Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3."— Præsentationens transcript:

1 //Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3

2 Velkommen til Lederpakke 3
Indhold Fokus på temaet ‘kompetencer’ Gode læringssituationer og materiale om ’personas’ (personas kommer med almindelig pakkepost) Hvem kan hjælpe? Nye devices (excel-ark vedhæftet) Ny Q&A – spørgsmål og svar om devices (vedhæftet)

3 Implementering af Cura
Tema: Kompetencer I Lederpakke 3 sætter vi fokus på kompetencer. Implementeringen af Cura og FSIII er en stor forandring, som kommer til at påvirke medarbejdernes dagligdag og arbejdsgange og kræver nye kompetencer. Det er afgørende, at medarbejderne forstår, hvordan Cura og FSlll kommer til at ændre og forbedre praksis. Derfor er en vigtig ledelsesopgave at skabe de bedste rammer for læring. Implementering af Cura Arbejds-gange Kompetencer Teknologi og devices Mening og motivation Roller og ansvar Dokumen-tation Klædt på til Cura Hvilke kompetencer er der brug for i din organisation for at implementere Cura? Gode læringssituationer Hvordan skaber du de bedste rammer for at arbejde med læringspakkerne i din organisation?

4 OPGAVE 1 Klædt på til Cura og FSlll
Hvordan har vi arbejdet med kompetencer, når vi er klar til Cura og FSlll? Hvilke kompetencer er vigtige at fokusere på for at implementere Cura – og hvordan arbejder vi med at styrke disse kompetencer? De følgende refleksions-spørgsmål kan hjælpe til at få øje på, hvad der er vigtigt at fokusere på hos jer: Hvad betyder det at ‘være klædt på’ hos jer? Hvad ved vi om medarbejdernes kompetencer, når vi er klar til Cura? Hvad er det væsentligt, at den enkelte forstår og ved om Cura og FSIII? Hvad kan vi, når vi er klar til Cura og FSIII?

5 OPGAVE 2 Forskellige kompetencer og behov
Medarbejderne har forskellige kompetencer og også forskellige behov i forhold til at blive klar til Cura og FSIII. Medarbejderne har derfor brug for forskellig type ledelsesstøtte. For at få overblik over forskellige medarbejdergruppers behov for ledelsesstøtte kan det være nyttigt at betragte dine medarbejdere som tre grupper: Medarbejdere, der bliver klar ’blot’ ved at følge læringspakkerne Medarbejdere, der har brug for særlig støtte til at bruge Cura og FSlll Medarbejdere, der er særligt entusiastiske omkring det nye system og som har stærke kompetencer ift. it og dokumentation. OPGAVE 2 Hvilken ledelsesstøtte og opmuntring har de tre typer af medarbejdere brug for hos jer? Skal der noget særligt til for, at holde liv i og få glæde af særligt entusiastiske medarbejderes engagement i processen?

6 OPGAVE 3 Gode læringssituationer
Selvom der er etableret en læringsorganisation til at understøtte implementeringen af Cura, er det vigtigt, at I overvejer, hvordan I sikrer gode og hensigtsmæssige læringssituationer for jeres læringsteam, mellemledere og medarbejdere. OPGAVE 3 Overvej hvilke læringssituationer, der virker i din organisation? Overvej hvordan I kan arbejde med forskellige typer af medarbejdere med forskellige kompetencer og læringstempi Hvad er din rolle? Hvad er læringsteamets rolle? Overvej hvordan I vil bruge materialet om ’personas’ i ledergruppen og i forhold til medarbejderne

7 Hvad har de nemt ved, hvad har de svært ved?
OPGAVE 3 Personas Samtidig med denne pakke har I modtaget materialer til at arbejde med ’personas’ på jeres enhed. Personas er et redskab til at fokusere på behov, vaner og udfordringer for en gruppe af mennesker. Disse personas omhandler medarbejdernes digitale kompetencer og fortæller noget om forskellige ”digitale typer”: Hvad har de nemt ved, hvad har de svært ved? Hvordan lærer de bedst nye ting? Hvordan vil de helst have hjælp med nye ting? Personas kan hjælpe jer med at vurdere, hvilke læringssituationer, der passer til hvilke medarbejdere. Vedhæftet læringspakken finder I ‘Jeg er din persona – brug mig’, som I kan printe og udfylde, hver gang I vil bruge personas-kittet.

8 OPGAVE 3 Hvem kan hjælpe? Her kan I finde råd og vejledning til medarbejdere, der har brug for særlig støtte for at blive klar til Cura: Vil I afklare, om en medarbejder er ordblind? Kontakt KVUC (Københavns Voksenuddannelsescenter) og få vejledning om test, ordblindeundervisning og it-hjælpeværktøjet CD-ORD. Kontaktperson: Ordblindevejleder Birte Volmer Larsen, telefon eller mail Har medarbejderen vanskeligheder med at læse/skrive og dansk. Kontakt KVUC og få vejledning omkring test og FVU (forberedende voksenundervisning). Kontaktperson: Uddannelsesvejleder Lotte Hüttel, telefon eller mail Har medarbejderen svært ved IT, kan I overveje sidemandsoplæring fra en kollega på arbejdspladsen. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan du kontakte implementeringsteamet i dit lokalområde. De samler op på ønsker om fælles undervisning mv.

9 I februar sender vi 5.500 devices ud til alle jeres enheder.
OPGAVE 4 Nye devices I februar sender vi devices ud til alle jeres enheder. For at kunne modtage de nye devices og få dem til at fungere i hverdagen skal der udpeges en eller flere medarbejdere på hver enhed, der bliver kaldt device ansvarlig. Den device ansvarlige skal i samarbejde med enhedens læringsteam være med til at modtage og fordele devices, når de ankommer til enhederne i februar og være vidensperson i den nye hverdag med devices. Organiseringen der skal understøtte de nye devices, herunder swap (udskiftning af defekte devices) er ved at blive fastlagt. I hører mere, når den ligger fast. Men det er en god idé, at I allerede nu overvejer, hvordan I kan løfte de opgaver, vi har beskrevet på de næste slides.

10 OPGAVE 4 (fortsat) Device ansvarlig
Den device ansvarlige skal varetage: Simpel fejlsøgning på devices (ikke Cura). Henvisning til central supportfunktion. Formidle udskiftning (swap) af defekte devices og tilbehør. Forestå den tilhørende koordinering og registrering af devices. Den valgte medarbejder skal desuden: Være tilgængelig for kollegaer. Have adgang til pc for lettere administrative opgaver. Have flair eller interesse for IT (meget simpel og hurtig fejlsøgning efter vejledning).

11 OPGAVE 4 (fortsat) Device ansvarlig
Overvej i samarbejde med det lokale CURA læringsteam hvordan og af hvem device opgaverne bedst kan varetages i jeres enhed. Indtænk evt. en administrativ medarbejder. Overvej om kompetencen til at løse de skitserede opgaver på foregående slide allerede er til stede i enheden eller evt. skal udvikles. Meld tilbage vedr. punkt 1 og 2 til jeres implementeringsteam. Indmeldinger anvendes til at tegne tilbud om kompetenceudvikling på området.

12 OPGAVE 5 Modtagelse af devices
I forbindelse med udsendelsen af de mange devices i februar er der nogle praktiske forhold der skal være på plads. Det betyder nogle konkrete opgaver til Jer. Inden modtagelse I skal udfylde Excel-arket ”Modtagelse af devices til Cura” og sende det til jeres lokale digitaliseringskonsulent senest fredag d. 6. januar Her skal bl.a. angives kontaktperson og datoer for hvilke dage, I gerne vil modtage devices. Efter modtagelse Når forsendelsen af devices er modtaget, skal kontaktpersonen bekræfte modtagelsen ved at sende en mail til digitaliseringskonsulenten. Opgaverne er også beskrevet i Excel-arket, der er med i mailen med lederpakken.


Download ppt "//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google