Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samarbejde og samarbejdsaftalen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samarbejde og samarbejdsaftalen"— Præsentationens transcript:

1 Samarbejde og samarbejdsaftalen

2 Knas i samarbejdet – hvorfor?
Hvad er samarbejde? Hvad er jeres erfaringer med samarbejde? Hvad får medarbejderne og Hvad får virksomheden ud af et godt samarbejde ? Knas i samarbejdet – hvorfor? KAN BRUGES til igangsætning af dialog ELLER UNDVÆRES: Formål: Indledende dialog - kan være i plenum - kan være 2/2 gruppesnak og opsamling. Formålet er at få erfaringer og "stemmer" fra deltagerne frem. Deltagelse og engagement.

3 Vi skal snakke om: Samarbejdsaftalen og "den danske model"
Det daglige samarbejde Informationspligten Opgaver for samarbejdsudvalget Det med "SMÅT" i samarbejdsaftalen

4 Samarbejdsaftalens historie
Septemberforliget - hovedaftalen blev født 1947 Den første samarbejdsaftale - Information 1964 Medindflydelse, samarbejdsnævnet og konsulenter 1970 Medbestemmelse og drøftelser før beslutning 1981 Ny teknologi 1986 Ledelse og samarbejde, samarbejdsaftalens mål og midler gælder for alle virksomheder 1991 Ligebehandling 1998 Etnisk ligebehandling 2006 Implementering af direktiv om information og høring og håndtering af globalisering.

5 Samarbejdsaftalen kort
De fælles interesser til gavn for medarbejdere og virksomheden Tilstræbe enighed Gensidig information Ingen paragraffer

6 Samarbejdets formål De fælles interesser Medarbejdernes
trivsel, motivation, tryghed, kompetencer og tilpasningsevne De fælles interesser Virksomhedens konkurrenceevne, produktivitet og muligheder i den globale økonomi

7 Samarbejdes mål og midler
Aktivt samspil mellem ledelse og ansatte Motiverende ledelsesformer og aktiv medvirken fra medarbejdere og tillidsrepræsentanter Decentralisering og delegering indgår for at skabe motivation og engagement Ledelses- og samarbejdsformer, der motiverer flest mulige medarbejdere

8 SU's overordnede opgaver
Udvikle og engagere så mange som muligt i det daglige samarbejde Sikre gode arbejdsforhold, tryghed og trivsel Øge medarbejdernes viden om virksomhedens drift, økonomi m.v. Dialog om fravær og forebyggelse af sygdom i virksomheden

9 Dagligt samarbejde og SU
Det daglige samarbejde Ledelse og TR SU

10 Information og SU Medarbejderne skal informere SU om:
de forhold på arbejdspladsen der har betydning for samarbejdsklimaet Tavshedspligt kan pålægges! Ledelsen skal informere SU om: økonomi/ordre fremtiden markedet produktionen beskæftigelsen større ændringer Informationerne skal gives på et så tidligt tidspunkt, at synspunkter, ideer og forslag fra medarbejderne kan indgå i beslutningsgrundlaget

11 SU's opgaver Udvikling af principperne for: Udveksle synspunkter for:
Virksomhedens personalepolitik Uddannelsespolitik og omskoling Ligebehandling og integration Opbevaring og brug af af persondata Seniorpolitik i virksomheden Udveksle synspunkter for: Tilrettelæggelse af produktionen og arbejdet, samt ved gennemførelse af større omlægninger i virksomheden

12 SU's opgaver Vurdere konsekvenserne af:
Ny teknologi og større omlægninger   Sker der efter en vurdering af konsekvenserne ved indførelse af ny teknologi, eller større omlægninger, bortfald af arbejdspladser, skal virksomheden søge at omplacere og eventuelt omskole den enkelte ansatte til andet arbejde i virksomheden. Orienteres om: Principperne for produktivitetsfremmende lønsystemer

13 Opgave: SU i TR TV A/S På et ekstraordinært SU-møde er I netop blevet orienteret om, at det overvejes at lukke kantinen pga. færre medarbejdere og utilfredshed med kantinen. Medarbejderne skal herefter have madpakke med eller bestille mad for en uge ad gangen. Aftalen med to løst tilknyttede medarbejdere, der smører madder, vil blive opsagt. Der er dialog med to firmaer ("Salatvognen" og "Børges Bøf Buffet"), om levering af mad, som medarbejderne bestiller for egen regning. Der er pålagt tavshedspligt, indtil sagen ventes afgjort om en uge. Der er aftalt et nyt ekstraordinært SU-møde på fredag. Hvordan vil I forberede dette møde? Diskutér eksempelvis: Vil I bede om supplerende oplysninger før mødet - og hvis JA hvilke? Hvilke synspunkter, forslag og ideer vil I komme med på mødet? Er der andet, som I vil gøre eller sige frem til mødet og på mødet fredag? OPGAVE - KAN BRUGES ELLER ERSTATTES MED ANDET. NB: Vi skal have den med som print - hvis den ikke ligger i mapperne. Gruppestørrelse ikke afgørende - 3/3 eller flere. Tid: minutters dialog. Herefter minutters opsamling - dvs. ca. 30 minutter.

14 Det med SMÅT i aftalen Ved 35 ansatte eller flere kan der oprettes SU - hvis én part ønsker det Samarbejdsaftalen gælder også, selv om man ikke har et SU "… det anbefales, at ledelsen og de ansatte finder frem til samarbejdsformer, der tilgodeser arbejdet med de fælles interesser" Afvigelser kan aftalen hvis der er enige om det, og aftalens muligheder ikke fortabes.

15 Det med SMÅT i aftalen Lige mange på A- og B-siden
Tilstræbe repræsentativ sammensætning Tillidsrepræsentanter fra LO-forbund er fødte medlemmer Alle der er medlem af et LO-forbund er valgbare Særlige faggrupper kan suppleres ind Ledelsen vælger selv sine repræsentanter - medlemmer af "Lederne" er sikret èn plads

16 Ekstra ordinære deltagere
Når der i et samarbejdsudvalgsmøde behandles spørgsmål, som alene vedrører et begrænset område af virksomheden, og dette område ikke i forvejen er repræsenteret i begge grupper, bør der tilkaldes repræsentanter herfra til drøftelse af spørgsmålet.

17 ANSATTE GRUPPE A GRUPPE B
35-50 2 51-100 3 4 5 Over 500 6 Kan bruges - eller undværes. Alt efter behov blandt deltagerne

18 { Det med SMÅT i aftalen Seks møder årligt
Ledelsen udpeger formand - medarbejderne næstformand Sekretær udpeges i fællesskab Formand og næstformand laver dagsorden Formand og næstformand godkender referat { 8 D A G E

19 SU foretager sig ikke noget uden at gøre målet klart!
Det effektive SU-møde Den kommenterede dagsorden Af punkterne på dagsordenen fremgår: Hvad drejer punktet sig om? Hvem har bragt det op? Hvad er målet? Hvordan skal punktet behandles på mødet? Hvor er kompetencen? Hvilken måde behandles punktet, er det til: - Efterretning - Drøftelse EDB princippet - Beslutning SU foretager sig ikke noget uden at gøre målet klart!

20 Eksempel på dagsorden Dagsorden til samarbejdsudvalgsmødet , mødelokale 9876 Torsdag den 31. februar 2100 kl Deltager: Afbud: 4. Retningslinjer for modtagelse af nye medarbejdere. Formand og næstformand ønsker at SU drøfter retningslinjer for modtagelse af nye medarbejdere samt, hvordan de bliver præsenteret og informeret så den nye medarbejder får en god start i virksomheden. SU indstiller hovedlinjerne til personalechefen. Beslutning. 5. Beslutning: Alle nye har en "boddy" første uge - prioriteret opgave AKS & PDH formulere retningslinjer Kan bruges - eller undværes. Alt efter behov blandt deltagerne.

21 Det effektive SU-møde

22 www.teksam.dk - Nyhedsbreve
Brug for bistand TekSams konsulenter kan rekvireres - i enighed eller af én af parterne: Råd og vejledning til etablering af SU Inspiration til arbejdet i SU og samarbejdet Trivsel og psykisk arbejdsmiljø Bistand til efteruddannelse og kompetenceudvikling Bilæggelse af uoverensstemmelser - Nyhedsbreve Temadage - Årsdag


Download ppt "Samarbejde og samarbejdsaftalen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google