Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afNora Jensen Redigeret for ca. et år siden
1
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis
2
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Formålet med nytteindsats Alle, der kan arbejde, skal arbejde for ydelsen. Den, der ikke ønsker at arbejde, kan ikke opnå ydelsen. Den ledige indgår i et arbejdsfællesskab og udfører et reelt stykke arbejde for sin ydelse. Løsningen af opgaver er til gavn for arbejdspladsen (samfundsnyttige funktioner), men har ikke nødvendigvis et beskæftigelsesrettet eller opkvalificerende sigte for den ledige. Rådighedsafklaring af den jobparate.
3
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Principper for etablering af nytteindsats Nytteindsats bør bestå af opgaver, der er meningsfulde – både for den ledige og for arbejdspladsen. Opmærksomhed på, at nytteindsats ikke virker fastholdende/forlængende for den lediges periode på offentlig forsørgelse. Nytteindsats kan gives til modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp i op til 13 uger. Hvor der lovgivningsmæssigt er mulighed for det, bør der i nogle tilfælde laves en varighedsbegrænsning på under de 13 uger (især relevant for de jobparate). Kan være i modstrid med arbejdspladsens ønske om kontinuitet. Der kan bevilges mentor i kombination med nytteindsats. (Tilbud om mentorstøtte kan gives til både uddannelsesparate og aktivitetsparate unge på uddannelseshjælp og til aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.)
4
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvem skal have nytteindsats Helt overordnet skal nytteindsats gives til personer, der er i stand til at arbejde og afventer at påbegynde enten uddannelse eller job. Det fremgår af aftalen om kontanthjælpsreformen: Åbenlyst uddannelsesparate, som modtager uddannelseshjælp, skal i nytteindsats (virksomhedspraktik), indtil de overgår til ordinær uddannelse. Jobparate kontanthjælpsmodtagere skal senest efter 3 måneder arbejde for kontanthjælpen enten i nytteindsats, virksomhedspraktik eller i et løntilskudsjob. (Nytteindsats kan iværksættes tidligere, når kommunen vurderer, at det er relevant – fx hvis der er tvivl om den jobparates rådighed.) Aktivitetsparate - både dem på uddannelseshjælp og dem på kontanthjælp – kan komme i nytteindsats. Det vurderes dog næppe at være relevant i særligt mange tilfælde. Det fremgår af aftalen om arbejdsmarkedsydelse til forsikrede ledige, der mister retten til dagpenge, at denne gruppe skal have tilbud om nytteindsats.
5
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Krav forud for etablering af nytteindsats Nytteindsats drøftes forud for etablering mellem virksomhedens ledelse og tillidsrepræsentanten eller en medarbejderrepræsentant. Der gælder samme rimelighedskrav som for virksomhedspraktik. (Maksimalt 1 person i virksomhedspraktik for hver 5 ordinært ansatte, når en virksomhed har 0-50 ansatte. Derudover 1 person i virksomhedspraktik for hver 10 ordinært ansatte.) LBR kan på baggrund af begrundet skriftlig ansøgning fra kommunen fravige rimelighedskravet. Nytteindsats kan etableres på kommunale, regionale og statslige arbejdspladser.
6
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland En økonomisk bemærkning Nytteindsats er skrevet ind i LAB lovens kap. 11 om virksomhedspraktik. Det betyder, at der ikke ydes statsrefusion til en eventuel projektleder. Kommunen skal selv betale. Er nok mest en problemstilling i forhold til projekter med flere ledige/holdforløb.
7
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Organisatoriske modeller Umiddelbart to organisatoriske modeller: Nytteindsats etableret som projekter med en projektleder Kontrol med, at de ledige faktisk møder op. Lettere at håndtere mange udskiftninger. Økonomisk kan ordningen være dyr for kommunen, da der ikke er statsrefusion til projektlederen. Opbevaring og perspektivløs indsats. Nytteindsats tilrettelagt efter samme principper som virksomhedspraktik Kræver mere administration. (Skal ske i relation til hver enkelt arbejdsplads) Vil både kunne opleves som en belastning på arbejdspladserne (kontrol, hyppig udskiftning af de ledige) og som en hjælpende hånd (2 om en arbejdsopgave frem for 1). Må forventes mange virksomhedspraktikker. Samlet set synes virksomhedspraktikker at være den model, der bedst tilgodeser ordningens hensigt.
8
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Seminar om nytteindsats den 2. september Opkvalificeringssigtet. Motiverende i forhold til løsning af opgaver. Opmærksom på balancen mellem frafald og fastholdelse. Være opmærksom på direkte afhængighed af nytteindsatsen. Problematisk at etablere nytteindsats indenfor rammerne af virksomhedspraktik. Behov for at undersøge mulighederne for at etablere nytteindsats inden for nye områder. Måske områder, hvor det er vanskeligt at etablere virksomhedspraktikker. Vigtigt at beskrive snitflader mellem JC og projekt. JC Hillerød har indgået samarbejdsaftale med Drift/Service. Ligger på BRHS hjemmeside. Vigtigt at overholde arbejdsmiljøregler. Fordel med aftalte procedurer omkring sanktioner. Politisk opbakning og godkendelse i LBR. Inddragelse af faglige organisationer.
9
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland BRHS’ hjemmeside www.brhovedstadensjaelland.dk Orange ”knap” på forsiden. Ligger både under unge og kontanthjælpsmodtagere. Informationsnotat om nytteindsats. Oplæg fra seminar 2. sep. Opsamling på emner fra seminar 2. sep. Samarbejdsaftale (Hillerød). Plan: gode eksempler på nytteindsats.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.