Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelseskonference Island september 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelseskonference Island september 2016"— Præsentationens transcript:

1 Uddannelseskonference Island 12.-15. september 2016
Offentligt og Privat Samarbejde

2 Dagens ret Hvad er OPS Hvordan samarbejder vi Hvad med virksomhederne
Koncern resocialisering Dagens ret Hvad er OPS Hvordan samarbejder vi Hvad med virksomhederne Hvad med de indsatte Forandring Puslespil Gnisten og flammen Datid, nutid og fremtid OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

3 OPS Offentligt Privat Samarbejde
Koncern resocialisering OPS Offentligt Privat Samarbejde Hvis vi arbejder sammen om at motivere og kompetenceudvikle de indsatte opnår vi de bedste resultater. De indsatte motiveres af private virksomheders deltagelse. HIGH:five visiterer de indsatte til/for virksomhederne. Virksomhederne har mulighed for at stå for hele eller dele af uddannelserne og får indflydelse på hvilke maskiner og virksomhedskultur der undervises i. De indsatte ved godt at de får en særlig chance, hvilket ofte skaber høj loyalitet. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

4 High:five Private virksomheder Erhvervsskoler Faglige udvalg Kommuner Fagforeninger

5 Hvad kan Kriminalforsorgen?
Koncern resocialisering Hvad kan Kriminalforsorgen? Vi har store produktionsværksteder inden for metal og træ samt landbrug og køkken og vi har faglært personale. Vi har i flere år uddannet et større antal EUD elever inden for flere fagområder – bygningsvedligeholdelse, smede, køkken, skov, træfag m.v. Vi har både fagligt rettede og bløde AMU kurser – Svejsekurser, men også konflikthåndtering m.v. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

6 Koncern resocialisering
Hvem kan undervise ? EUD Hvis man skal være ansvarlig for undervisningen på EUD/EUV skal man have en erhvervspædagogisk diplom, men ikke nødvendigvis ansat i Kriminalforsorgen. AMU Hvis man skal undervise skal man være ansat som på fængslet, f.eks. som timelærer men ikke nødvendigvis have er erhvervspædagogisk diplom. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

7 Hvad kan man undervise i ?
Koncern resocialisering Hvad kan man undervise i ? På EUD er der et antal indgange (faglige retninger) og der er rimelig faste undervisningsplaner med mål, der skal nås. PÅ AMU er der altid et mål man skal nå, men der er en ret stor frihed til at tilrettelægge et indhold, som kan afpasses efter virksomhedens ønsker. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

8 Er Kriminalforsorgen en lukket institution?
Koncern resocialisering Er Kriminalforsorgen en lukket institution? Vi inviterer erhvervslivet ind i fængslerne for at deltage i resocialiseringen på uddannelsesområdet. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

9 På Springtur – over muren efter kvalificeret arbejdskraft
Koncern resocialisering Goddag og velkommen På Springtur – over muren efter kvalificeret arbejdskraft OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

10 Involvering efter ønske og behov
Koncern resocialisering Involvering efter ønske og behov Virksomheden vurderer og bestemmer selv hvilken grad af involvering man ønsker og formår. Vil man undervise? Vil man understøtte? Bidrage med udstyr? Bidrage med motivation til de indsatte? Vil man ansætte? Alene eller sammen med andet firma? ?? OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

11 Hvordan arbejder vi sammen
Koncern resocialisering Hvordan arbejder vi sammen Enighed mellem virksomhed og Kriminalforsorgen om et projekt/model. Den rette institution og geografi. Hvem gør hvad og maskiner m.v. Visitation af indsatte – HIGH:five og fængsel. HIGH:five assisterer virksomheden løbende. Aftale med AMU center eller erhvervsskole. Evaluering. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

12 Koncern resocialisering
Økonomien Hvis man som privat firma stiller personale til rådighed for undervisning af indsatte, så ansættes denne som timelærer og aflønnes som sådan af fængslet. Fængslet får andel af erhvervsskolens taxameter godtgørelse for den undervisning man udfører på EUD og AMU. Manglende udstyr kan lejes af Kriminalforsorgen eller købes afhængig af pris og brug. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

13 Hvad vil virksomhederne vide om OPS
Koncern resocialisering Hvad vil virksomhederne vide om OPS Hvor meget skal vi involvere os, og hvad kræver det af os. Hvad får vi ud af det Er virksomhederne tilfredse OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

14 Hvad siger virksomhederne som er med i et OPS
Koncern resocialisering Hvad siger virksomhederne som er med i et OPS Det er meget engagerede mennesker. Når man kommer til at tale med dem, er det jo helt almindelige mennesker, som gerne vil have en chance. Man skal lige vende sig til Kriminalforsrogens måde at arbejde på. Det er loyale medarbejdere. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

15 Hvad siger de indsatte? ”Det giver mening”.
Koncern resocialisering Hvad siger de indsatte? ”Det giver mening”. ”Når jeg træder ind i kokkeskolen træder jeg ud af fængslet”. ”Endelig noget jeg kan bruge til noget, når jeg kommer ud”. ”Det er første gang jeg har gennemført noget som helst”. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

16 Koncern resocialisering
Målet !!! Alle skal være enige om målet Den indsatte skal ved løsladelse være i stand til at få et job og passe det tilfredsstillende. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

17 Koncern resocialisering
Hvad med love og regler De indsatte skal selvfølgelig overholde love og regler, men vi skal samtidig huske et af vore principper: Vi skal ikke straffe hårdere end situationen byder. Vi skal være professionelle… Eksempel…. Maler /frigang / brud på aftale / rengøring på afd. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

18 Hvordan er rigtig mange af de indsatte
Koncern resocialisering Hvordan er rigtig mange af de indsatte De er stort set som alle andre mennesker. De kan være mere motiverede. De kan være mere tilfredse. De er mindst lige så interesserede i en god normal tilværelse, som alle andre. De er godt trætte af det de har gjort og af at sidde i fængsel. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

19 Koncern resocialisering
Forventninger!!! Vores forventninger skal være realistiske og vores tilfredshed større ved mindre justeringer/fremskridt. Alle kender ordsproget : ”Enhver rejser begynder med det første skridt” OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

20 Koncern resocialisering
Forandring!!! Vi forventer af de indsatte at de er villige til at ændre hele deres tilværelse, opførsel og mindset, livsstil og omgangskreds!!! Hvad magter vi selv at ændre – vores manglende evne/vilje til at lave justeringer i vores arbejdsliv og strukturer/opgaver i institutionen kan være en hindring, for det vi kræver af de indsatte. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

21 Puslespillet Hvad gør man med et puslespil der mangler brikker?
Koncern resocialisering Puslespillet Hvad gør man med et puslespil der mangler brikker? I gamle dage – jeg har SUCCES I MIT projekt. i dag : JEG ER EN VIGTIG OG NØDVENDIG BRIK I DET STORE PUSLESPIL AT FÅ SUCCES. OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

22 Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.???
Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Det er ikke nok Ikke at have mistet gnisten Du skal være flammen!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

23 Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.???
Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Det er ikke nok til å holde opp ånden, må du være flammen!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

24 Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.???
Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? það er ekki nóg til að halda upp á anda, verður þú að vera loginn!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame det er ikke nok til å holde opp ånden, må du være flammen OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

25 Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.???
Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Det är inte tillräckligt för att hålla upp andan, du måste vara flamman!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame det er ikke nok til å holde opp ånden, må du være flammen OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

26 Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.???
Koncern resocialisering Ildsjæl – kekäle – eldbrand -firebrand.??? Ei riitä säilyttämään kipinän, sinun täytyy olla liekki!! du skal ikke være gnisten du skal være flammen ikke være tenn Du må være flamme ekki vera neisti Þú verður að vera loga var inte gnistan Du måste vara låga älä kipinän Sinun täytyy olla liekki do not be the spark You must be the flame OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

27 Lidt tal gymnastik EUD erhvervsuddannelser 2012 112 indsatte
Koncern resocialisering Lidt tal gymnastik EUD erhvervsuddannelser indsatte indsatte indsatte indsatte – (ny reform 2+12 m.v.) AMU Arbejdsmarkeds uddannelse – korte kurser indsatte indsatte indsatte indsatte (første halvår) Michael Heitmann OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

28 Flere tal 12000 indsættelser 8000 kommer i fængsel 3500 over 4 måneder
Koncern resocialisering Flere tal 12000 indsættelser 8000 kommer i fængsel 3500 over 4 måneder 2100 over 8 mdr 1500 over 1 år 3500 i fængsel hver dag Ca 500 får et AMU kurser Ca 200 får EUD forløb OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

29 Mere eller mindre uddannelse Mere eller mindre OPS
Koncern resocialisering Fremtiden Mere eller mindre uddannelse Mere eller mindre OPS Mere eller mindre EUD Mere eller mindre AMU Andre uddannelsestiltag OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

30 Alle bygge og anlægsfag under i et projekt
Koncern resocialisering Alle bygge og anlægsfag under i et projekt De bløde Konflikthåndtering Putau Arbejdsmiljø Sikkerhed Dansk Matematik De hårde Kloak belægning Sokkel Sanitet Murstensvæg Male og tapetsere Trævæg køkkenmontage Montering af døre og vinduer vandskure Fufgeteknik tag OSV Miljørigtig nedbrydning Rutine Bygningsvæsenet på fængslet Praktik i privat virksomhed OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen

31 Tak fordi I ikke gik Tak fordi i lyttede Tak for i dag
Koncern resocialisering Tak fordi I ikke gik Tak fordi i lyttede Tak for i dag OPS om erhvervsuddannelse til indsatte i Kriminalforsorgen


Download ppt "Uddannelseskonference Island september 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google