Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI."— Præsentationens transcript:

1 TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI Direktør og partner Thomas Odgaard, Incentive

2 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Træf de rigtige beslutninger Hvilke projekter er vigtigst for virksomhederne? 2

3 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Supplement til samfundsøkonomi Samfundsøkonomi giver et godt afsæt…………… MEN det er ikke hele svaret. Der er brug for supplement til de samfundsøkonomiske analyser. 3

4 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Hvad er effekter for erhvervslivet? 4 linjer i rapport på mere end 100 sider. 4

5 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Forankring er afgørende 5 Klassisk Innovativt Sandsynlighed for forankring (ministerier, styrelser etc.)

6 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Erhvervslivets andel af trafik og gevinster 6

7 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Hvad koster en spildtime? 7 Rejsetid kr/time Forsinkelsestid kr/time Pendling86129 Erhvervspersonrejser412618 Øvrige rejseformål86129 Varebil375521 Lastbil518721

8 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Barometer for erhvervsvenlighed Alle veje (47%) 0% 100% Alle motorveje (63%) Øvrige veje (34%) Al kollektiv trafik (27%) I arbejdstiden Al kollektiv trafik (37%) Øvrige veje (19%) Alle veje (15%) Alle motorveje (11%) Til og fra arbejde 0% 100% 0% 100% Al kollektiv trafik (64%) Øvrige veje (53%) Alle veje (62%) Alle motorveje (73%) I alt 46% 22% 68% Egne beregninger på baggrund af Trafikstyrelsen (2009). Kilde:

9 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Initiativer i Vækstpakke 2014 9 INITIATIVVækstbidrag, mia. kr. Fokusering af miljøgodkendelser 0,1 Reduktion af sagsbehandlingstider i kommuner og stat 0,1 Nemmere at bogføre og afregne moms og skat (NemVirksomhed) 0,3 Udrulning af e-SKAT data 0,2 Afskaffelse af PSO for gas og lempelse af PSO for el 0,6 Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften (FSA) 0,2 Forhøjelse af fradrag for moms på hotelovernatninger 0,1 Afskaffelse af medielicens for erhverv >0 Forenkling af fødevareregulering >0 Forhøjelse af totalvægten for 7-akslede vogntog >0 Forlængelse af forsøgsordning med modulvogntog 0,2 Styrkede rammevilkår for offshore-skibe gennem justering af tonnageskatteordningen - Indsats for yderligere administrative lempelser for produktionsvirksomheder - Udmøntning af 2,5 mia. kr. til bedre infrastruktur - Forlængelse af eksportlåneordningen - Bedre mulighed for at genstarte efter konkurs - Etablering af en grøn fond - Finansministeriet, 2014

10 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Rejsetid og trængsel Kørselsomkostninger Tilgang til arbejdskraft BNP Eksport (konkurenceevne) Beskæftigelse Beregning af makroeffekter Konsistent med samfunds- økonomiske analyser Konsistent med ADAM-modellen Direkte gevinster for erhvervslivet Nationaløkonomisk beregning Samlede effekter

11 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Rejsetid og trængsel Kørselsomkostninger Tilgang til arbejdskraft BNP Eksport (konkurenceevne) Beskæftigelse Beregning af makroeffekter Konsistent med samfunds- økonomiske analyser Konsistent med ADAM-modellen Direkte gevinster for erhvervslivet Nationaløkonomisk beregning Samlede effekter Lavere produktionsomkostninger Lavere priser på virksomhedernes varer Øget eksport Mindre import Øget efterspørgsel Øget produktion Øget BNP og beskæftigelse Halv- fabrikata

12 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Case: Rute 26 (Viborg – Rødkærsbro) BNP-effekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skønEksporteffekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skøn

13 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Case: Rute 18 (Herning – Holstebro) BNP-effekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skønEksporteffekt pr. kommune pr. år, lang sigt, højt skøn

14 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Indikatorer for erhvervsvenlighed Erhvervsandele 1 Konkurrenceevne (mio. kr. pr. år) Beskæftigelse Projekt Erhvervs- transport 2 Pendling BNP/ anlægs- krone Eksport/ anlægs- krone Årsværk i anlægs- fasen Årsværk i drifts- fasen Årsværk/ mia. anlægs- krone Rute 18 Herning - Holstebro 63 %7 %22-4513-271.770363-727542-635 Rute 26 Viborg - Rødkærsbro 61 %9 %31-6222-4439894-188525-683 14 1.Andele af tids- og kørselsgevinster i de samfundsøkonomiske analyser af relevans for erhvervslivet. 2.Erhvervstransport er transporten i vare- og lastbil samt i personbil i forbindelse med kundebesøg, møder etc.

15 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Forsimplede nøgletal for BNP Andel BNP-effekt i % af direkte gevinst for erhvervslivet 15 Kort sigtLang sigt Lavt skønHøjt skønLavt skønHøjt skøn Vare- og godstransport 60%120%85%170% Erhvervs- transport 25%50%35%70% Pendlere15%30%20%40% Større effekt pga. højere eksportandele m.m.

16 Trafikdage 23.aug. 16 Annette Christensen & Thomas Odgaard Vi er blevet klogere, men har brug for mere viden Trafiktal er helt afgørende LINE-model-beregninger bedst til at belyse ændringer i vare- og godstransport. Anbefaling: Se nærmere på tilgængelighed til arbejdskraft, kollektiv transport og tidsværdier for godstransport. 16


Download ppt "TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google