Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarcus Clemmensen Redigeret for ca. et år siden
1
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1
2
2 Landbrugs- produktivitet SpecialiseringSpecialisering Kapital- akkumulering IndustrialiseringIndustrialisering Teknologi-udviklingTeknologi-udvikling VidenskabVidenskab TransportTransport MarkederMarkeder Økonomisk vækst Transport har spillet en afgørende rolle i de sidste 200 års økonomiske udvikling
3
Globaliseringen er drevet af hurtigere og billigere transport Niels Buus Kristensen 3 Hobro Herredsvej [Vejmanden, 2003 s. 21. IC4-tog Første motorvejsstrækning, Hørsholmvej [www.vejhistorie.dk]. Airbus 380 Tog – år 1900 SAS DC-3 - skabt via infrastrukturudbygning og teknologudvikling
4
Hvad siger litteraturen? 1980’erne: Faldende produktivitet i USA Aschauer (1989): Hvis offentlig infrastruktur øges 10%, så stiger den private sektors produktivitet 3,9%! 1990’erne: Kan det nu passe? 2000 : Konsensus om Ja!, men lavere (og usikker!) effekt Niels Buus Kristensen 4 115 (80%) 29 (20%)
5
Vækst? Stigning i BNP? Ja! – Hvis potentialet er til stede – Crowding out af private investeringer? Øgede vækstrater? Næppe … Tiltrækning af vækst til en region? Måske, – men (risikabelt) 0-sum spil! Niels Buus Kristensen 5
6
Samfundsøkonomiske vurderinger? Cost Benefit Analyse: Sparet transporttid (omkostninger) – For private fritidsrejsende, pendlere og erhvervsliv – De to sidste -> økonomisk vækst, – men den første skaber også samfundsøkonomisk værdi Politisk fokus på økonomiske gevinster: – Konkurrenceevne – Erhvervsudvikling – Arbejdspladser – Økonomisk vækst – Ejendomspriser – … Hovedsagligt dobbeltregning! – Eksempel: Stigende huspriser er en kapitalisering af fremtidige rejsetidsgevinster Tidsgevinsterne transformeres til de økonomiske gevinster Niels Buus Kristensen 6
7
Hvornår er der ekstra gevinster? -”wider economic benefits” Cost Benefit Analysens regner rigtigt, når – Alle priser = de samfundsøkonomiske marginale omkostninger Herunder: alle eksternaliteter inkluderet – Konstant skalaafkast i produktionen Hvis konkurrencen på nogle markeder ikke er tilstrækkelig, kan der være yderligere gevinster – Da p>mc ekstra gevinst ved øget efterspørgsel på det pågældende marked p.g.a. lavere transportomkostninger (”statiske”) – Øget konkurrence og stordriftsforele på længere sigt (”dynamiske”) – Betydelig usikkerhed i praksis Vanskelige at identificere og beregne Meget forskellige vurderinger af betydningen Størst ved markante projekter Størrelsesordenen vil variere fra projekt til projekt Niels Buus Kristensen 7
8
Et eksempel: Femern Bælt Ekstra gevinst i forhold Cost Benefit Analysens sparede godstransportomkostninger +25% på kort sigt +52% på lang sigt – inklusiv produktivitetsgevinster fra stordriftsfordele Betydelig usikkerhed! [+18% ; +78%] Niels Buus Kristensen 8
9
Konklusion ”wider eonomic benefits” i f.t. CBA Udelad ”wider economic benefits” ved prioritering mellem ”almindelige projekter” – Vanskeligt at identificere empirisk i det konkrete tilfælde – Kræver omfattende analyser – Stor usikkerhed på størrelsen Foretag konkrete analyser ved markante, nationale projekter (f.eks. store faste forbindelser) – Formentlig relativt størst betydning her Niels Buus Kristensen 9
10
10 Tak for opmærksomheden! Tak for opmærksomheden! Niels Buus Kristensen nbu@transport.dtu.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.