Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afClara Steffensen Redigeret for ca. et år siden
1
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus 20151
2
HVEM ER VI Oktoberkursus 20152 Ministeriet for BØRN, UNDERVISNING og ligestilling Margit Askevig Nikolaj Warming Læringskonsulenter
3
DAGENS MÅL Oktoberkursus 20153 Deltagerne kan perspektivere til kompleksiteten i det tværprofessionelle samarbejde set ud fra en samfundsmæssig og en organisatorisk forståelsesramme Deltagerne kan reflektere over egne muligheder og strategier forhold til det tværprofessionelle samarbejde
4
INTENTIONER Oktoberkursus 20154 Folkeskolereformen Forskning Hønen og ægget Hvorfor skal vi samarbejde
5
REFLEKSION 1 Oktoberkursus 20155 Hvad kommer først? Læring eller trivsel ? Brug 2 minutter sammen med sidemanden på at diskutere, hvad der er vigtigst at have fokus på. Læring eller trivsel? Er der forskel på indskoling og udskoling ? Er det ene en forudsætning for det andet eller ????
6
BARRIERER Oktoberkursus 20156
7
LEAVITT Oktoberkursus 20157 Kultur
8
REFLEKSION 2 Oktoberkursus 20158 3 minutters SELVSTÆNDIG refleksion I forhold til samarbejdet mellem lærere og pædagoger, hvilke delsystemer har reformen især indflydelse på og hvilke påvirkninger på de andre delsystemer afføder dette. Noter mindst to refleksioner 10 minutters gruppe opsamling Vend jer mod hinanden og dan små grupper på 3-5 personer. Fremlæg jeres egne refleksioner og vælg de 2-3 vigtigste refleksioner til en fælles præsentation i plenum
9
FORUDSÆTNINGER Oktoberkursus 20159 Fælles platform (mål-sprog-værdisæt) Gensidig forventningsafstemning Ligeværdige samarbejdsrelationer Spil hinanden gode – fælles udvikling Kompetenceudvikling (fælles – individuel) Ledelses fokus, opbakning og rammesætning Tid til samarbejde Aftaler om handlemuligheder når samarbejdet er udfordret Beviste retning i samarbejdet – fokus på børnenes udvikling og trivsel DEN GODE OPSKRIFT
10
LÆRINGSMÅL – HVORDAN 10 RELATIONSMODELLEN Aktiviteter Undervisnings aktiviteter Aktiviteter i den understøttende undervisning SFO - aktiviteter Oktoberkursus 2015
11
AFSTEMNING Oktoberkursus 201511 Roller i undervisningen Undervisnings- opgaver Børnenes læring og trivsel Pædagog Lærer Sociale mål Faglige mål Professionelle kompetencer Reflekterende dialoger Samarbejde Fælles værdier Evaluering
12
VISION OG MÅL Oktoberkursus 201512
13
SAMARBEJDE Oktoberkursus 201513 Fælles kurser Øvelse gør mester Dialog Supervision – kollegial supervision Moduler i uddannelsen for begge faggrupper Tværprofessionelle læringsfællesskaber -En fælles samarbejdskompetence som skal styrkes og udvikles
14
REFLEKSION 3 Oktoberkursus 201514 Brug 1 minut på at overveje hvordan vil jeg i min næste praktik arbejde aktivt med dette udfordringsfelt ? Gå sammen med en makker. Makkeren er nu djævlens advokat, der spørger ind til din overvejelse. Hvad vil du gøre, hvordan, med hvem, hvorfor, hvornår osv….. Byt efter 3 minutter
15
REFLEKSION 3 Oktoberkursus 201515 Udfordringen – refleksionen - handlingen Udfordringen: 1 minut til at fortælle om sin udfordring: Refleksionen: 7 minutter til at spørge detljeret ind til udfordringen: Handlingen 3 minutter til at spørge ind til, hvordan der kan handles på den udfordring. TRIO øvelse
16
KOM VI I MÅL Oktoberkursus 201516 Deltagerne kan perspektivere til kompleksiteten i det tværprofessionelle samarbejde set ud fra en samfundsmæssig og en organisatorisk forståelsesramme Deltagerne kan reflektere over egne muligheder og strategier forhold til det tværprofessionelle samarbejde Har jeg rykket mig i forhold til målene Er der noget jeg blev særlig optaget af Er der noget jeg kunne tænke mig at vide mere om
17
AFRUNDING 17 Spørgsmål Kommentarer www.emu.dk TAK FOR I DAG – OG FORTSAT GOD WEEKEND Oktoberkursus 2015
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.