Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: " Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med."— Præsentationens transcript:

1  Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med henblik på at strukturere et gruppeinterview  Kontrakten – hvilke problemer giver den? Hvilke problemer giver opgaven / opgaverne?  Vejlederens fortsatte rolle Læs og lær – vejlederrollen 1

2 Fokusperson Ordstyrer Deltager 1) Fokusperson præsenterer et dilemma 3) Runde: Hvis det var mig, ville jeg overveje at … 4) Runde: Jeg synes han/hun skal … 2) Deltagerne kan stille afklarende spørgsmål 5) Fokuspersonen reflekterer

3 Fokusperson Ønsker at blive klogere. Fortæller om sine overvejelser. Giver sig tid til at lytte til interviewer og reflekterende team Reflekterende team Fokusperson Inter- viewer ------------------------------------------------------------------------------------- Reflekterende team En slags ’ekstra hjerne/bevidsthed’ Tilbyder nye perspektiver og nye vinkler på sag og samtale Vejleder SAG Interviewer Kontakt og omsorg Stiller spørgsmål Styrer samtalen Hjælp til selvhjælp Spilfordeler Tidtager Kan, ligesom intervieweren, lave time-out og åbne for det reflekterende team ’Når jeg har sagt, hvad jeg tænker, så kan jeg tænke over, hvad jeg har sagt’ Bateson

4 4 Fordele ved metoden Metoden kan bruges til forskellige problemstillinger og i forskellige grupper Reflekterende Teams skaber rum for en konstruktiv problemløsning, hvor såvel fokusperson som deltagerne i det reflekterende team oplever sig selv som betydningsfulde aktører Brug af Reflekterende Teams giver tid til aktiv lytning og til at tale om emner på en anden måde end den, hverdagen giver mulighed for Metoden er også velegnet på lærernes teammøder, der ofte er fyldt op af mange sager, og hvor fordybelsesmuligheden er begrænset. Alle i et lærerteam bør på skift få mulighed for at blive interviewet og være interviewer eller medvirke i det reflekterende team Forhold man skal være særligt opmærksom på ved brug af metoden Det er vigtigt, at alle afsætter den aftalte tid og ikke laver andre aftaler, som afbryder seancen. Metoden kan som al anden supervision påvirke den interviewede emotionelt, og derfor vil der ofte være brug for en uformel snak efter selve teamsamtalen Metoden fungerer bedst i mindre grupper af højst syv personer (en interviewer, en fokusperson og fem personer i det reflekterende team)


Download ppt " Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google