Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ."— Præsentationens transcript:

1 SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ

2 Formål med dette oplæg Introducere begrebet ”syntaktisk signifikation” Bevise, hvordan led angives på tysk ifølge teorien og ved analyse af praksis Plædere for at topologi (ordstilling) bør spille en større rolle i tysk sætningsanalyse

3 Begrebet syntaktisk signifikation Begreb fra den grammatiske skole Formative Grammar Syntaktisk signifikation bruges som begreb til at forklare den mentale process, hvorved en sprogbruger hhv. angiver eller forstår de enkelte sætningsleds funktion i en given sætning. Götzsche: ”at leddene skal vise hvem der er hvad, altså hvilke led der er hvilke led, for ellers kan logikken og informationen i sætningen ikke nå frem, og dette kalder jeg SYNTAKTISK SIGNIFIKATION [sic!]” (Götzsche 2006: 7).

4 Typer af syntaktisk signifikation Morfologisk: bøjninger, eksempelvis kasus angiver grammatisk funktion Pekka anta-a häne-lle lahja-n tänään S V dO O A Pekka give han/hun gave i dag nominativ 3. singularis allativ genitiv (singularis)(præsens) (singularis) (singularis) (indikativ) (aktiv) Topologisk: ”er udtrykkenes lineære formation der fortæller hvad der er fx subjekt og objekt” (Götzsche 2006: 7) Drengen slår ikke hunden Hunden slår ikke drengen Hunden slår drengen ikke Tonal: Brugen af bestemte toner angiver grammatisk funktion

5 Tysk som særstilling Götzsche: ”particular varieties are, for instance, German and the Romanic languages and they need special treatment.” Tysk har: Kasusmarkeringer OG Bunden ledfølge

6 Den grammatiske tradition - subjektet Fokus på ordklasse, kasus eller semantiske roller “Spørge metoden” ”[das Subjekt] ist explizierbar damit, dass das betreffende Nominal im Nominativ steht und und mit dem Prädikat formal korrespondiert“ (Eisenberg 1986: 265). Alles in Allem (gymnasiegrammatik): “Man finder et subjekt ved at spørge med “hvem” (eller “hvad) Børnelokkeren køber isspørg: “hvem” køber? Gyldendals Tysk Grammatik: ”Subjektet står i nominativ hvis det som kerne har et substantiv eller pronomen […] 24. Subjektet kan også være a) en sætning […], b) en infinitivkonstruktion” (Hansen og Stenestad 2005: 27) Rossens Tysk Grammatik: ”Subjektet står i nominativ og stemmer overens (kongruerer) med det finitte verbum i person og tal.” (Rossen 1982: 154) Duden: ”ein Aktant in Form einer Nominalphrase im Nominativ” (Duden 4: 818) Eksempler på aktanter: Agens, Ursache, Stimulus, Possessor, Pseudoaktant (Duden 4: 819)

7 Hvorfor er kasus heller ikke nok? Sie kauft es. = Die Frau kauft das Buch ELLER Die Rose kauft das Mädchen

8 Tysk topologi (ordstilling) Peter Jørgensen: ”når både subjekt og objekter er normale led, er rækkefølgen i reglen: subjekt – indirekte objekt – direkte objekt. [...] Hvis både subjekt og objekter er lette led [personligt eller refleksivt pronomen], er rækkefølgen normalt: subjekt –indirekte objekt – objekt” (Jørgensen 1992c: 174f) ”Tysk har ikke en fastlåset ordstilling; således tillader kasussystemet i nogle tilfælde en omstilling af leddene, da kasusmærket angiver de enkelte leds indbyrdes forhold” (Johannesen 1980: 267). Senere i samme bog dog: ”Subjektet står forrest i sætningen, om end langtfra altid på førstepladsen; det kan således f.eks. fortrænges af et es, et spidsstillet objekt eller et prædikat, af et spørgeord eller et adverbium/adverbialled”. (Johannesen 1980: 272).

9 Et par eksempler Udgangspunktet må altså være, at: -Subjektet står i nominativ – er der kun et led i nominativ er det subjekt -Er der ingen led, der er entydigt nominativ, må subjekt komme før objekt (medmindre andet (eksempelvis emfase (tryk)) taler i mod det.

10 Fra teori til praksis Analyse af fire avisartikler fra 2011 med i alt 57 helsætninger:

11 Sætningers indhold Af de 57 sætninger er der : -28 med et eller flere objekter -12 med prædikativ

12 Materiale og kasus Subjektets materiale -27 tilfælde et pronomen -19 tilfælde et substantiv -8 proprier -3 ledsætninger Objekter -13 substantiver -6 pronominer -5 ledsætninger -3 ledsætninger Morfologisk syntaktisk signifikation: Subjekt 16/57 Objekt 12/289/28 er hverken subj eller obj. entydige

13 Ledfølge Kun 4/57 sætninger har objektet før subjektet! - Her er 3 ud af 4 entydige: Mod forventningen: ”Sein enger Terminplan erlaube es ihm allerdings viel zu selten, sich Zeit für ein Klavierstück von Schubert zu nehmen, klagt Benedikt in einer Dokumentation für den britischen History Channel.“

14 Konklusion Dobbeltsignifikation ”substantivsyntagmerne skal […] forsynes med forskellige bøjningsmorfemer alt efter om de står som subjekt, objekt eller indirekte objekt.” (Lund 2009: 30)

15 Forklaring


Download ppt "SYNTKATISK SIGNIFIKATION HVORDAN FINDER VI SUBJEKTET (OG OBJEKTET)? TYSK FAGDAG 6. FEBRUAR 2015 LASSE BRUNØ."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google