Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid."— Præsentationens transcript:

1 Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid

2 Baggrund Ny Skriftlighed i Ungdomsuddannelserne (regionalt projekt) Projekt Uddannelsesløft (kommunalt projekt) Ny Nordisk Skole (nationalt projekt)

3 Målsætninger for projektet Øge genrebevidsthed i alle skriftlige opgaver Øge fokus på feedforward i skriveprocessen Komme tættere på skriveprocessen Øge bevidsthed om skriveprocessen Fokuseret træning af almene skrivekompetencer som de fremgår af bilag 4 Midlet: omlagt skriftlighed

4 Almene skrivekompetencer (bilag 4) genrebevidsthed sproglig korrekthed disposition argumentation anvendelse af citater, figurer, illustrationer m.v. præsentation relevante henvisninger, noteapparat og litteraturliste -> Fokus for Omlagt Skriftlighed (OS)

5 2 indsatsområder Fagfaglig indsats – Processkrivning (feed-forward) Almenfaglig indsats – Almene skrivekompetencer → Transfer mellem fagfaglig og almen faglig indsats

6 Processkrivning – feed- forward

7 Blog

8 Evaluering Karakterer i SRO: SA - EN - MA (2013): 5,8 SA - EN - Ma (2014): 5,0 SA - EN - Ma (2015): 7,8 Elevinterview

9 Der er mulighed for at blive skubbet i den rigtige retning fra starten, hvis man nu er på vej til at skrive noget, der ikke er helt rigtigt, eller man mangler den røde tråd. For mig har det udvidet mit fagsprog og på den måde også gjort, at jeg mere naturligt bruger det i mine afleveringer end jeg gjorde førhen, så nu er det blevet mere inkorporeret i mit sprog Vi har lært om de taksonomiske niveauers betydning for opgaven. Jeg har indset, at jeg faktisk før bare lavede engelske opgaver på det redegørende niveau. Nu har jeg lært, at jeg skal analysere og fortolke for at vise, at jeg har forstået teksten. Det har været godt, at vi har kigget på konkrete eksempler fra tidligere større skriftlige opgaver, så man ved, hvordan det ser ud, og hvilke ting man skal huske, for det kan godt være lidt forvirrende, når man sådan sidder og får at vide, at nu skal man skrive diskussionen, for man har aldrig set det før. Procesafleveringerne fungerer godt, jeg får næsten automatisk en bedre karakter, hvis jeg laver rettelserne, men jeg er bange for, at jeg i en eksamenssituation ikke vil kunne gøre det ligeså godt

10 Pædagogisk kongstanke Aflære Efter aflevering at fortælle, hvad der var forkert Alene at være forpligtet på fagfaglige mål At være med udelukkende før og efter afleveringsfrist Tillære Før aflevering at fortælle, hvad der er rigtigt Også at være forpligtet på fællesfaglige mål (bilag 4) At være med i processen

11 Implementering 2015 - 2016 Forsøg med omlægning af elevtid i studieretningsfag + dansk i 1.y 25% af elevtiden er omlagt i studieretningsfagene i 2.g (i 3 klasser også i dansk) Forsøg med omlægning af elevtid i studieretningsfag i 3.d Målet: at gøre eleverne dygtigere og mere sikre (minimere kompleksitet) Midlet: at komme tættere på skriveprocessen Udfordring: fokusere på større skriftlige opgaver og på de fagfaglige afleveringer


Download ppt "Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google