Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?"— Præsentationens transcript:

1 Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?

2 Hvordan ser det ud? De personlige grænser  Jeg ved godt, jeg stiller store krav til mig selv.  Ind imellem ryster mine ben, når jeg kører hjem.  Så jeg skal nok blive bedre til ind imellem at forlade kontoret, selvom skrivebordet stadig er fyldt med bunker.  Dagplejeleder

3 Trivsel  Ca. halvdelen oplever mindst 1-2 gange om måneden en følelse af: Aldrig at komme nogen vegne Psykisk træthed Irritation Koncentrationsbesvær v/ stress Glemsomhed

4 Et godt råd  Oplever du nogen af de nævnte symptomer, så stop op!  Spørg dig selv hvor langt du vil gå for at løfte de opgaver, du er pålagt.  De er pålagt af andre der ikke sidder i din stol. De har måske ingen fornemmelse af, hvor lang tid ting tager –  Fortæl dem om det!

5 Tidspresset  Hver dag har jeg mindst 15 bolde i luften. Det er jo det spændende ved jobbet.  Men der er også dage, hvor det kun er muligt at fange de 5.  Det føler jeg er belastende, selvom jeg godt ved, at det er min egen præstationsiver, der stresser mig.  Dagplejeleder

6 Derfor netværk  Er du med i et fagligt netværk for dagplejepædagoger, har du jævnligt kontakt til en gruppe mennesker i samme situation som dig.  Dem kan du dele:  viden og erfaringer med  hverdagens frustrationer, glæder, sorger, bekymringer og dilemmaer  blandt andet i relation til trivsel i rollen som dagplejepædagog, til dine kollegaer, til samarbejdspartnere eller I kan have fokus på faglige temaer og metoder i arbejdet.

7  Netværket kan bestå i, at I jævnligt mødes i gruppen eller at I jævnligt skriver til hinanden over nettet. Mange elektroniske netværk holder dagligt kontakt. Nogle supplerer det elektroniske med at mødes en gang i mellem.

8 5 former for social støtte  Praktisk hjælp At kunne få direkte hjælp i en nødsituation, at få en hjælpende hånd, få tilført ressourcer, låne ”redskaber”.  Følelsesmæssig støtte At kunne ”komme af med” frustrationer du har lige her og nu, at nogle lytter, at nogle lever sig ind i din situation.  Nyttige informationer At få vigtig information, viden, et godt råd eller nye ideer og forslag.  Hjælp til bedømmelse At få feedback på det du laver, at få justeret din virkelighedsopfattelse gennem realistiske bedømmelser fra andre.  Følelse af fællesskab At være en del af en gruppe med sammenhold og en støttede atmosfære omkring rollen som dagplejepædagog. Netværk kan være med til at modvirke stress og udvikle din faglighed og professionalisme.

9 Virksomhedens sociale kapital: Verdens korteste spørgeskema  1. Kan man stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen?  2. Stoler ledelsen på, at Medarbejderne gør et godt stykke arbejde?  3. Bliver konflikter løst på en retfærdig måde?  4. Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde?

10 Psykisk arbejdsmiljø - lige så indviklet som alt muligt andet Hvis det skal lykkes, kræves der tre ting: 1. Ressourcer (tid, penge) 2. Prioritering (det er vigtigt) 3. Kompetence (viden og færdigheder) Samt at overholde en god leveregel: Sig, hvad du gør, og gør, hvad du siger

11 FTR LINJEUDDANNELSE Sig hvad du gør og gør hvad du siger

12 Men, er det alene dit ansvar?  Hvad med din arbejdsgiver?  Hvem er det, og hvilket ansvar ligger der?

13 Hvad svarer FOA’s SR på APV spørgsmål? (april 2009)  19 % svarer at SIO ikke har været med til at planlægge APV  29 % svarer at sygefravær ikke indgår i APV  35 % svarer at APV ikke bliver revideret ved større ændringer 

14  Kravene til APV - hvad er det nu den skal indeholde - og hvor står det???

15 Hvor står det? Og hvad er kravene?  Arbejdsmiljøloven (AML)  § 15 a. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen

16 Arbejdsmiljøloven  Stk. 2. En arbejdspladsvurdering skal omfatte en stillingtagen til virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, og hvordan de løses,

17 Bekendtgørelse om arbejdets udførelse Kapitel 2 a Arbejdspladsvurdering  § 6 a. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen navnlig med henblik på at sikre en skriftlig behandlingsmåde i forbindelse med den nærmere planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdspladsvurderingen, og at sikre, at resultatet heraf gøres synlig, jf. § 6 b, stk. 5. Udarbejdelse af arbejdspladsvurderingen kan ske i elektronisk form.

18 Arbejdsmiljøloven  Stk. 3. Arbejdsgiveren skal inddrage sikkerhedsorganisationen eller de ansatte i planlægningen, tilrettelæggelsen og gennemførelsen af samt opfølgningen på arbejdspladsvurderingen.

19 Hvad skal APV indeholde?  Identifikation og kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold,  Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer  Inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.  Prioritering og opstilling af en handlingsplan  Retningslinier for hvordan der skal følges op på handlingsplanen,

20  Og nu - APV med arbejdsgiveransvar

21 Arbejdsgiverens ansvar ihht AML – set i sammenhæng med APV  Ifølge arbejdsmiljøloven www.at.dk/sw12588.asp www.at.dk/sw12588.asp  har arbejdsgiveren ansvaret for at arbejdsforholdene er fuldt forsvarlige:  AML § 15. Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsforholdene sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarlige.

22 Arbejdsgiveren har iflg § 16 en tilsynsforpligtelse  AML § 16. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der føres effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

23 Risici ved arbejdet + instruktionsforpligtelse  AML § 17. Arbejdsgiveren skal gøre de ansatte bekendt med de ulykkes- og sygdomsfarer, der eventuelt er forbundet med deres arbejde.  Stk. 2. Arbejdsgiveren skal endvidere sørge for, at de ansatte får nødvendig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på farefri måde.

24 Hensyn til den enkelte ansatte  De arbejdsmiljømæssige hensyn skal tilgodeses ikke blot under arbejdet, men allerede på det tidspunkt, hvor arbejdet planlægges og tilrettelægges:  AML § 38. Arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt.

25 I bekendtgørelsen om arbejdets udførelse præciseres arbejds- giverens pligt til at planlægge og tilrettelægge arbejdet:  Bkg. § 4. Arbejdet skal i alle led planlægges og tilrettelægges således, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.  Se Bilag 1 på de sidste plancher

26 Der skal vurderes både enkeltvis og samlet, også den enkelte  Ifølge Bekendtgørelsen skal vurderingen af arbejdsmiljøet foretages efter såvel en enkeltvis, som en samlet vurdering af forholdene, dvs. den enkeltes arbejdssituation skal vurderes:  Bkg. § 7. Arbejdet skal i alle led udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt ud fra både en enkeltvis og samlet vurdering af de fysiske, ergonomiske og psykosociale forhold i arbejdsmiljøet, som på kort eller langt sigt kan have indvirkning på den fysiske eller psykiske sundhed.

27 3 små historier  Arbejdstilsynets forstærkede indsats på det psykiske arbejdsmiljø + Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse  Historien om den kommunale arbejdsgiver der aldrig havde hørt om problemer i forhold til nedskæringer  Historien om (NN) som blev ødelagt, og som fagforeningen ikke kunne gøre nok for

28 § 82. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år den, der 1) overtræder § 15, § 15 a, § 16, § 17, stk. 1 og 2, § 18, § 19, § 20, stk. 1, § 21, § 23, §§ 25-34, § 37, stk. 1 og 4, § 38, stk. 1, § 42, stk. 1, § 45, stk. 1, § 48, stk. 1, § 63, stk. 5, § 75, stk. 3, eller § 76, stk. 1, 2) lader arbejde udføre i strid med kapitel 9 og 10, leder eller fører tilsyn med sådant arbejde eller udfører arbejde i strid med kapitel 9, 3) ikke efterkommer påbud efter § 77, § 77 a, eller Kapitel 15 Straf

29 Om medvirken finder anvendelse på det i stk. 1 og 2 omhandlede strafansvar § 82 stk 7. Straffelovens § 23…..


Download ppt "Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google