Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015."— Præsentationens transcript:

1 Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015

2 Nye partnerskaber 4 Elbilpartnerskaber er støttet med 15,4 mio. kr. 1100 nye elbiler og ladeinfrastruktur 5 gaspartnerskaber med 9,6 mio. kr. 4 offentlige biogastankstationer og 50-100 tunge køretøjer på biogas 1 brintpartnerskab med 9,8 mio. kr. 4-5 nye brinttankstationer

3 Elbilpartnerskaber Elbilpartnerskab Østdanmark ledet af Copenhagen Electric 12 kommuner, Region Hovedstaden og 14 virksomheder. 6,1 mio. kr. til anskaffelse af 491 elbiler. Elbilpartnerskab i Vestdanmark ledet af Dansk Elbil Alliance 16 kommuner og 13 virksomheder. 6 mio. kr. til anskaffelse af 377 elbiler Elbilpartnerskab ledet af LeasePlan. Partnerskab med deltagelse af LeasePlan, Europcar, Clever, Copenhagen Electric og GoMore. 2,7 mio. kr. til anskaffelse af 225 elbiler. Fremme af elbiler til borgere uden adgang til egen p-plads ledet af Dansk Elbil Alliance Deltagelse af DEA, CLEVER, E.ON og CleanCharge. 0,5 mio. kr. til ladestandere og analyser

4 Nye projekter under forsøgsordning for elbiler 15 projekter er støttet med 5,5 mio. kr. (oprindeligt 17 men to projekter er lukket ned). F.eks.: 50 elbiler til håndværkerkørsel, Andersen Biler Mød elbilen V2.0, Copenhagen Electric Service- og vedligeholdsomkostninger for elbiler, samt restværdier og forsikring, Dansk Elbil Alliance El-delebiler i boligforeninger, Insero E-Mobility Forlængelse af GO, Magasinværkstedet Analyse af bilforhandleres evne til at imødekomme kundernes krav, Zero2 Analyse af potentialet for elbilkørsel baseret på data fra Test- en-elbil, flextrafik og hjemmeplejekørsel, Aalborg Universitet

5 Resultater fra elbilpartnerskaber i 2014 og plan for 2015 20 kommuner og 1 region har anskaffet 146 elbiler i 2014 21 virksomheder har anskaffet 596 elbiler i 2014 (heraf stod AVIS for 392) 30 kommuner og 1 region har planlagt at anskaffe 428 i 2015 36 virksomheder vil anskaffe 1123 elbiler i 2015

6 Puljer til støtte af alternative drivmidlet til transport Strategiske partnerskaber for el og gas til transport Forsøgsordning for elbiler Elbuspulje Indkaldelse af ansøgninger til puljerne i efteråret 2015 Ansøgningsfrist okt.-nov. 2015

7 Pulje strategiske partnerskaber for el og gas til transport Elbilpartnerskaber – ca. 3,5 mio. kr. i 2015  Tilskud til anskaffelse af elbiler og ladeinfrastruktur  Formål er at støtte storskala udrulning af elbiler og øge synlighed af elbiler  Tildelingskriterier er bl.a. antal elbilår og kørte elbil-km set i forhold til tilskudsbeløb. Gaspartnerskaber – 9,7 mio. kr. i 2015  Tilskud til etablering af offentlig tilgængelige gastankstationer og anskaffelse af tunge køretøjer  Formål er at fremme en varig omstilling af biogas i tung transport  Tildelingskriterier er bl.a. anvendelse af biogas og projektets langsigtede, økonomiske bæredygtighed

8 Forsøgsordning for elbiler 7. tilskudsrunde – ca. 6,2 mio. kr.  Tilskud til anskaffelse af elbiler og gennemførelse af analyser  Formål at tilvejebringe ny viden om muligheder og barrierer ved anvendelse af elbiler  Støtte til flådeejere, som anskaffer større flåder af elbiler eller særligt interessante køretøjer, og projekter, som samler data og analyserer forhold vedr. drift af elbiler

9 Pulje på 14 mio. kr. til elbusser i rutekørsel Støtten ydes til trafikselskaber m.v., som ønsker at indfase elbusser i rutedrift enten i form af elektrificering af hele busruter, indsættelse af en eller flere elbusser i rutedrift eller løbende udskiftning af dieselbusser med elbusser i eksisterende kontrakter. Støtte til anskaffelse af busser og ladeinfrastruktur. Design af ordningen finder sted i samarbejde mellem ENS, TS, trafikselskaber og kommuner

10 Transport er omfattet af energiselskabernes spareindsats Energiselskaber kan støtte energieffektiviseringer i transportsektoren Personbiler eller varebiler Krav til ny personbil: A++ (0,35 kWh/km) Krav til varebil afhænger af vægt: A++ til B Minimum 5 biler i samme flåde – alle A++ eller bedre Støtten beregnes ud fra fortrængt energiforbrug ved første års drift (kWh * km) 1500-4000 kr. per bil Støttemodtager er ejer dvs. leasingselskab ved leasing Læs mere på: http://www.danskelbilalliance.dk/energispar.aspxhttp://www.danskelbilalliance.dk/energispar.aspx

11 Bestand af ladestationer i DK Kilder: CLEVER, E.ON, CleanCharge Solutions og Tesla Motors

12 Forberedelse af bygninger til ladning af elbiler COWI har okt. 2014 – feb. 2015 gennemført analyse for ENS af omkostninger ved at forberede bygninger til elbillading Alene omkostninger, som ikke kan afholde senere er omfattet Sammenligning af omkostninger for nybyggeri med ændringer i eksisterende byggeri 5 cases undersøgt: enfamiliehus, beboelsesejendomme, kontorbyggeri, detailhandel og p-huse Ved at forberede føringsveje kan der opnås store besparelser Vigtigt at sørge for plads til at udvide tavleanlæg i teknikrum COWI konkluderer, at det er økonomisk meningsfyldt at stille krav til 1 plads ved villaer, 15 % p-pladser i terræn ved beboelsesejendomme og 5% ved andre faciliteter

13 Anlægsomkostninger for føringsvej Kilde: Analyse af de økonomiske konsekvenser ved forberedelse af bygninger til ladning af elbiler, COWI, 2015

14 Ny vejlov og mulighed for at differentiere parkring i frohold til miljø Nyt stk. 4: Mulighed for differentiering af betaling ”Stk. 4. Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om, at vejmyndighederne kan differentiere betalingen efter stk. 1 og 2 i forhold til formålet med parkeringen, varetagelse af miljøhensyn og andre hensyn, der kan varetages efter denne lov.” Der er ikke tale om en direkte hjemmel, men kræver, at transportministeriet udarbejder en bekendtgørelse. Vejloven er vedtaget. Bekendtgørelsen er i øjeblikket i høring og forventes at træde i kraft 1. juli.

15 Fra bekendtgørelsen (udkast) Kapitel 5 Differentiering af betaling § 14. Vejmyndigheden kan differentiere betalingen af parkeringsbilletter og parkerings-licenser på baggrund af formålet med parkeringen, trafikale hensyn, miljøhensyn og mobilitetshensyn. Stk. 2. Vejmyndigheden kan tage særligt hensyn til miljøvenlige køretøjer, således at disse pålægges en lavere betaling end andre køretøjer. Stk. 3. Vejmyndigheden kan bestemme, at der ikke skal opkræves betaling for parkering af bestemte trafikanttyper eller bestemte typer køretøj. Kommuner får stort handlerum til at fastlægge vilkår for p-afgift fra elbiler.

16

17 Tak for opmærksomheden! http://www.ens.dk/klima-co2/transport/elbiler Victor Hug, Energistyrelsen vch@ens.dk


Download ppt "Nyt fra Energistyrelsen Victor Hug, Energistyrelsen, 23. april 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google