Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMagdalene Jepsen Redigeret for ca. et år siden
2
Historie / erfaring. Miljø terapi Arbejde i grupper. Gruppedynamiker.
3
Hvem er vi og hvordan så vi ud. Ud af vagten. Strudsen Eks. En ung. Manglende viden, forståelse, holdning, konfliktskyhed mm. Så ingen åbenhed om rusmidler.
4
Netværks anbringelser. Næ politik De unge forholder sig ikke. Risikovillige.. Misbrug / adfærd smitter. Misbrug flytter fokus fra helheden. Åbenhed og dialog giver viden Viden giver magt. Påvirke kulturen.
5
Spurgte om de ville hjælpe. Vi havde brug for dem. - Det er dem der er derude. - Det er dem det handler om. At de er eksperter ! Hvad det skulle bruges til: - Er der konsekvenser/ hvilke.
6
Det er os der er rammestyrere. Den gode nok MOR Dvs. at vi passer på den enkelte i gruppen. Tydelig rollefordeling. Start – midte – slutning. At vi er inspiratorer, holder fokus. At vi er ansvarlige for at samle materiale sammen og lave referater fra møderne At vi sørger for at gøre tingene synlig f.eks. via plancher. Fokus på gruppe dynamikken. Kærlig manipulation.
7
At de møder op. At de unge i fællesskab udfærdiger en kontrakt for ” spillereglerne” i rummet At de bidrager med deres erfaringer holdninger uden at det føles som tvang. At de i projektet behandler hinandens udsagn/holdninger med respekt. At de ikke efterfølgende misbruger den viden de har fået om andre.
8
1.Fortælle om projektet: Kontrakten - temaer/ brainstorm. 2. fordel / ulempe skema. - god fest- hash- alkohol mm. 3. Holdninger til forbrug/misbrug. Hvordan kan man hjælpe- dilemmaer mm 4. Metode ung til ung. Ung - pæd. 5. ”Rusmiddel politikken” 6. Evaluering.
9
Kl.17.00-19.00 med mad/ gulerod. Tydelighed /døren lukkede. De unges ønsker/ temaer Fordel / ulempe skema. Gr. Ar. Alle mindre og den enkelte Evaluering og feedback fra de unge. At alle fik mulighed for at sige noget. Interview af 2 unge + pæd. Evaluering efter hver møde.
14
Vekslende rollefordeling –voksne At de voksne bliver for styrende. Manglende forberedelse /afstemning af rollefordeling. For mange gentagelser. Kontrakten bliver statisk. Temaerne - manglende voksen afklaring Sætte for store mål. Ikke at forholde sig til gr./dynamikken. Hvis ikke man vedligeholder.
15
Det lykkedes/ kulturændringen. De unge kommer til os. De får ejerskab. De fortæller til nye unge Social træning/ demokrati. Lydhør, debattere arb. gr. niveau. De unge vil og vide mere. De oplever sig vigtige. Meget større åbenhed og ærlighed. Et fælles 3. Det sociale flytter med ud. Tryghed ang. vores forholdene til rusmidler.
16
At udvikle en rusmiddel politik. For de Unge, forældre, pædagoger, sagsbehandlere samt andre interessenter. At udvikle viden og redskaber at håndtere rusmiddel problematikker. Både i gruppen samt på individ niveau. - - at der bliver skabt en åben kultur i ungdomsboligen hvor der er åbenhed i forhold til at snakke om og få hjælp i forhold til rusmidler - at de unge udvikler kompetencer og viden til at håndtere rusmiddel problematikker. Som forebyggelse Målet var /er at finde/ udvikle redskaber og metoder at køre gruppeforløb med unge, sådan at erfaringerne fra vores projekt/forløb kan overføres til andre relevante problemstillinger, som de unge støder ind i eller vi / i fællesskab finder relevante.
17
Formål Forberedelse / rollefordeling / holde fokus Skab et særlig rum. Arb. gr. niveau Start – pauser - slut. At skabe en trykt rum. Den gode nok mor. Ungekontrakt / Ejerskab Fordel/ulempe skema. Synliggørelse. At alle får lov at sige noget, dvs. tage runder. Tag imod de unges kritik konstruktivt. Gå aktiv med i diskussionen. - ” kærlig manipulation ” Evaluere fra gang til gang. Tænk på målgruppen.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.