Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner."— Præsentationens transcript:

1 Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner og skriveværksted

2 Hvad ved en lærer… …om pædagogisk ledelse?  Ikke (aktuelt) formel leder, men…  Aktuelt: løftehold og matematikvejleder  Mit fokus er altså ikke strategisk – mere praksisledelse

3 En karrikatur- Kender I Cecilie og Camilla? Cecilie kan være  Elev  Lærer  Leder Cecilie vil bare vide hvordan man skal gøre. Camilla kan være  Lærer  Leder  UVM Camilla siger, der er mange svar og Cecilie må finde sit eget svar.

4 Mine påstande Omlagt skriftlighed handler om  At mindske afstanden mellem Cecilie og Camilla på alle niveauer ved at facilitere og stilladsere  At lave strukturer, der gør dialogen mellem Cecilie og Camilla mulig og ”let”, uundgåelig og frugtbar.  At Cecilie tænker bedre ud af boksen, hvis Camilla først har givet hende en boks at tænke ind i.

5 Kort om Greve-modellens struktur  Ca. en tredjedel af elevtiden i alle fag på alle klassetrin skemalægges sammen med den uddannelsestiden.  Den enkelte lærer beslutter selv hvilke lektioner, der anvendes til skriftligt arbejde – og organiseringen  Dog ”aftalt” at alle opgaver startes på skolen.

6 Studieretning med EN- Sa-Ma Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk A6610 Matematik B8810 Biologi C33 Fysik C33 Kemi C6 Samfundsfag B5 2. fremmedsprog610 Valgfag A10 Valgfag B5 I alt ekstra lektioner24325135 Ekstra per uge ca.1,521,61

7 Studieretning med BT- MA-Fy Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk B6610 Bioteknologi A3315 Matematik A881510 Fysik B3315 2. fremmedsprog610 I alt ekstra lektioner24327535 Ekstra per uge ca. 1,522,31

8 Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g grundforløb1g forår2g3g Dansk40,0%37,5%40,0%29,4% Engelsk B42,9%37,5%33,3% Matematik C32,0% Biologi C42,9%50,0% Fysik C42,9%50,0% 2. fremmedsprog 60,0% 33,3 %

9 Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g GF1g forår2g3g Engelsk A 40,0%29,4% Matematik B 20,0% Matematik A 27,3%18,2% Samfundsfag B 29,4% Samfundsfag A 33,3%27,3% Biologi/Fysik/Kemi B 42,9% Biologi A/Bioteknologi A 30,0%27,3% Kemi C 50,0%

10 Omlagt skriftlighed i Greve – er som de fleste steder  Et opgør med det kunstige skel mellem mundtlighed og skriftlighed  Og dermed et forsøg på gøre undervisningstilrettelæggelsen mere fleksibel  Undervisning tilpasset det enkelte hold/ den enkelte elev (og lærer)

11 Omlagt skriftlighed i Greve – er også  En del af et større fagligt løfteprogram  Et forsøg på at skabe mere synlig læring (for lærere og elever)  Midlet er  konkretisering af delopgaver og trin mod hele opgaver/hele kompetencemål  Nye optavetyper og rettestrategier, fx videovejledning, elev-elev-fedback, gruppevejledning, fokusretning mm

12 Resultater og erfaringer - fordele  Elevevalueringer: Stor tilfredshed med at skriftlige opgaver blev startet på skolen - trods de ekstra timer i det ugentlige skema.  Elevevaluering: Nemmere at arbejde færdigt individuelt på skolen eller hjemme efter lærervejledning og elev-elevarbejde.  Markant fald i manglende skriftlige afleveringer  Snyd/plagiat mindskes, mindre attraktivt, lettere at gennemskue.  Et øget fokus på den enkelte elevs styrker og svagheder  Affødte indsatser: løfteprogram, matematikvejledning og læsevejledning  Nye opgavetyper og tilrettelæggelser – jf. forrige slide  Ny rettepraksis – arbejdet fortsætter….

13 Erfaringer og resultater – forskelligt fokus?  Eleverne: Konkret (individuel) hjælp, hvad skal jeg gøre? Noget fra hånden, hvor meget har jeg fået skrevet/regnet?  Elevreaktion fra de første år: Vi fik slet ikke noget elevtid – han talte bare om opgaven hele timen.  Lærerne vil gerne hjælpe eleverne, MEN vi vil også gerne stilladsere, undervise i skriftlighed, tale om opgaverne, stille nye kreative delopgaver, og træne eksamensopgaver…og rette ”ordentligt”  Ledelsen (og lærerne?) vil gerne udnytte de gamle retteressourcer på nye måde, der giver mere læring.

14 Erfaringer og resultater – nødvendige forudsætninger  I en presset hverdag er ”plejer” det nemmeste for lærere og elever. MEN flere skematimer (og besparelser i øvrigt) gør ”plejer” livsfarlig.  Rettepraksis skal ændres fra ”gennemretning” til ”gennemtænkt retning”=variation af rettetyper, opgavetyper og fokus.  Derfor skal der faciliteres og stilladseres – også for lærerne  Ledelse og lærere skal tale med hinanden og med elever (og forældre) om skriftlighed, læring, rettepraksis og ressourcer - forventningsafstemning.  Hvorfor dumpede Cecile? Fordi hun ikke kunne selvevaluere! Eller pga en urettet fejl?

15 Mulig stilladsering for lærere  Videndeling og udvikling i faggrupperne og mellem faggrupperne for eksempel…  Faggruppearbejde om konkrete rettestrategier: Matematikgruppens idékatalog  Faggruppearbejde om konkrete opgavetyper/opgaver: 1.g grundforløb i matematik, opgaveskabeloner til historie  Faggruppearbejde om konkrete vejledningsstrategier: skrivetoget  Tværfagligt arbejde med progression i de store skriftlige opgaver

16 Hvordan kom det i stand?  Nogle faggrupper udvikler af sig selv, andre gør ikke..  Nogle lærere udvikler af sig selv, andre gør ikke..  Derfor skal udvikling være et krav  MEN også nemt, ubureaukratisk, praksisnært og opleves som meningsfuldt

17 Mine påstande Omlagt skriftlighed handler om  At mindske afstanden mellem Cecilie og Camilla på alle niveauer ved at facilitere og stilladsere  At lave strukturer, der gør dialogen mellem Cecilie og Camilla mulig og ”let”, uundgåelig og frugtbar.  At Cecilie tænker bedre ud af boksen, hvis Camilla først har givet hende en boks at tænke ind i.

18 Diskussion  Hvordan stilladserer I for lærere ifht. omlagt skriftlighed?  Hvordan stiller I ”gode” krav til lærere og faggrupper ifht. omlagt skriftlighed?  Hvordan understøtter I spredningen af de ”gode eksempler” til hele skolen?  Hvordan taler I med elever (og forældre) om omlagt skriftlighed, læring, rettestrategier og ressourcer?


Download ppt "Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google