Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJohanne Lauritsen Redigeret for ca. et år siden
1
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner og skriveværksted
2
Hvad ved en lærer… …om pædagogisk ledelse? Ikke (aktuelt) formel leder, men… Aktuelt: løftehold og matematikvejleder Mit fokus er altså ikke strategisk – mere praksisledelse
3
En karrikatur- Kender I Cecilie og Camilla? Cecilie kan være Elev Lærer Leder Cecilie vil bare vide hvordan man skal gøre. Camilla kan være Lærer Leder UVM Camilla siger, der er mange svar og Cecilie må finde sit eget svar.
4
Mine påstande Omlagt skriftlighed handler om At mindske afstanden mellem Cecilie og Camilla på alle niveauer ved at facilitere og stilladsere At lave strukturer, der gør dialogen mellem Cecilie og Camilla mulig og ”let”, uundgåelig og frugtbar. At Cecilie tænker bedre ud af boksen, hvis Camilla først har givet hende en boks at tænke ind i.
5
Kort om Greve-modellens struktur Ca. en tredjedel af elevtiden i alle fag på alle klassetrin skemalægges sammen med den uddannelsestiden. Den enkelte lærer beslutter selv hvilke lektioner, der anvendes til skriftligt arbejde – og organiseringen Dog ”aftalt” at alle opgaver startes på skolen.
6
Studieretning med EN- Sa-Ma Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk A6610 Matematik B8810 Biologi C33 Fysik C33 Kemi C6 Samfundsfag B5 2. fremmedsprog610 Valgfag A10 Valgfag B5 I alt ekstra lektioner24325135 Ekstra per uge ca.1,521,61
7
Studieretning med BT- MA-Fy Skemalagt elevtid 1g GF1g forår2g3g Dansk4610 Engelsk B6610 Bioteknologi A3315 Matematik A881510 Fysik B3315 2. fremmedsprog610 I alt ekstra lektioner24327535 Ekstra per uge ca. 1,522,31
8
Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g grundforløb1g forår2g3g Dansk40,0%37,5%40,0%29,4% Engelsk B42,9%37,5%33,3% Matematik C32,0% Biologi C42,9%50,0% Fysik C42,9%50,0% 2. fremmedsprog 60,0% 33,3 %
9
Skemalagt i procent af samlet elevtid 1g GF1g forår2g3g Engelsk A 40,0%29,4% Matematik B 20,0% Matematik A 27,3%18,2% Samfundsfag B 29,4% Samfundsfag A 33,3%27,3% Biologi/Fysik/Kemi B 42,9% Biologi A/Bioteknologi A 30,0%27,3% Kemi C 50,0%
10
Omlagt skriftlighed i Greve – er som de fleste steder Et opgør med det kunstige skel mellem mundtlighed og skriftlighed Og dermed et forsøg på gøre undervisningstilrettelæggelsen mere fleksibel Undervisning tilpasset det enkelte hold/ den enkelte elev (og lærer)
11
Omlagt skriftlighed i Greve – er også En del af et større fagligt løfteprogram Et forsøg på at skabe mere synlig læring (for lærere og elever) Midlet er konkretisering af delopgaver og trin mod hele opgaver/hele kompetencemål Nye optavetyper og rettestrategier, fx videovejledning, elev-elev-fedback, gruppevejledning, fokusretning mm
12
Resultater og erfaringer - fordele Elevevalueringer: Stor tilfredshed med at skriftlige opgaver blev startet på skolen - trods de ekstra timer i det ugentlige skema. Elevevaluering: Nemmere at arbejde færdigt individuelt på skolen eller hjemme efter lærervejledning og elev-elevarbejde. Markant fald i manglende skriftlige afleveringer Snyd/plagiat mindskes, mindre attraktivt, lettere at gennemskue. Et øget fokus på den enkelte elevs styrker og svagheder Affødte indsatser: løfteprogram, matematikvejledning og læsevejledning Nye opgavetyper og tilrettelæggelser – jf. forrige slide Ny rettepraksis – arbejdet fortsætter….
13
Erfaringer og resultater – forskelligt fokus? Eleverne: Konkret (individuel) hjælp, hvad skal jeg gøre? Noget fra hånden, hvor meget har jeg fået skrevet/regnet? Elevreaktion fra de første år: Vi fik slet ikke noget elevtid – han talte bare om opgaven hele timen. Lærerne vil gerne hjælpe eleverne, MEN vi vil også gerne stilladsere, undervise i skriftlighed, tale om opgaverne, stille nye kreative delopgaver, og træne eksamensopgaver…og rette ”ordentligt” Ledelsen (og lærerne?) vil gerne udnytte de gamle retteressourcer på nye måde, der giver mere læring.
14
Erfaringer og resultater – nødvendige forudsætninger I en presset hverdag er ”plejer” det nemmeste for lærere og elever. MEN flere skematimer (og besparelser i øvrigt) gør ”plejer” livsfarlig. Rettepraksis skal ændres fra ”gennemretning” til ”gennemtænkt retning”=variation af rettetyper, opgavetyper og fokus. Derfor skal der faciliteres og stilladseres – også for lærerne Ledelse og lærere skal tale med hinanden og med elever (og forældre) om skriftlighed, læring, rettepraksis og ressourcer - forventningsafstemning. Hvorfor dumpede Cecile? Fordi hun ikke kunne selvevaluere! Eller pga en urettet fejl?
15
Mulig stilladsering for lærere Videndeling og udvikling i faggrupperne og mellem faggrupperne for eksempel… Faggruppearbejde om konkrete rettestrategier: Matematikgruppens idékatalog Faggruppearbejde om konkrete opgavetyper/opgaver: 1.g grundforløb i matematik, opgaveskabeloner til historie Faggruppearbejde om konkrete vejledningsstrategier: skrivetoget Tværfagligt arbejde med progression i de store skriftlige opgaver
16
Hvordan kom det i stand? Nogle faggrupper udvikler af sig selv, andre gør ikke.. Nogle lærere udvikler af sig selv, andre gør ikke.. Derfor skal udvikling være et krav MEN også nemt, ubureaukratisk, praksisnært og opleves som meningsfuldt
17
Mine påstande Omlagt skriftlighed handler om At mindske afstanden mellem Cecilie og Camilla på alle niveauer ved at facilitere og stilladsere At lave strukturer, der gør dialogen mellem Cecilie og Camilla mulig og ”let”, uundgåelig og frugtbar. At Cecilie tænker bedre ud af boksen, hvis Camilla først har givet hende en boks at tænke ind i.
18
Diskussion Hvordan stilladserer I for lærere ifht. omlagt skriftlighed? Hvordan stiller I ”gode” krav til lærere og faggrupper ifht. omlagt skriftlighed? Hvordan understøtter I spredningen af de ”gode eksempler” til hele skolen? Hvordan taler I med elever (og forældre) om omlagt skriftlighed, læring, rettestrategier og ressourcer?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.