Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Håndværk og design Fokus på kreativitetsfremmende processer V. Lissi W Thrane - Metropol.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Håndværk og design Fokus på kreativitetsfremmende processer V. Lissi W Thrane - Metropol."— Præsentationens transcript:

1 Håndværk og design Fokus på kreativitetsfremmende processer V. Lissi W Thrane - Metropol

2 Opfindsomhed Kreativitet Innovation Entreprenørskab

3 Kreativitet Kreativitet er anvendt fantasi Kreativitet betyder at gøre noget En person er kreativ inden for et område Kreativitet er en kompetence der skal læres og ikke noget medfødt

4 Kreativitetsforståelser 1. Generationskreativitet Blød ikke økonomisk Singulær Spontan Uden for boksen Kunstbaseret Natur eller medfødt 2. generationskreativitet Hård, drevet af økonomi Pluralistisk, teambaseret Dispositioner og miljø Kræver regler og grænser Findes i flere fag Kan læres/udvikles

5 Kreativitetsfremmende læringsmiljøer Styrke usædvanlige ideer Genkende fejl som potentiale Tilpasses til elevernes interesser Skabe et accepterende, trygt miljø Tillade elever at tage del i beslutningsprocesser Få alle involveret Læreren er rollemodel

6 Formål: At reflektere over mulige taburiserede følelser på arbejdspladsen. Mål: Afprøve en faciliteret designproces med fokus på kreativitetsfremmende øvelser. Læringsmål Jeg kender til monstergenren – også som undervisningsindhold. Jeg har afprøvet forskellige designprocesmetoder. Jeg kan samarbejde med nye kolleger. Jeg tør udfordre mig selv og få nye ideer.

7 Monstre!! Monstre findes ikke, men findes alligevel overalt. Monstre er en legemliggørelse af taburiserede følelser: frygt, håb, bekymring, begær..

8 Monstre har altid en kulturel krop, det er altid en legemliggørelse.

9 Monstret undslipper altid

10 Monstre har altid en kulturel krop, det er altid en legemliggørelse. Monstret undslipper altid Kategoriforvirring

11 Monstre har altid en kulturel krop, det er altid en legemliggørelse. Monstret undslipper altid Kategoriforvirring Frygten for monstret er også et begær efter monstret

12 Monstre har altid en kulturel krop, det er altid en legemliggørelse af frygt, begær.. Monstret undslipper altid Kategoriforvirring Frygten for monstret er også et begær efter monstret Monstret bringer forandring

13 Oversigt over monsteropgaven: Inspiration Open space Mindmap og fokus Gruppedannelse Udstilling og analyse Idegenerering og skitsering Ideafprøvning Feedback Mock-up Prototype Præsentation

14 Open Space Formål: Stimulere fantasi og give deltagerne ejerskab Mål: Udfolde temaet Brainstorm Ejerskab Gruppedannelse Mindmap og fokus Formål: Samarbejde Personlig relevans Kobling af temaet til eget liv Mål: Nuancere temaet Udvælgelse af fokus Gruppedannelse Formål: Narrativ fabulering (skabe en historie) Give plads til det usædvanlige Mål: Fantasiskabelse Energizer Styrke fællesskabsfølelsen

15 Udstilling og analyse Formål: Inspiration Samarbejde Mål: Indblik i teknikkens muligheder og begrænsninger Analysere udtryk Iagttagelse Idegenerering og skitsering Formål: Skabe ideer Stimulere idegenerering Mål: Kendskab til og erfaring med skitseringsmetoder og dogmer.

16 Ideafprøvning Formål: Konkretisering af ideer Kontekstualisering ift bruger Blive god til at se muligheder Mål: Undersøge og teste egne ideer Feedback Formål: Få nye perspektiver Mål: Kvalificere sine ideer Mock-up Formål: Udvælgelse og klargøring af tanker. Mål: Visualisering af den endelig ide. Planlægning af videre arbejde

17 Prototype Formål: At give kreativitet endelig form Mål: Håndværk og teknik Problemløsning Præsentation til bruger Formål: Refleksion over designprocessen og produkt. Mål: Skabe overblik over proces og produkt.

18 Færdiggøre monsteropgaven

19 Monsteropgaven – skitse til uv forløb 2 klasser Delt i tre hold Første forløb 4. klasse Tre værksteder: design, træ, tekstil.

20 Design – læringsmål Jeg kender ordet designproces Jeg kan arbejde med en designproces Jag kan få mange ideer Jeg kan arbejde videre med en ide og gøre den bedre Jeg kan bygge modeller i pap Jeg kan få gode ideer fra mine klassekammerater Jeg kan lave skitser Jeg kan lave en prototype

21 Design Fokus på designproces – idegenerering og ideafprøvning Om monstre – inspiration passende til aldersgruppen og tema Idegenerering Open space – hvad tænker I på når jeg siger monstre? Kategoriser, find overskrift, find en spændende kategori. Mindmap – associer ud fra en sammenstilling af kategori med fx, mad, skoleting, dyr der stikker. Find din ide. Ideafprøvning Lav hurtige skitser (kontur og form. Form og følelser) Præsentation og feedback – husk fokus og vokabular til eleverne. Byg modeller – præsenter teknik. Feedback i grupper. Lav en mock-up Byg en prototype i mosgummi. Produktrealisering Udbyg prototype med andre materialer? Byg et scenarie?

22 Træ Fokus på former Læringsmål: Jeg kender lokalet Jeg kan save Jeg kan sømme Jeg kan lave forskellige figurer ud fra de samme former

23 Save fem forskellige klodser ud Bygge modeller med klodserne og associere over dem, fx tage billeder og sammenligne med hvilke dyr de ligner. Udvælge en ide, lave skitser, og udføre den. Dekorere med glødeskriver.

24 Tekstil Læringsmål: Jeg kender lokalet Jeg kan sy i hånden Jeg kan klippe efter mønster Jeg kender til, hvordan man kan udtrykke humør med farver.

25 Tekstil Arbejde med farver Tegne monstre – sende videre i rundkreds og tegne til, for inspiration. Lave skitser med brug af forskellige farver. Hvilke farver til uhyggelig, sjov osv. Evt lave lime-på stofbilleder med stofrester. Vælge ide, lave mønster, sy osv.

26 Inspiration og kilder Lene Tanggaard (diverse bøger) Daniel Fasko P1 – eksistens om monstre Designprocesser: http://designtoimprovelifeeducation.dk/da/conte nt/kompas#44 http://designtoimprovelifeeducation.dk/da/conte nt/kompas#44 www.designskolenkolding.dk/designprocesmodel len www.designskolenkolding.dk/designprocesmodel len http://dschool.stanford.edu/use-our-methods/

27 Materialer og værktøj Akrylplade/plexiglas, 3 mm. Se fx: http://acrylplader.dk/priser/tonede- acrylplader.aspx eller http://www.tuteinogkoch.dk http://acrylplader.dk/priser/tonede- acrylplader.aspx Hånddekupørsav/guldsmedesav/løvsav (hos ravstedhus.dk hedder den et savstel) Bor 3 mm og boremaskine Savbrædt Post-its, papir, gode tusser, gode sakse.


Download ppt "Håndværk og design Fokus på kreativitetsfremmende processer V. Lissi W Thrane - Metropol."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google