Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMargrethe Torp Redigeret for ca. et år siden
1
BedreBolig En mulighed for finanssektoren
2
Agenda Velkomst og introduktion til Bedre Bolig –Ved Tommy Brøndum Olsen, Rejseholdet Muligheder for banksektoren ved BedreBolig –Steffen Grimm Dyrhauge, Rejseholdet
3
BedreBolig En kort gennemgang
4
Formål med BedreBolig Fremme energirenovering af private boliger Fjerne barrierer – gøre det nemt og overskueligt Samlet rådgivning hos én aktør gennem hele processen Skal fungere på markedsvilkår Landsdækkende ordning
5
Politisk baggrund En del af Vækstplan DK Understøtte grøn omstilling Skabe vækst og arbejdspladser Vedtaget med bredt politisk flertal Udviklet af Energistyrelsen Tæt samarbejde med brancher og interesseorganisationer
6
Boligejerens proces
7
To BedreBolig-ydelser Fase 1: BedreBolig-plan Samtale Kortlægning af hus og muligheder BedreBolig-plan inkl. beregninger, forslag og budget Dokument til bank
8
To BedreBolig-ydelser Fase 2: BedreBolig-projekt Projektering inkl. tilbudsindhentning Byggeledelse Aflevering Opfølgning
9
BedreBolig-rådgiveren Baggrund Arkitekt, ingeniør, bygningskonstruktør eller håndværker med erfaring i energirenovering Krav Bestået BedreBolig-uddannelse Virksomheden skal have et kvalitetsstyringssystem Skal godkendes af Energistyrelsen og er underlagt 3. parts kontrol
10
Modul 1
11
Muligheder i energirenovering?
12
Forberedende møder med lokale aktører i kommunerne Forberedende møder med aktører der har en bredere tilgang end den enkelte kommune Aktørmøder, forberedende møder med kommunerne og gennemførelse Deltagelse på borgerevents 65% er interesserede i energirenovering
13
Din bolig bliver bedre når du har energien med
15
Muligheder med BedreBolig For boligejeren Nem og overskuelig indgang til viden og rådgivning Boligen lever op til fremtidens krav om en energirigtig bolig Kan mærkes i boligejerens økonomi For BedreBolig-rådgiveren Øget efterspørgel på rådgivning Kan tilbyde kvalificeret rådgivning Adgang til viden og værktøjer For centrale interessenter Markedet kan vokse Tværfaglighed og samarbejde styrkes Bedre vurderingsgrundlag for banker og realkreditinstitutter Et konkret værktøj for kommunerne og energiselskaberne
16
Finansiering en vigtig del af opgaven
17
Finanssektorens rolle Finansiering central del af energirenovering/BedreBolig Pengeinstitutter og realkredit er boligejerens naturlige kontaktpunkt ved renovering af bolig Finanssektoren har stærk kompetence i kundedialog og rådgivning og er tæt på kunden
18
1. De renoveringsparate Boligejere, der står over for en større renovering af boligen enten, fordi de vælger det, eller fordi de er tvunget til det af vedligeholdelsesmæssige årsager 3. Boligkøberne Boligejere, der potentielt renoverer i forbindelse med huskøb 2. Dem, der har råd Boligejere, der i kraft af formue eller friværdi har muligheden for at renovere energirigtigt, men ikke nødvendigvis ser noget behov (fx 60+-segmentet) Potentialet 100.000 Salg over 3 år 1.050.000 Samlet antal enfamiliehuse i DK Målgrupperne 870.000 Boliger opført før 1979 Ca. 500.000 Har skønsmæssigt friværdi nok Potentiale
19
Investeringsbehovet Samlet investeringsbehov på privatområdet udgør ca. 450 mia. frem til 2050 En energi- renovering koster mellem 60.000 og 300.000 kr.
20
Hvorfor skal finanssektoren rådgive om BedreBolig? BedreBolig er en kompetent, langsigtet national ordning BedreBolig-planen gør energifinansiel rådgivning enkel BedreBolig-planen kan danne udgangspunkt for lån
21
Økonomien for bankerne i BedreBolig Energi investeringer understøttes af den meget lave rente Investér din opsparing i boligen Afkastet er nær bunden Energiinvesteringen er nær toppen
22
National kampagneindsats
23
Målrettet forankring af BedreBolig Kommuner Byggeriets aktører Arkitekter Ingeniører Bygningskonstruktører Håndværkere Centrale interessenter Finansierings- institutioner Energiselskaber Ejendomsmæglere Byggemarkeder m.fl. AKTØRER Kommunikation direkte til målgrupperne Information til aktører Målgrupper efter- spørger BedreBolig Aktører markeds- fører BedreBolig
24
Eksekveringsplan (foreløbig) Burst* 1Burst 2Burst 3Burst 4Burst 5 Periode Uge 42-45, 2014Uge 4-6, 2015Uge 16-19, 2015Uge 36-38, 2015Uge 3-5, 2016 Startdato 13. oktober, 2014tbd Medier TV, Online Online Kanaler TV2, Charlie, Fri, MTG og National Geograpfic Sites Digitale nyhedsmedier Sites Målrettede boligsites Sites Netværkssite Netværkssite & Retargeting >>>>>>>>>>>>>>>>>National PR-dækning <<<<<<<<<<<<<<<<< Kommunale/lokale aktiviteter
25
Sådan foldes budskaberne ud på nettet
26
Hvordan kan finanssektoren støtte op? Rådgivning om finansiering af energirenovering Henvisning til BedreBolig.dk og BedreBolig-rådgivere Markedsføring af BedreBolig
27
Ønsket er, at Pengeinstitutterne samarbejder med kommuner om lokal markedsføring af BedreBolig Pengeinstitutter har dialog med BedreBolig- rådgivere om målrettet og direkte markedsføring til pengeinstituttets kunder Pengeinstitutter har orienteret/uddannet deres filialer og rådgivere i ordningen. Medarbejdere, som yder kunderådgivning i de enkelte pengeinstitutters filialer kender til BedreBolig-ordningen.
28
Hvordan kan BedreBolig-sekretariatet støtte jer? Internt undervisningsmateriale Artikler til kundeblade BedreBolig-foldere til boligejere BedreBolig-planer som eksempler til inspiration Bannere og logo til www Kontakt sekretariatet på info@bedrebolig.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.