Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vinter service på porøs asfalt Europæisk projekt Michel M. Eram Seniorkonsulent Civilingeniør, eMBA Vejdirektoratet.D k.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vinter service på porøs asfalt Europæisk projekt Michel M. Eram Seniorkonsulent Civilingeniør, eMBA Vejdirektoratet.D k."— Præsentationens transcript:

1 Vinter service på porøs asfalt Europæisk projekt Michel M. Eram Seniorkonsulent Civilingeniør, eMBA E-mail: me5@vd.Dk Vejdirektoratet.D k

2 Formål vinter adfærd PERSUADE projekt sigter mod at udvikle en eksperimentelle begrebet for poroelastic vejbelægning (PERS) ind i en realistisk støj-reduktion foranstaltning. Projektet inkludere en omfattende overvågning indsats for test sektioner navnlig med hensyn til støj, rullemodstand, friktion, holdbarhed og vinter adfærd parametre. I alt syv test sektioner er blevet overvåget i Belgien, Danmark, Slovenien og Sverige i løbet successive vinterperioder. Vinterovervågning havde til formål: at identificere, under hvilke omstændigheder opstår snedække eller is-forhold på PERS belægning, at kvantificere forekomsten af usikre kørselsforhold (i forhold til en standard vejbelægning), at forsøge at identificere mulige vintervedligeholdelse. 2.

3 Test sektioner 3. Sterrebeek test section (Belgien) Billeder som taget af videokameraet installeret i Herzele (Belgien) (PERS vises i bunden højre side på begge billeder) Kalvehave test sektion Test section on Landbogatan in Linköping

4 Den termiske opførsel af PERS er målt ved anvendelse af nogle globale indikatorer og sammenlignet med en tilstødende tæt asfaltbeton (anvendt som referencebelægning) På alle tre steder er beregnet varigheden af ​​ under nul temperaturer for begge belægningstyper. Den viser, at overfladen af ​​ PERS har været oftere under 0 °C end referencebelægning; nemlig fra 0,5% til 2,5% af tid, afhængigt af stedet og vinterperioden I løbet af observationsperioder, PERS brugt mere tid mellem -1°C og 3°C eller endda (afhængigt af stedet og vinterperioden) mellem -3°C og +1°C temperaturklasser end referencebelægning. I løbet af 2013-2014 observationsperioden, PERS overfladetemperatur har været i gennemsnit omkring 30 minutter længere tid under 0 °C, end overfladetemperatur på referencebelægning. I disse korte perioder brugte PERS belægning i gennemsnit 45 minutter mere for at nå en temperatur over 0 °C end referencebelægning. 4.

5 Foreløbige konstateringer 5.

6 Hvad skal der ske fremadrettet Målingerne analyseres med henblik på at danne nogle konkrette konklusioner som kan fører til strategier Parterne er enige om at forsøgene også fortsætter i kommende vintersæson 6.


Download ppt "Vinter service på porøs asfalt Europæisk projekt Michel M. Eram Seniorkonsulent Civilingeniør, eMBA Vejdirektoratet.D k."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google