Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information."— Præsentationens transcript:

1 Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov Status fra Kulturstyrelsen 11. november 2015, Statsbiblioteket 12. november 2015, DBC

2 Netværk for lånesamarbejde 1. Nyt fra BIL-Udvalget 2. Kørselsordningen 3. Retningslinjer for lånesamarbejde 4. Folkebiblioteker i tal 5. Andet Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov 11. november 2015, Statsbiblioteket 12. november 2015, DBC

3 1. Nyt fra BIL-Udvalget Kulturstyrelsens udvalg for Bibliotekernes Interaktion og Lånesamarbejde (BIL-Udvalget)  Har til formål at medvirke til at optimere og løbende udvikle lånesamarbejdet og det tekniske samspil på biblioteksområdet.  Kan behandle alle spørgsmål i relation til lånesamarbejdet og det tekniske samspil på biblioteksområdet, herunder standardisering. Rådgiver tillige i forhold til DDBs udviklingsplaner (Release-planer) for bibliotek.dk og DanBib.  Mødes 2-3 gange årligt. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

4 1. Nyt fra BIL-Udvalget - 2 BIL-udvalgets sammensætning Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

5 1. Nyt fra BIL-Udvalget - 3 Møder i 2013:  13. marts 2015.  28. maj 2015.  23. september 2015. Emner, bl.a.:  Kommenteret og givet indspil til DDBs Realeaseplaner  Givet indspil til DBCs brugerundersøgelse og kvartalsrapporter for bibliotek.dk  Givet tilbagemeldinger ift. kørselsordningen Desuden: Nye katalogiseringsregler (RDA) og autoritetsdata. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

6 2. Kørselsordningen  Møder med Knudepunkterne (2 gange årligt)  Spørgeskema om ordningen til bibliotekerne:  Spørgsmål er udsendt nu.  Resultatet diskuteres 19/11 2015 i Kørselsudvalget (Knudepunkterne + PostNord + KS) Tilbagemelding fra forrige spørgeskemaundersøgelse og fra BIL- udvalget:  Kørselsordningen fungerer ganske godt - enkelte mener endda, at den fungerer super godt.  Enkelte punkter, hvor der er plads til lidt forbedring. Brev vil blive udsendt til alle biblioteker i ordningen snarest: Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

7 2. Kørselsordningen - 2 1.Flere biblioteker giver udtryk for, at det er svært at komme i kontakt med PostNord: Kontakt kun den kørselsansvarlige på det knudepunkt, hvorunder biblioteket hører. 2.Grønne kasser: Pas godt på dem og brug dem kun til kørselsordningen. Saml ikke til bunke. Det vil være fint, hvis vi med fælles hjælp kan holde kasserne nogenlunde rene. 3.Mange materialer bliver sendt rundt uden korrekt udskrevet køreseddel eller med en hjemmelavet køreseddel påklistret: Det er vigtigt at holde sig ajour med Netpunkt og ikke have gamle og måske fejlagtige køresedler liggende. 4.Mange materialer kommer ikke intakte tilbage: Især cd’er indsat i bøger mangler ved returneringen. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

8 2. Kørselsordningen - 3 5.Bedre afmærkning af bøgerne: Meget udlånt materiale bliver sendt retur til det forkerte bibliotek, fordi afmærkningen af materialet er for ringe. 6.Fejllæsninger af biblioteksnavne: I flere tilfælde blandes bibliotekernes navne sammen, så materiale lånt hos det ene returneres til det andet. 7.Den nordisk kørselsordning er ophørt: Forsøg på at få genoplivet ordningen er ikke lykkedes. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

9 2. Kørselsordningen - 4  Er der noget I synes ikke fungerer optimalt?  Problemer, I ikke mener bliver løst? Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

10 2. Kørselsordningen - 5 Nye priser for kørselsordningen 2016 - folkebiblioteker  Ny prismodel baseret på indbyggertal: Grundgebyr, kørsel 5 dage om ugen: Filialkørsel, samme pris for alle biblioteker: 5 køredage om ugen i 51 uger: 20.000 kr. 2 køredage om ugen i 51 uger: 8.000 kr. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov Antal indbyggerePris 0-20.00020.000 20.000-40.00022.000 40.000-60.00023.000 60.000-25.000

11 2. Kørselsordningen - 6 Priser 2016, fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker  Statens lovbiblioteker Betaling pr. enhed efter flg. rabatrappe: Betaling for ekstra stop, fx til filialer: 5 køredage om ugen i 51 uger: 20.000 kr. 2 køredage om ugen i 51 uger: 8.000 kr. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov Antal sendte enhederPris 2016 0-50.0005,60 50.001-100.0005,35 100.001-200.0004,77 200.001-300.0003,00 300.001-2,28

12 2. Kørselsordningen - 7 Priser 2016, fag-, forsknings- og uddannelsesbiblioteker  Uddannelsesbiblioteker Afhentning på et folkebibliotek (baseret på aftale indgået mellem uddannelsesbiblioteket og folkebiblioteket): 1 køredag om ugen 51 uger 5.000 kr. 2 køredage om ugen 51 uger10.000 kr. 5 køredage om ugen 51 uger15.000 kr. Kørsel direkte til adressen: 1 køredag om ugen 51 uger 6.200 kr. 2 køredage om ugen 51 uger12.000 kr. 5 køredage om ugen 51 uger20.000 kr. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

13 3. Retningslinjer for lånesamarbejde ”Principper og retningslinjer for interurbant lånesamarbejde i Danmark”  Er tidligere blevet gennemgået.  Håber I bruger dem.  Retningslinjerne vil blive revideret/ajourført nu. Er der noget der bør ændres i retningslinjerne? Frist 1. december 2015.  Kan findes her: http://www.kulturstyrelsen.dk/retningslinjer-for-det- interurbane-laanesamarbejde/retningslinjer-for-det- interurbane-laanesamarbejde/ http://www.kulturstyrelsen.dk/retningslinjer-for-det- interurbane-laanesamarbejde/retningslinjer-for-det- interurbane-laanesamarbejde/ Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

14 4. Folkebiblioteker i tal 2014 Publikationen udkom i august 2015 Biblioteksstatistik har høj prioritet Der arbejdes på nye statistikker og på at bruge tallene mere end i dag Hvordan måles effekten af et bibliotek? Danmark er aktiv i det internationale arbejde med biblioteksstatistik (ISO) Vi vil gerne have input til det arbejde fra folkebibliotekerne. Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

15 Spørgsmål Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov

16 Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Direkte/mobil: +45 3373 3340 prb@kulturstyrelsen.dk www.kulturstyrelsen.dk Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information efter behov Kontakt 11. november 2015, Statsbiblioteket 12. november 2015, DBC


Download ppt "Netværk for lånesamarbejde Preben Aagaard Nielsen Specialkonsulent Biblioteker Indsæt kontaktinfo på sidste slide, hvis du ønsker dette. Slet/tilføj information."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google