Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skriftlig dansk - e ► Kan vi evaluere skriftlig dansk idet vi understøtter de rammer eleverne til dagligt/hjemme producerer skriftlig dansk? ► Kan vi integrere.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skriftlig dansk - e ► Kan vi evaluere skriftlig dansk idet vi understøtter de rammer eleverne til dagligt/hjemme producerer skriftlig dansk? ► Kan vi integrere."— Præsentationens transcript:

1 Skriftlig dansk - e ► Kan vi evaluere skriftlig dansk idet vi understøtter de rammer eleverne til dagligt/hjemme producerer skriftlig dansk? ► Kan vi integrere nettets genrer og kommunikationsformer/elevreference- rammer skriftlig dansk? ► Hvilke e-krav kan vi stille? ► Logistiske fordele (og uligheder)

2 Refleksion over dansk med internet ► Siden internettets opfindelse har dansklærerne kæmpet med næb og klør mod brugen af det i undervisningen: ”I kan ikke stole på noget på nettet, slå op i en bog” synes holdningen at have været. Dansklærerne har måske været bange for, hvad internettet ville betyde for faget og dets traditioner, historie og uskrevne love. Er dansklærerne for revolution? Absolut nej. Evolution? Måske. I hvert fald er de bange for fremskridtet hvad angår form. Men hvad tænker eleverne? Jeg kan huske, at man næsten troede at det var en joke. Lige pludselig blev snyd lovligt.

3 Refleksion over dansk med internet ► Men vil snyd ikke også altid eksistere? Nu er der noget nyt som er blevet lovligt, så vil der helt sikkert blive nye muligheder for snyd. Man kan sammenligne det med fartgrænsen på motorvejen. Mennesket har vel en naturlig drift til at skulle overskride og afprøve grænser. Der er mod min overbevisning at man siger, at hvis man sætter fartgrænsen op på vejen, så vil folk ikke køre for hurtigt. Jo de vil. De vil køre procentvis lige så meget for hurtigt som tidligere. Ligeså er det med legitimering af brug af internettet i skriftlig dansk. Før forsøgte eleverne at komme på nettet. Nu vil de forsøge at kommunikere med hinanden over nettet. Christoffer, 2m, sep 08

4 Skriftlig dansk - Epokalt nedslag 1: Barok ► PRODUKTKRAV: blog der rummer mindst en sammenhængende tekst (mindst 400 ord), derudover tekst og billeder som I har lyst. Der skal være en analyse af Kingo: Hiertesuk. Brug så mange relevante fagbegreber som muligt. Skriv en refleksion om barok. Find eksempler på andre barokke udtryk (fx en have, et slot, en kjole). Opret en blog på picasa.google.com og præsenter resultaterne af jeres arbejde på bloggen. Udnyt bloggens muligheder! ► http://nagtheblogofbaroque.blogspot.com/ http://nagtheblogofbaroque.blogspot.com/ ► http://naggr4.blogspot.com http://naggr4.blogspot.com

5 Skriftlig e-dansk ► 1.m årsprøve Du skal besvare én af følgende tre opgaver. Besvarelsen skal uplodes senest kl.13.00 i din personlige afleveringsmappe. Brug opgavens titel som overskrift til din besvarelse som du har 4 timer til at løse. Ligegyldigt hvilken opgave du besvarer, skal du gøre brug af Encyklopædien/ Gyldendals leksikon som du har adgang til på www.gyldendalsleksikon.dk. Du skal selv finde et relevant opslag. Lav en henvisning når du bruger den viden du har fundet. www.gyldendalsleksikon.dk

6 Opgave A: Dan Turèll Lav en analyse af en af Dan Turèll- teksterne på: http://www.karmacowboy.dk/ I din analyse skal du komme ind på Dan Turélls stil og hans brug af sproglige virkemidler - du kan inddrage musikken på siden. Perspektiver til mindst en anden tekst vi har læst i dansk i 1m, fx en tekst af Dan Turéll eller en tekst der behandler en storbyproblematik. http://www.karmacowboy.dk/

7 Opgave B: Det danske sprog i opløsning? ► Gør rede for Peder Skyum Nielsens hovedsynspunkter i artiklen Bagbøvl i blomsterbedet. (Artiklen findes længere nede i denne fil). Diskuter artiklen. I diskussionen bedes du inddrage andre syn på det danske sprogs status som du har fundet på nettet. De kilder du bruger, skal være lødige og relevante. ► Til besvarelsen af opgaven kan du måske have fornøjelse af www.sproget.dk www.sproget.dk

8 Opgave C: Filmatisering Skitser principper for (den gode) filmatisering som kommer til udtryk i afsnittet ”Filmatisering” fra Film i dansk (udleveres som kopi) – vi har læst dem. På baggrund af principperne skal du overveje om filmatiseringen af Populærmusik fra Vittula er vellykket. Inddrag mindst en anmeldelse af filmen i din besvarelse.

9 Elevevaluering ÅRSPRØVE ► Sjovt selv at vælge en tekst (Turell, sprog) ► Dejligt at måtte høre musik og surfe – situationen var behagelig ► SNYD er risikoen (kommunikation mellem elever) ► Eleverne vil meget gerne have åbent net til eksamen TERMINSPRØVEN ► Undren over at opgaverne kunne løses uden nettet ► Det var svært at bruge fem timer ► Spørgsmål til genreforhold i opgave 2

10 Skr da 9: ROMANTIK Elevtid: 4 timer. Evaluerer et forløb om romantik som dels litteraturhistorisk, dels kultursociologisk fænomen ► Skriv et essay om det romantiske. ► Essayet skal rumme overvejelser om den danske romantik i begyndelsen af 1800-tallet – du skal med udgangspunkt i mindst tre af de læste tekster og 1800tallet på vrangen give et signalement af denne litteratur (fx karakteristiske træk, temaer, verdensopfattelse, menneskesyn, kunstopfattelse osv). ► Se og hør Dear Prudence på http://www.youtube.com/watch?v=7ppmdvXsMBE og karakteriser i dit essay nummeret med fokus på romantiske elementer i tekst, lyd og billede. http://www.youtube.com/watch?v=7ppmdvXsMBE ► Beskriv og henvis til en anden moderne romantisk sang. ► Reflekter over ligheder og forskelle mellem klassisk dansk romantik og romantisk rock/pop.

11 ► Skriv en kronik om dansk nationalfølelse. Gør rede for henholdsvis Natasjas og Pia Kjærsgaards opfattelser af Danmark som de kommer til udtryk i Natasjas Gi mig Danmark tilbage og Pia Kjærsgaards tale ved DFs årsmøde, september 2008. I besvarelsen skal du præsentere teksterne og bestemme deres genre, sprog og funktion. Find teksterne på nettet, indsæt adresser i en liste sidst i din besvarelse. Find desuden endnu et syn på Danmark, husk en henvisning. Diskuter de tre opfattelser af Danmark og overvej om de kan siges at være romantiske

12 ► Lav en analyse af teksten til Robbie Williams Something Beautiful http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Something- Beautiful-lyrics-Robbie- Williams/F79DB7923782B03548256C630020C028 http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Something- Beautiful-lyrics-Robbie- Williams/F79DB7923782B03548256C630020C028 http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Something- Beautiful-lyrics-Robbie- Williams/F79DB7923782B03548256C630020C028 http://www.youtube.com/watch?v=pwI4B-Z6_q4http://www.youtube.com/watch?v=pwI4B-Z6_q4) http://www.youtube.com/watch?v=pwI4B-Z6_q4 Tekstanalysen skal undersøge romantiske elementer. Perspektiver til en klassisk dansk romantisk tekst (ikke nødvendigvis en vi har læst og overvej hvilken type romantik der kan være tale om).

13 e-dansk – en modus? STOF ► LITTERATUR kalliope.orgkalliope.org, adl.dk adl.dk kalliope.orgadl.dk ► SPROG www.sproget.dk ► MEDIER infomedia.dk dr.dk

14 Undervisning – åbent net - forudsætning: bærbare på nettet - Teknikken fungerer (studentnet) - arbejdsspørgmål, oversigter etc på lectio - portefoliopraksis – tilbagevenden til det producerede - power point - Ods.dk, gyldendalsleksikon, wikipedia.dk -


Download ppt "Skriftlig dansk - e ► Kan vi evaluere skriftlig dansk idet vi understøtter de rammer eleverne til dagligt/hjemme producerer skriftlig dansk? ► Kan vi integrere."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google