Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)"— Præsentationens transcript:

1 Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)

2 Vi kom med i 3. forsøgsrunde Skrivemoduler i 1.g og 2.g på 2 studieretninger på hver årgang Skrivemodul som en skemaposition hver uge, som alle fag med skriftlig dimension bød ind på i løbet af skoleåret Halve og hele blokdage: DHO, ekskursioner Teamet mødtes 3 – 4 gange i løbet af skoleåret og koordinerede skrivemodulerne Planlægning i foråret 2014 af en mindre lærergruppe

3 Fokuspunkter Øget indlæring gennem anvendelse af skriftlighed Lette muligheden for at lave tværfaglige produkter Mindske skriftligt fravær og øge elevernes motivation til tilstedeværelse på skolen Mindske problemer med snyd i skriftlige opgaver bl. a. gennem stilladsering

4 Resultater Faglig løft: Bedre skrivekompetencer til eleverne. Elevernes skriftlige arbejde er mere selvstændigt og særligt i forbindelse med feed-back er eleverne i de deltagende studieretninger i højere grad vænnet til at arbejde med at kommentere og reflektere over de andre elevers arbejde.

5 Resultater fortsat Faglige resultater: I de deltagende 2.g studieretninger ligger studieretningernes samlede skriftlige årskarakterer over det forventede og normale for de studieretninger. Trivsel: Eleverne har ved evalueringer udtrykt stor tilfredshed ved skrivemodulerne. Med hensyn til elevtrivsel har særligt en enkelt 1.g studieretning givet udtryk for meget stor trivsel Tilstedeværelse og fravær: Både tilstedeværelse og fravær har haft størst positiv effekt på de deltagende 1.g studieretninger. Særligt i den ene studieretning er den samlede fraværsprocent både fysisk og skriftligt meget lav.

6 Hvad sagde eleverne egentlig?

7

8 Overvejende positive prosasvar – men forskellige opfattelser Fra til Jeg elsker skrivemoduler! Det gør det nemmere at arbejde med opgaven og få snakket med sin lærer eller muligvis allerede få feedback på det man har lavet. Skrivemodul giver ikke som sådan færre færre opgaver, men et bedre overskud og forståelse for opgaverne (mindre lektielæsning og mere tid til afleveringer) Flere skrivemoduler tak! :) Jeg ville hellere have fri i de moduler og så kunne sidde derhjemme og arbejde på opgaverne

9 Case 1: Elevdifferentiering, Julie Debois Indsatsområde Studietid med elevdifferentiering Forhåndskendskab  målrettet vejledning Tryg læringskultur Resultater

10 Undervisningsforløb udarbejdet af fysiklærer Steffen Samsøe og engelsklærer Helen Springall. Teksten er fra Scientific American, indeholder den ingen formler, og sværhedsgraden er lidt over Illustreret Videnskab

11 Problemstillinger elever kunne vælge Siger teorien noget om hvordan eksplosionen startede eller hvad der var før? Er det en eksplosion i et allerede eksisterende rum? Udvider atomer og solsystemet sig også? Kan galakser bevæge sig hurtige end lysets fart og kan vi så se dem?

12 Det lyder bedre på engelsk - og den engelske tekst er mere præcis Original tekst What is expansion, Anyway? Ubiquitous Cosmic Traffic Jam Receding Faster Than Light Stretcting and cooling A Wearying Hypothesis Dansk oversættelse Hvad er forresten ekspansion? Allestedsnærværende trafikprop Tilbagevigen hurtigere end lyset Strækning og afkøling En trættende hypotese

13 Fysik-faglighed ”Eleverne skal kunne læse og forstå tekster af forskellig slags og være i stand til at formidle en naturvidenskabelig problemstilling” I fysik gennemgik vi tekstens faglige argumentation, hvor elevere kunne vælge at bruge den danske oversættelse, hvis de var mere trygge ved det Nogle elever vælge først at skrive argumenterne ned på dansk og derefter oversætte, for til sidst at fokusere på udtalen Eleverne valgte så to af disse misforståelser til brug i deres podcast (bred opfattelse af tekstbegrebet)

14 Engelsk-faglighed ”Analysere og fortolke ikke litterære tekster om fx naturvidenskabelige emner” Der blev arbejdet sprogligt med teksten - grammatik og opbygning, ordvalg osv., samt en diskussion af tekstens indhold Formålet var, at fremme deres erkendelse af naturvidenskabelige ord på engelsk, samt deres evne til at formidle

15 Forsøget implementeret I skoleåret 2015/16 omlægges elevtid i alle studieretninger på alle årgange – I 1.g omlægges 30% af elevtiden – I 2.g omlægges 20% af elevtiden – I 3.g omlægges 15% af elevtiden Lærernes årsnorm er hævet og lærerne fastsætter selv hvilke moduler der bruges til omlagt elevtid


Download ppt "Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google