Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang."— Præsentationens transcript:

1 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang

2 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Mål At facilitere elevens refleksioner over egen læreproces o Udvikle værktøjer til brug for mentorerne fx i form af skemaer o Undersøge effekten af projektet

3 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Tidsperspektiv for projektet  Fase 1 - uge 34-41. Arbejdsgruppe  Fase 2 - uge 43-51.  afprøvning af mentorordningen i microskala  udvikling af de nødvendige værktøjer (fx skemaer, afklare lettere tilgang til elevoplysninger mv)  relationer til øvrige vejledere/ledelse/team, afklaring af "mangler" for at kunne være mentor  Fase 3 - januar til juni 2014. Hele 1. årgang

4 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Arbejdsredskab for mentor – fastholdelse af indholdet i samtalerne

5 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Dato: Navn elev: Klasse: Opgavetitel og -type Valg af opgave? - hvorfor? Forståelse af feedback? -type? -Udbytte? Udvikling? -Fokus? -Forbedring? Foretrukken feedback type? -Refleksioner

6 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Foreløbige erfaringer, 1 ”Jeg kunne se, at eleverne var lidt febrilske ved den første samtale.. da jeg bad dem finde en opgave, som de havde fået tilbage.. Og hvor styrende skal man så være, når eleven ikke selv kan finde et fokuspunkt? Allerede efter samtale to, oplevede jeg, at eleverne i højere grad var i stand til at reflektere og meget mere parate til at deltage i mentorsamtalen..”

7 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Foreløbige erfaringer, 2 ”Efter første samtale er der lavet en uformel aftale med eleverne om, hvad fokus for den enkelte skal være. Som det næste vil jeg inddrage kollegaer i forhold til at vælge opgaver, som eleven skal kommentere i forhold til refleksioner over opgaven. Læreren kan så målrette sine kommentarer i forhold til dette, og elevens refleksioner og lærerkommentarerne vil danne fokus i den efterfølgende mentorsamtale.”

8 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK

9 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Barrierer Ændrede arbejdstidsregler – udfordrende for det pædagogiske personale o Revision af projektets omfang  Fase 1 - uge 34-41. Arbejdsgruppe  Fase 2 - uge 43-51.  afprøvning af mentorordningen i microskala  udvikling af de nødvendige værktøjer (fx skemaer, afklare lettere tilgang til elevoplysninger mv)  relationer til øvrige vejledere/ledelse/team, afklaring af "mangler" for at kunne være mentor  Fase 3 - januar til juni 2014. Hele 1. årgang Tid - mentorsamtaler er et godt redskab. Det virker, men det er tidskrævende

10 HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK


Download ppt "HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google