Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen."— Præsentationens transcript:

1 Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen

2 Mærsk Nielsen HR Hvornår har du sidst deltaget i en test?

3 Mærsk Nielsen HR Hvilke af disse love gælder på det pædagogiske område for dagtilbud til børn? Afkryds de 2 rigtige svar Folkeskoleloven Lov om pædagogiske læreplaner Lov om pædagogisk materialevalg Dagtilbudsloven

4 Mærsk Nielsen HR Hvilke af disse love gælder på det pædagogiske område for dagtilbud til børn? Afkryds de 2 rigtige svar Folkeskoleloven Lov om pædagogiske læreplaner Lov om pædagogisk materialevalg Dagtilbudsloven Ved ikke

5 Mærsk Nielsen HR Hvad betyder polyfarmaci? Sæt kryds ved 1 rigtigt svar At der er poly i tabletten At man giver mere end en slags medicin dagligt At der er mange forskellige stoffer i tabletten At den samme tablet kan virke på mere end en ting Ved ikke

6 Mærsk Nielsen HR Hvad skal du som social- og sundhedsassistent altid sikre dig, når du doseres medicin? Sæt kryds ved 2 rigtige svar Den rigtige medicin til den rigtige borger på det rigtige tidspunkt At du kender medicinens virkning, bivirkning og interaktion At du ved, hvilken medicin borgeren fik i går. At du kender borgerens sygdomme

7 Mærsk Nielsen HR

8 Effektmålingsspørgsmål kan anvendes i individuel kompetencevurdering

9 Mærsk Nielsen HR Andre typer af skriftlige spørgsmål til IKV i AMU (1) Efteruddannelsesudvalget KHRU AMU-mål: Enkle serveringsformer Kender du nogle tilberedningsmetoder i forhold til forskellige kødtyper? Ja__ Nej__ Ved ikke__ Hvis ja, nævn nogle eksempler. _______________ Har du elementær viden om vin og vinens historie? Ja__ Nej__ Ved ikke__ Hvis ja, hvordan kan den anvendes i gæstebetjeningen? _________________________

10 Mærsk Nielsen HR Andre typer af skriftlige spørgsmål til IKV i AMU (2) Industriens Fællesudvalg AMU-mål: Omstillingseffektivisering for operatører Hvad betyder ”SMED”? Hvad er omstillingstid? I ”SMED” nævnes to former for omstillingstid, intern og ekstern tid, hvad er forskellen? Hvilke besparelser opnår man ved korte omstillingstider (tænk på de 7 spildformer)? Kan du vise et eksempel på ”SMED” projekt i produktionen?

11 Mærsk Nielsen HR Faser til udarbejdelse af test til IKV i AMU 1.Find alle centrale temaer inden for uddannelsesmålet 2.Udvælg de undertemaer, der skal stilles spørgsmål til 3.Udarbejd spørgsmål inden for hvert af undertemaerne 4.Udarbejd svar til spørgsmålene 5.Tjek ’Gode råd og faldgruber’

12 Mærsk Nielsen HR Faser til udarbejdelse af test til IKV i AMU 6. Få sparring fra personer uden/med faglig indsigt 7.Test spørgsmål og svar med faglærere 8.Juster spørgsmålene endnu engang 9.Afprøv spørgsmålene med AMU-kursister 10.Foretag den endelige justering af spørgsmålene

13 Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (1) Spørgsmålene skal være formulerede så neutrale, som de ikke i sig selv signalere svaret. Vær opmærksom på kun at stille ét spørgsmål i én spørgsmålsformulering. Formuler præcise spørgsmål, der ikke er for lange. Hvis spørgsmålet tager udgangspunkt i en casebeskrivelse, så gøre casen så kort som muligt - ellers kan det blive for vanskeligt for de deltagere, der har svært ved at læse.

14 Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (2) Stil klare og ikke-knudrede spørgsmål. Sætningerne skal være enkle og grammatiske korrekte. Skriv korte sætninger – især af hensyn til deltagere med læsevanskeligheder. Husk en god tegnsætning. En god tegnsætning kan lette forståelsen af spørgsmål og svar. Der må helst ikke være mere end ca. 20 ord mellem to punktummer. Skriv korte ord. Skriv f.eks. ’snart’ i stedet for ’efterhånden’ og ’kun’ i stedet for ’udelukkende.

15 Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (3) Undgå at bruge sammensatte ord, hvis det kan undgås. Der må ikke indgå ord, der har flere betydninger. Ordene skal være let forståelige – undgå fremmedord. Brug aldrig slangord, og undgå fagslang. Skriv ikke ord, der ender på ’ende’. Skriv f.eks. ’ligger’ i stedet for ’beliggende’. Skriv ikke ’man’. Brug i stedet for f.eks. ’du’, ’I’ eller ’jeg’.

16 Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (4) Undgå forkortelser, skriv f.eks. ’blandt andet’ i stedet for ’bl.a.’ Hvis der anvendes centrale ord fra spørgsmålet i det rigtige svar, skal disse ord også anvendes i de forkerte svar. Brug ikke dobbeltnægtelser (Eks.: Hvornår er det ikke korrekt, at man som medarbejder ikke griber ind over for…?).

17 Mærsk Nielsen HR Gode råd og faldgruber (5) Undgå passivt sprogbrug, som f.eks. 'det anses', 'det formodes' eller 'der henvises'. Skriv i stedet aktivt, hvem der gør det, f.eks.: 'jeg anser', 'vi henviser'. Eks.: ’Hvordan kan børnenes læreproces bedst tilgodeses, når der bages boller i institutionen?’ kan omformuleres til ’Hvordan kan du bedst tilgodese børnenes læreproces, når I skal bage boller i institutionen?’).

18 Mærsk Nielsen HR Tjek af spørgsmål og svar Tjek de udarbejdede spørgsmål til IKV - og drøft om der er behov for at lave ændringer Skriv ændringerne med en anden farve tusch Forbered jer på at fortæl om jeres begrundelse for at ændre Kig på ’sidemandens’ spørgsmål/svar og overvej om I kan komme med forslag til forbedringer


Download ppt "Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google