Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisning i bæredygtig udvikling til EUD og udskoling Materialet er produceret med støtte fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings udlodningsmidler.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisning i bæredygtig udvikling til EUD og udskoling Materialet er produceret med støtte fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings udlodningsmidler."— Præsentationens transcript:

1 Undervisning i bæredygtig udvikling til EUD og udskoling Materialet er produceret med støtte fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings udlodningsmidler

2 EUD som bærer af bæredygtighed - Udvikling, afprøvning, revision Afprøvning på Mercantec Lars Holmbo Andersen Peter Schyum Udviklere og forfattere fra Astra: Maiken Thyssen Mikael Scheby Rune Skeel-Gjørling Peer Daugbjerg Projektledelse Eva Møller, Mercantec Thora Bundgaard, Astra Peer Daugbjerg, Astra (VIA UC)

3 Bæredygtig udvikling og EUD Miljøbevidsthed, eksempelvis i forbindelse med produktets cyklus fra råprodukt til affald Energibevidsthed, eksempelvis i forbindelse med produktion og processer Klimabevidsthed, eksempelvis i forbindelse med faktorer der påvirker klimaforhold Bevidsthed om materiale- og råvarekendskab, eksempelvis i forbindelse med ressourcekendskab og anvendelse Styring af processer, eksempelvis i forbindelse med produktion og service Innovation, eksempelvis i forbindelse med produktions- og procesoptimering Ansvarlighed, eksempelvis i forbindelse med arbejdsprocesser, miljøbelastning og ressourceudnyttelse IT, eksempelvis i forbindelse med ressourcebesparende arbejdsprocesser

4 Ebog som format Undervisningsmaterialer Tekst Elevopgaver Video Kort lærervejledning Fleksibel brug - stadig under udvikling, afprøvning og revision

5 4 ebøger Teknologi med vægt på elforbrug Mad med vægt på madspild Byggeri med vægt på lavenergi byggeri Metal med vægt på miljøvenlig produktion

6 Fælles indledende afsnit Produktions kæde fra vugge til grav

7 Fælles indledende afsnit Produktions cyklus fra vugge til vugge

8 Fælles indledende afsnit

9 Bæredygtig udvikling i praksis - elektrikerlærlinge og automatikelever Energi- / Driftsoptimering: Elektrikere: Korrekt / Optimal dimensionering af forbrugere (Maskiner/Belysning etc). Reduktion i strømforbrug >>> Mindre Ledningsdimensioner. Automatik: Korrekt dimensionering. Forenkle og forkorte processer >>> Mindske ‘spildtid’. Reduktion i strømforbrug >>> Mindre Ledningsdimensioner.

10 Energi- / Driftsoptimering: 2 sider af samme sag Energioptimering: Korrekt Dimensionering - herunder Fasekompensering. Derved skal der transporteres mindre strøm fra El-værket og ud til forbrugeren: >>> 1) Der skal fremstilles mindre strøm. >>> 2) Tyndere Ledninger. Vi sparer Materialer (Kobber / Aluminium) >>> 1) Mindre udvinding af Råmaterialer. >>> 2) Mindre Transport. >>> 3) Færre ressourcer til Fremstilling.

11 Luftledning / Højspænding 400.000 Volt

12 Jordkabel / Lavspænding 400 Volt

13 Beregning af reduktion i Strøm -/ Ledningsdimension (Fasekompensering)

14 Luftledning / Højspænding 400.000 Volt

15 Jordkabel / Lavspænding 400 Volt

16 Energi- / Driftsoptimering: 2 sider af samme sag Driftsoptimering: Forkorte tid i og imellem arbejdsprocesser: Proces 1 > tid > Proces 2 > tid > Proces 3 > tid > Proces 4 >>> 1) Mindre ‘ventetid’ i tilstødende/af hinanden afhængige processer. >>> 2) Kortere drifts- / ventetidskørsel for alle de Elmotorer trækker Vandforsyning, Trykluft etc. til hele anlægget.

17 Konklusion: Vi arbejder med de Grundelementer som man opbygger styringer af Projekt på Øvelsesstand: Kobørsteanlæg Projektet indeholder: Dimensionering Fasekompensering Luft-styring El-styring

18 Hvordan kan ebogs-materialet bruges De indledende sider De faglige sider

19 De indledende sider: Vores Elektriker- og Automatik-elevers indgangsvinkel til materialet er foruden som ‘almindelige’ skoleelever – også som professionelle, idet El-teknik er en stor del af vores job. Vi fandt i det hele taget materialet meget autentisk med gode og realistiske eksempler på Life-cycle: Den gamle ‘Vugge-til-Grav’ – hvor stort set alt materiale kassereres. Og overgangen til den nye ‘Vugge-til-Vugge’ – hvor stort set alt genindvindes og kommer til at indgå i nye produkter. Ideelt tager virksomheden sine egne produkter retur og genbruger alt, hvorved motivationen for at minimere energiforbruget ved genindvinding ligger hos virksomheden selv.

20 De faglige sider (1) Vi afprøvede både de som vi alle står med i det daglige, og dem med særlig faglig relevans for os. A2: Kan du ændre dit el-forbrug? Ja, og det er generelt for os alle. C1: Hvad bruger virksomheder og institutioner el til? Her har vi som el-fagfolk direkte indflydelse, igennem faglig rådgivning, korrekt dimensionering og efterfølgende indkøb af besparende komponenter (Lamper, Apparater, Maskiner).

21 De faglige sider (2) E2: Hvor skal jeg skrotte min oplader: Vi brugte den til at få vendt problematikken omkring de mange materialer der ender udenfor genindvinding, når vi smider elektronik væk (plastik-guld-sølv-kobber-tungmetaller-kemikalier). Der skal så udvindes/fremstilles nye i stedet for recycling… Desuden det tvangsoverforbrug der ligger i, at du skal købe en ny lader hver gang du køber en mobil, pc, gadget...

22

23 Spørgsmål og afprøvning af materialet http://www.e-pages.dk/ntscenteret/43/ - el ebogen http://www.e-pages.dk/ntscenteret/43/ http://www.e-pages.dk/ntscenteret/44/ - mad ebogen http://www.e-pages.dk/ntscenteret/44/ http://www.e-pages.dk/ntscenteret/47/ - metal ebogen http://www.e-pages.dk/ntscenteret/47/ http://www.e-pages.dk/ntscenteret/48/ - byggeri ebogen http://www.e-pages.dk/ntscenteret/48/ Noter gerne kommentarer, rettelser, ideer og giv dem til os. Angiv hvilken bog, side og evt. opgavenummer jeres kommentarer retter sig mod. - Brug de omdelte post-it.

24

25 Hvad siger EUD-elever Materialet består af flere dele, hvordan giver delene mening for dig? - Produktionskæde, vugge til grav livsforløb Mad til mennesker (16)Strøm, it og styring (5)

26 Hvad siger EUD-elever Hvor svære/nemme var opgaverne - Produkters produktionskæde Mad til mennesker (16)Strøm, it og styring (5)

27 Hvad siger EUD-elever Materialet består af flere dele, hvordan giver delene mening for dig? - Organisk cyklus Mad til mennesker (16)Strøm, it og styring (5)

28 Hvad siger EUD-elever Hvor svære/nemme var opgaverne - Produkters organiske cyklus Mad til mennesker (16)Strøm, it og styring (5)

29 Hvad siger EUD-elever Hvor interessant var opgaven: Hvordan kan jeg selv begrænse madspild? Hvor interessant var opgaven: Kan du ændre dit elforbrug? Mad til mennesker (16)Strøm, it og styring (5)


Download ppt "Undervisning i bæredygtig udvikling til EUD og udskoling Materialet er produceret med støtte fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings udlodningsmidler."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google