Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov. 2011 Psykolog Morten Halberg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov. 2011 Psykolog Morten Halberg."— Præsentationens transcript:

1 Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov. 2011 Psykolog Morten Halberg

2 Interview øvelse - Personlig kompetence og tilbagemelding 2x25 min (ca 15 min. interview, 10 min. tilbagemelding) Interview hinanden to og to om en af de samtaler I har haft her i PKR, som I er særligt tilfreds med. (find en I ikke taler med til daglig) Interviewer har til opgave at folde så mange detaljer ud, omkring hvad der gjorde denne samtale særligt vellykket. Undervejs noterer interviewer kompetencer, evner og færdigheder som terapeuten har gjort brug af for at lykkes med denne samtale. Derefter holder interviewer en lille pause og orienterer sig i sine noter. Opsummer for dig selv så mange kompetencer som du kan komme på, og skriv hver enkelt på en gul seddel. Derefter gives en tilbagemelding, hvor de gule sedler læses op og sættes på terapeuten en af gangen. Eneste kommentar fra terapeut: TAK!

3 Det foregår på den måde, at vi taler sammen i ca 40 min, og jeg stiller dig en masse spørgsmål. Derefter vil jeg holde en lille pause og tænke over det du har fortalt mig, og se om jeg har nogle ideer som jeg tror kan være til hjælp for dig. Derefter giver jeg dig en tilbagemelding, og hvis jeg har nogle ideer, så siger jeg dem naturligvis...

4 Hvorfor Pausen? Hvis jeg skulle vælge mellem MQ og pausen ville jeg vælge pausen! (de Shazer) Giver os (og klienten) tid til at tænke, samle tankerne, og til at forberede en tilbagemelding Markere et skift og skaber en forventning, som baner vej for tilbagemeldingen. Gør at klienten er mere opmærksom og modtaglig for det der siges i tilbagemeldingen.

5 ‘Fitness’ Når vi skal lave en tilbagemelding, prøver vi at sammenfatte det vi har hørt som er brugbart for klienten. Fokus er altid på hvad klienten indenfor sin ramme må gøre mere af. Måske kan man sige at skabe ‘fit’ er at promovere klientens nærmeste udviklingszone. Vi gør det bl.a. ved at bruges klientens ord, følge deres logik og forslag, arbejde på det de præsenterer Vi holder øje med om de nikker, når vi giver tilbagemelding

6 Hukommelsen Det ser ud til vi typisk husker det første og det sidste i en sekvens. (primacy og recency effekt) På den baggrund giver det god mening at bruge tid på at forberede og fremhæve det vi ønsker klienten skal forlade sessionen med i en tilbagemelding. For at udnytte denne forskel mest muligt

7 Tilbagemeldingsmodel : 1. a) Anerkend problemets alvor, det lyder virkelig som en vanskelig situation, ingen fortjener at blive udsat for sådan noget! 1.b) Komplimenter Klienten komplimenters for sine bestræbelser, fremskridt, initiativer, evner etc. Vi skal kunne bakke det op! Brug klientens ord! Jeg er imponeret over… 2. Overgang/bro noget som binder komplimenter sammen med opgaven Jeg er enig med dig i… at dette er vanskeligt og du må gøre noget ved det; at der er sket betydelige fremskridt…; at det er en god ide… Det lyder fornuftigt… 3. Opgave/forslag Ideer vi tror kan være til hjælp, adfærd eller observations opgave? vælg konservativt og bliv indenfor klientens egen ramme. Derfor vil vi foreslå at du mellem nu og næste gang…

8 Terapeut/klient relasjoner  Kunde relasjon Det optimale utgangspunkt. Der identificeres sammen problem/mål at arbejde mod, og klienten ser sig som agent (giv komplimenter, undersøg undtagelser, byg på klientens succeser, handleopgaver)  Klager relasjon Der identificeres sammen problem/mål, men klienten mener ikke at kunne gjøre noget ved det. (komplimenter for udholdenhed, undersøg hva der sker når problemet er væk, observasjons-opgaver ikke handleopgaver, standart 1. session opg.)  Gæste relasjon Klient og terapeut har ikke identificeret noget problem eller mål de arbejder imod, terapi kan ikke starte (giv hyppig positiv feedback, komplimenter for alle succeser, undgå at gentage det som ikke virker, søg den skjulte kunde, ingen hjemmeopgaver)

9 Grundprincipper! Hvis det virker så gør mere af det! Hvis det ikke virker så gør noget andet! Hvis det ikke er i stykker så lad det være!

10 Opgaver Klienter forventer at få en eller anden form for opgave, opgaven har primært til formål at styrke relationen/samarbejde. Opgaven er ikke løsningen på problemet, men kan måske støtte den forandrings- proces klienten har sat igang. Det vi vil foreslå som måske, måske ikke, kan være til hjælp er:… det er et eksperiment!

11 Opgavetyper  Observationsopgaver “mellem nu og næste gang vil jeg bede dig lægge mærke til hvad du ønsker at bevare som det er i dit liv” (standart 1. session)  Handleopgaver “vælg en dag mellem nu og næste gang, hvor du lader som om miraklet er sket. Du skal ikke fortælle det til nogen, men bare lade som om og se hvilken forskel det gør”

12 Tommelfingerregler Undtagelser? Tilsigtede – handleopgave (jeg bestemte…) Tilfældige – obsopgave (det skete bare…) Vær konservativ, hvis du er I tvivl så vælg den ‘letteste’ opgave eller ingen! Hvis der er flere personer, vælg opgave som passer til relationen

13 Tilbagemeldingsloop Identificerbare fremskridt, Klage i baggrunden Indledning Jeg har tænkt over hvad du har sagt…/Vi har talt sammen Adresser klage Det lyder som en svær situation… Jeg synes det er fornuftigt at søge hjælp 1. Kompliment Og jeg må sige at jeg er imponeret over… PP/klage er fremtrædende, Særligt 1. session 2. Kompliment Det som jeg/vi dog var mere imponerede over… 3. Kompliment Det der gjorde mest indtryk på mig/os var alligevel… Bro Opgave

14 Disciplineret observation


Download ppt "Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov. 2011 Psykolog Morten Halberg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google