Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En moderne klyngeopdelt skole Ca. 600 elever Børnehaveklasse – 9. klasse En af Kolding Kommunes nyeste skoler En lærende organisation Fakta om Bakkeskolen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En moderne klyngeopdelt skole Ca. 600 elever Børnehaveklasse – 9. klasse En af Kolding Kommunes nyeste skoler En lærende organisation Fakta om Bakkeskolen."— Præsentationens transcript:

1

2 En moderne klyngeopdelt skole Ca. 600 elever Børnehaveklasse – 9. klasse En af Kolding Kommunes nyeste skoler En lærende organisation Fakta om Bakkeskolen

3 Indsatsområder på Bakkeskolen Organisationen - en lærende organisation LEAN – leanværktøjer til udvikling af fagligt fokus! Fokus på læring - team - værdier - klare holdninger - udvikling Faseopdeling - ledelsesstruktur -afdelingskoordinatorer Læringscenter – faglige vejledere Internationalisering (Ghana- US-virgin Island, Tanzania, Ethiopien), USA, Litauen, EU-programmerne, Indsats mod mobning Sundhedspolitik

4 Udvikling Bakkeskolen - en skole med værdier Fællesskab Ansvarstagende Tolerance Engagement

5 ”DEN STOLTE SKOLE” Skolens opgave: At være en udviklingsorienteret skole (design – innovation – og globalt udsyn) At udfordre børnene fagligt At skabe plads til alle – elever har forskellige muligheder – alle kan noget! At understøtte dannelse og uddannelse Fagligt fokus

6 PARAT TIL LÆRING

7 Ny folkeskolereform Tre nationale mål: 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis (Kilde: http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Folkeskolens-maal-love-og-regler/Nationale- maal/Om-nationale-maal)http://www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Folkeskolens-maal-love-og-regler/Nationale- maal/Om-nationale-maal Reformen understøtter intentionen gennem nye lovpligtige indsatser: - Understøttende undervisning - Den åbne skole - Bevægelse i skolen (Kilde: http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_65002/cf_202/Den_-bne_skole.PDF)http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_65002/cf_202/Den_-bne_skole.PDF

8 Den åbne skole – Kommunernes Landsforening Inspirationshæfte om den åbne skole I forordet står: ”Formålet med dette materiale er at bidrage til, at forvaltninger og skoler videreudvikler den åbne skole på en måde, der øger elevernes læring og trivsel og skaber bæredygtige og udviklende rammer for skolens medarbejdere og de eksterne samarbejdspartnere.” ”I den åbne skole skal eleverne møde virkeligheden uden for skolen: Skolerne skal ud i samfundet, og samfundet skal ind i skolen, så eleverne oplever en sammenhæng og mening, der bidrager til, at de bliver så dygtige, de kan og trives. ” (Kilde: http://www.kl.dk/PageFiles/1295748/laering-i-den-aabne-skole.pdf - side 2)http://www.kl.dk/PageFiles/1295748/laering-i-den-aabne-skole.pdf

9 Den åbne skole – Vejle Kommune Projekt hvor skoler og virksomheder mødes og udvikler forskellige læringsforløb. På Vejle Kommunes hjemmeside står: ”Et centralt element i folkeskolereformen er inddragelse af foreninger, virksomheder og andre eksterne samarbejdspartnere i skolens hverdag. Undervisningen flytter ud af klasselokalet, og foregår ikke kun foran tavlen.” (Kilde: http://www.vejle.dk/Borger/Familie-boern-og- unge/Skoler/Folkeskolereformen-i-Vejle-Kommune/Den- aabne-skole.aspx)http://www.vejle.dk/Borger/Familie-boern-og- unge/Skoler/Folkeskolereformen-i-Vejle-Kommune/Den- aabne-skole.aspx

10 Samarbejde med eksterne aktører – Undervisningsministeriet (Deloitte) Deloitte (rådgivnings-/konsulentfirma) er blevet bedt om at forestå et projekt, der kan tilvejebringe viden om og inspiration til implementeringen af den åbne skole i forbindelse med folkeskolereformen (erfaringsindsamling fra forskellige kommuner) I indledningen skriver de: ”Som del af folkeskolereformen er skolerne fremover forpligtet til indgå i samarbejder med eksterne aktører. Med udgangspunkt i folkeskolens formål og fagenes mål skal samarbejderne bidrage med pædagogisk og læringsmæssig værdi til både den fagopdelte og den understøttende undervisning, så der opnås størst mulig effekt på elevernes læring og trivsel.” (Kilde:http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Folkeskolereformhjemmes ide/2014/Marts/140304%20Inspirationskatalog%20om%20den%20aab ne%20skole.pdf)http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Folkeskolereformhjemmes ide/2014/Marts/140304%20Inspirationskatalog%20om%20den%20aab ne%20skole.pdf

11 Hvorfor dette samarbejde? Eleverne får indsigt i arbejdslivet og bliver klædt på til fremtiden, hvor kompetencer som mod, selvtillid og det at kunne mestre noget er helt afgørende. Virksomhederne møder de børn og unge, som måske bliver deres fremtidige ansatte. Gennem samarbejdet med eleverne oplever de friske nye øjne på virksomheden og dens produkter. ( Viborg Kommune – ”Skolen på job”) (Kilde: http://kommune.viborg.dk/Borger/Boern,-unge-og-familie/Skoler/I- skolen/Skolen-paa-job)http://kommune.viborg.dk/Borger/Boern,-unge-og-familie/Skoler/I- skolen/Skolen-paa-job

12 Skolen >< virksomheder Lyst til at lære og prøve kræfter med ”rigtige problemer” Den pædagogiske forskning viser, at vi med fordel kan åbne skolen og inddrage det lokale liv i dannelsen af eleverne. I lokalsamfundet kan virksomhederne være med til at stille opgaver til eleverne, som kan give dem mulighed for at bruge de faglige kvalifikationer de tilegner sig i skolen på virksomhedens problemstillinger. Målet er, at eleverne ved at skulle løse ”rigtige problemer” får mod og tillid til egne evner og oplever ny lyst til skolearbejdet. Nye øjne på virksomhedernes produkter Virksomhederne få gennem samarbejdet med eleverne mulighed for at møde morgendagens medarbejdere og samfundsborgere. Samtidig får virksomhederne nye øjne på produktion og produkter, som kan være af værdi for virksomheder (”Skolen på job” – Viborg Kommune)

13 PLC – Pædagogisk Læringscenter Fra skolebibliotek til Pædagogisk Læringscenter Vejledere: Naturfagsvejleder IT-vejleder Matematik-vejleder Læse-vejleder Design-vejleder LEAN-vejleder Bakkeskolens PLC skal facilitere indsatsen ”den åbne skole”

14 Bekendtgørelse Undervisningsministeriet udgav i august 2014 Bekendtgørelse om folkeskolens Pædagogiske Læringscentre (PLC’erne) Indeholder: Formål Opgaver

15 Formål § 1. Læringscentret skal fremme elevernes læring og trivsel i en motiverende og varieret skoledag ved at udvikle og understøtte læringsrelaterede aktiviteter for eleverne samt inspirere og understøtte det undervisende personales fokus på læreprocesser og læringsresultater.

16 Formål Stk. 2. Det Pædagogiske Læringscenter skal herunder medvirke til at 1) understøtte skoleudviklingsinitiativer i samspil med ledelsen, 2) formidle kulturtilbud til børn og unge, 3) sætte forskningsbaseret viden om læring i spil på skolen og 4) understøtte samarbejdet mellem skolens ressourcepersoner

17 Opgaver § 2. Følgende opgaver varetages af det Pædagogiske Læringscenter: 1) Skabe overblik over og formidle tilgængelige læringsressourcer. 2) På baggrund af Fælles Mål (fagenes mål) at understøtte det undervisende personales planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i navnlig: a) aktuelle indsatsområder på skolen, b) digitale medier, c) pædagogisk praksis og læring, d) samarbejdet med eksterne parter om læring, udvikling og trivsel og e) nyeste viden om målstyret undervisning, læringsaktiviteter og evaluering.

18 Opgaver Stk. 2. Inden for lovgivningens bestemmelser, kommunalbestyrelsens mål og rammer og skolebestyrelsens principper træffer skolens leder beslutning om, i hvilket omfang følgende opgaver varetages som en del af læringscentrets opgaver: 1) Understøtte organisering og tilrettelæggelse af en længere og mere varieret skoledag 2) Understøtte samarbejdet med idræts-, kultur- og foreningslivet 3) Koordinere og samle dokumentation om læringsresultater og evaluering

19 Funktionsbeskrivelse for PLC i Kolding Kommune Fire arbejdsområder: Skoleudvikling Faglig vejledning og evaluering Kulturformidling Back-office (administration)

20 Program for læringsledelse Mærsk – 4-årigt projekt Fokus på målstyret undervisning ud fra nedenstående model:

21 Case - Bakkeskolen Fra case-beskrivelsen: ”Skolen er interesseret i at få etableret et mere omfattende samarbejde med det private erhvervsliv. Formålet er at fremme elevernes læring, f.eks. motivere eleverne ved at gøre dem bevidste om, hvad fag som matematik eksempelvis kan anvendes til på arbejdsmarkedet. Forudsætningen for et godt samarbejde er dog, at virksomhederne ligeledes får værdi af samarbejdet.”

22 Problemstillingen (case) ”Hvordan kan Bakkeskolen etablere et samarbejde med en privat virksomhed, gerne beliggende i nærmiljøet, til fordel for elevernes læring såvel som til fordel for virksomheden?”

23 Fire indgangsvinkler (case) Hvilke virksomheder, eller typer af virksomheder, kan Bakkeskolen samarbejde med, og hvordan kan begge parter drage fordel af at indgå i et samarbejde? Hvordan kan virksomheden bidrage til elevernes læring, og hvordan kan eleverne bidrage med værdi til virksomheden? Børn må antages at besidde nogle særlige kompetencer, som virksomhederne kan være interesserede i. Hvad er dette for kompetencer, og hvorledes kan disse kompetencer sættes i spil i forhold til virksomhederne? Giv et bud på en implementeringsplan for Bakkeskolen for samarbejdet med private virksomheder – hvordan skal det gennemføres?

24 Vil du vide mere? Telefon: 7979 7950 www.bakkeskolen.kolding.dk www.uvm.dk http://www.uvm.dk/Uddannelse r/Folkeskolen


Download ppt "En moderne klyngeopdelt skole Ca. 600 elever Børnehaveklasse – 9. klasse En af Kolding Kommunes nyeste skoler En lærende organisation Fakta om Bakkeskolen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google