Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget."— Præsentationens transcript:

1

2 DHO 2016

3 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget faglig progression DHO 2016 SRO 2017 SRP 2018

4 Det skal du kunne efter DHO = Kompetencemål Opstille et spørgsmål som udgangspunkt for efterfølgende opgaveformulering Besvare den ved hjælp af fagets metoder Sørge for der er sammenhæng i opgaven Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer Finde materiale og vurdere dets brugbarhed Bruge dokumentation (citater og andre kildehenvisninger) Beherske formalia, opgavetekniske krav Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

5 De taksonomiske niveauer

6 Opgaveformulering Opgaveformulering: oplysninger om hvordan spørgsmålet søges besvaret. Skal afspejle de taksonomiske niveauer. - redegørelse - analyse - diskussion, vurdering, perspektivering

7 Opgaveformulering - eksempler Dansk: Giv en redegørelse for kvinders samfundsmæssige situation omkring 1870. Lav derpå en analyse og fortolkning af Henrik Ibsens Et Dukkehjem med henblik på en karakteristik af kvindens situation. Lav en perspektivering til det moderne gennembrud. Historie: Giv en redegørelse for kvinders samfundsmæssige situation omkring 1870. Lav en kildekritisk analyse af Henrik Ibsens Et Dukkehjem samt andet kildemateriale med henblik på at forklare diskussionen om kvinders position og rettigheder. Diskuter borgerskabets kvinders muligheder i forhold til arbejderklassens i samtiden.

8 Opgavens opbygning Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven) Indledning ( skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen) Opgavens hovedafsnit Konklusion ( skal kunne læses som svar på indledningens opgaveformulering ) Noter Litteraturliste Eventuelle bilag

9 opgaven

10 sammenhæng: Lad indledningen pege på, hvad der skal ske i din opgave.

11 Sammenhæng: Skab sammenhæng mellem dine afsnit. Din konklusion skal forholde sig direkte til din opgaveformu- lering

12 Opgavens omfang og layout Max. 8 sider med denne opsætning: Skriftstørrelse 12 1½ linjeafstand Margin 3 cm (se næste slide) Ikke indeholdt i siderne: indholdsfortegnelse, illustrationer, litteraturliste, henvisninger/dokumentation (fodnoter eller i teksten), evt. bilag

13 Venstremargin (3 cm) Højremargin (3 cm) Bundmargin (3 cm) Topmargin (3 cm) FodnoteSidetal Afsnit adskilt med tom linje Brødtekst (12 pkt.) Kapiteloverskrift fed

14 Citat: indrykket fra begge sider. Mindre skrift og linjeafstand

15 Dokumentation Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om, hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer: Redegørelser Analyser Diskussioner Perspektiveringer Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

16 Kildehenvisninger Gennem opgaven gives henvisninger (fodnoter eller i teksten) til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten. Ved fodnoter: En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk samt sidetal, f.eks. Møller, Jens: Titel, s. 135 Dette gælder også ved citater

17 HUSK: Det skal være dit eget arbejde

18 Litteraturliste Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn) Titel på bog eller artikel Udgave af bog (hvis det ikke er den første) Forlag eller udgivelsessted Årstal for udgivelse Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver. København, 2002. Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, 1997. Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, 1991. Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, 1997. Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, 2004. Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, 2005. Kejserinde Dagmars genbegravelse http://www.reburial.um.dk/da/menu/Billedgalleri/ KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

19 Litteraturliste Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009 Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/skriftlighed.html (hentet 16.8.11) http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/skriftlighed.html Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur, 2009 Om dokumentation og kildehenvisninger http://stopplagiat.nu/ (hentet 26.01.15) http://stopplagiat.nu/

20 Afsluttende korrektur og revision af opgaven Besvarer jeg opgaveformuleringen? Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen? Har jeg en klar og sammenhængende struktur? Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit? Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klar? Skriver jeg klart og sammenhængende? Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol) Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer? Får jeg citeret korrekt? Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

21 Køreplanen for DHO Onsdag d. 20/4Valg af fag og område samt foreløbig problemformulering Uge 17-18Vejledningsfasen, hvor du sammen med din vejleder indkredser opgaveformuleringen. Her skal du bl.a. Lave en indledende skriveøvelse. Mandag 17/5Aflevering af endelig opgaveformulering med litteraturliste og forslag til disposition. Mandag 30/5Skrivedag med mødepligt Onsdag 1/6DHO afleveres elektronisk som pdf-fil via Lectio senest kl. 12:00. Mandag 20/6Tilbagelevering med respons via Lectio.

22 Hvor finder jeg ting?


Download ppt "DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google