Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

F A C U L T Y O F H U M A N I T I E S U N I V E R S I T Y O F C O P E N H A G E N Facebook – et nyt brugersegment for Ordbog over Dansk Talesprog (ODT)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "F A C U L T Y O F H U M A N I T I E S U N I V E R S I T Y O F C O P E N H A G E N Facebook – et nyt brugersegment for Ordbog over Dansk Talesprog (ODT)"— Præsentationens transcript:

1 F A C U L T Y O F H U M A N I T I E S U N I V E R S I T Y O F C O P E N H A G E N Facebook – et nyt brugersegment for Ordbog over Dansk Talesprog (ODT) 1. Hvorfor Facebook? Fordele og udfordringer Den 16. december 2014 debuterede ODT på Facebook. Beslutningen om at lave en facebookside blev truffet efter den positive medierespons vi havde modtaget efter lanceringen af hjemmesiden. Der er dog både fordele og udfordringer ved at lade ODT gå på Facebook. Fordele ved Facebook Nyt bredere og yngre brugersegment Brugertilgængelighed via diverse facebookfora Muligheden for at gå viralt Muligheden for via facebookopslag at holde ODT- brugere og andre interesserede opdateret om nye artikler og tiltag fra ODT. Udfordringer ved Facebook Jævnlige opdateringer og påfund er tidskrævende Interaktiv platform hvor der skal bruges tid på og tages stilling til brugerhenvendelser/-kommentarer Udelukkelse af brugere som ikke er på Facebook Stor forskel på sprogligt udtryk på hhv. hjemmeside og facebookside. ODT-hjemmeside vs. ODT-facebookside Hjemmesiden og facebooksiden er to forskellige medieplatforme hvilket medfører at der er et markant registerskifte når man bevæger sig fra den ene platform til den anden. Hjemmesiden anvender et fagligt sprog som henvender sig til den sprogvidenskabeligt interesserede bruger: Facebooksiden anvender et mere ungt og humoristisk sprog: Facebook som selvstændigt parallelspor Det blev besluttet at fastholde registerskiftet og lade facebooksiden være et selvstændigt parallelspor og ikke en forlængelse af hjemmesiden. 2. Hvem er ODT’s facebookfølgere? Målgruppen for facebooksiden Bred, yngre målgruppe Gerne studerende og undervisere, men også andre sprogligt interesserede. Den reelle målgruppe for facebooksiden Den prototypiske facebookfølger: 18-34-årig kvinde fra København 3. ODT’s facebookstrategi Louise Hallstrøm Abildgaard, Amalie Glargaard og Carsten Hansen Sprogforandringscentret, Københavns Universitet Multimodalitet Omskrivning af artikler På facebooksiden kan man finde diverse ordbogsartikler omskrevet til mere lettilgængeligt sprog Dette facebookopslag blev delt på en side for spansktalende der lærer dansk Inddragelse af brugerne Konkrete mål for strategien Alt i alt må det siges at facebookstrategien har været en succes. Facebooksiden har opnået over 500 likes, opslagene har, siden påbegyndelsen af strategien, fået minimum 10 likes hver. Herudover har facebooksiden fået mere variation i opslagene uden at den bevæger sig væk fra fokusset på at promovere Ordbog over Dansk Talesprog og alle dens mange muligheder. 1) Multimodalitet. Brug af illustrationsmateriale i form af fotos, tegninger, video eller lyd som knytter sig til konkrete lemmaer. 2) Henvendelse til brugerne. 3) Lægge sammenfatninger af artikler ud på Facebook i lettilgængeligt sprog. 4) Facebookopdateringer skal fremover offentliggøres på hverdage ved 15-tiden. 1) Multimodalitet. Brug af illustrationsmateriale i form af fotos, tegninger, video eller lyd som knytter sig til konkrete lemmaer 2) Lægge omskrevne artikler ud på Facebook i lettilgængeligt sprog 3) Inddragelse af brugerne 4) Facebookopdateringer skal fremover offentliggøres på hverdage ved 15-tiden Minimum 500 følgere Minimum 10 likes/delinger per opslag Mere variation i opslag Højere grad af brugerinddragelse Gennemsnitligt antal likes pr. opslag før implementering af facebookstrategi: 6,64 likes pr. opslag Gennemsnitligt antal likes pr. opslag efter implementering af facebookstrategi: 14,73 likes pr. opslag


Download ppt "F A C U L T Y O F H U M A N I T I E S U N I V E R S I T Y O F C O P E N H A G E N Facebook – et nyt brugersegment for Ordbog over Dansk Talesprog (ODT)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google