Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKristen Bjerregaard Redigeret for ca. et år siden
1
Grundlæggende Webdesign – internettets billeder Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 25.4.2002
2
Plan for i dag A Tilgængelighed for svagtseende, blinde og læsehæmmede. B Internettet billedskærm –TV og internettet –Billedets rum og tid –Skærmbilledets transistoriske aspekt –Det digitale billedes rum
3
Tilgængelighed for læsehæmmede Ole Holst Andersen, Danmarks Blindebibliotek, 39 27 44 44, er specialist i tilgængelighed og hjemmesider. Skærmlæseren:JAWS [dk-jaws]. Filen ”jfw3710dk.exe” (22Mb) bliver snarest lagt på skolens drev. Syntetiske tale INFOVOX http://www.infovox.se/demo.htm http://www.infovox.se/demo.htm Ordblindesystemet Yak-yak: http://www.yak-yak.com/Intro/YYintro_dk.shtml http://www.yak-yak.com/Intro/YYintro_dk.shtml
4
Sammenligning af TV og Internet LIGHEDER Begge er skærm-medier Begge fungerer som nyhedsmedier Nogle taler om mediekonvergens –Internettet flytter over på tvskærmen, fjernkontrollen erstatter musen FORSKELLE Hver genre har sin tradition
5
TV versus Internettet Film & radio –TV blev skabt af de etablerede radiofonier, der engagerede filmfolk ”Streaming” De trykte medier –Internettet blev skabt til tekstformidling mellem forskere Statisk layout - men interaktiv brug TIDRUM Film Handling Typisk diegetisk lyd Radio Fortælling (Typisk ikke-diegetisk lyd) Internettet Udstilling af objekter + tekst
6
De strømmende medier TID Film Handling Radio Fortælling Film Typisk diegetisk lyd Lyden i billedet TV Typisk ikke-diegetisk lyd Kommentarer fra studiet
7
TV og Internettet Internettet kombinerer billeder og tekst –Fremviser statiske billeder –Forklarer tekst Upersonaliseret og åben formidling (pull-medie) TV kombinerer handling og kommentar –Filmisk dokumentation strømmende billede –Studiekommentar ”talking heads” Personaliseret og styret formidling (push-medie)
8
Lessings kategoriale skelnen Mennesket lever både i tid og rum –derfor standser ”fortællingen” ofte i ”beskrivelser” af situationer –derfor overskrider billedets situation øjeblikket og peger frem i forløb. Billedet er transistorisk. RUM –billede –(studiets talte kommentar) TID –fortælling, musik –(filmens billedfortælling) De nye medier transistoriske væsen
9
Laokoon
10
Den transistoriske situation LESSING Billedet skal ikke skildre situationens kulmination, men øjeblikket lige før kulminationen. Oplevelsen kulminerer ikke i selve billedets situation, men i betragterens medlevende tænken fremad mod øjeblikket lige efter billedets situation.
11
Den transistoriske situation (2) Lessings billeder henvender sig til den handlings- mæssigt passive, men følelses- og fantasimæssigt medlevende betragter, der i sit indre skal danne ’overskridende’ billeder. Internettets billeder henvender sig til den handlings- mæssigt aktive bruger, der ved sin interaktion skal overskride websidens statik. Det transistoriske i nettet ligger i interaktionen (i de mange former for pseudokommunikation ved bl.a. mouse-over m.m.)
12
Web-sidens dynamik Internettet er både dynamiske skiftende og statiske præsentationer, der forener tekst og billeder som fx: –præsentationer –lysbilledeshows –tegneserier det tekstede billede skriften som visualisering (af lyd, fart, følelser) graffiti (teksten ’sluger’ billedet, skriftens dynamisering)
13
Looc Regrub’s graffiti
14
Skriftens udvikling – frem og tilbage?
15
Det digitale billede Det digitale billede er et billede, der er digitaliseret –ved scanning –ved digital fotografi dvs. ved mekanisk overførelse Det digitale billede som fotorealisme –reproduktion / dokumentation Det digitale billede som manipulation –Photoshop
16
Det digitale billedets rum En historisk tilnærmelse –middelalderens ’synspunktsløse’ og derfor afstandsløse / to-dimensionale billede –renaissancens centralperspektiv –impressionismens ’objektløse’ billede –kubismens to-dimensionale billedmontage –surrealismens montage af billeder i et indre, psykisk rum –Popkunstens referencer til andre billedsprog
17
Duccio: Forklarelsen (o.1310)
18
Piero della Francesca: Perspektiv af idealby (o.1440)
19
Claude Monet: Katedralen i Rouen, 1890
20
Braque: Klarinetten, 1913
21
Max Ernst
22
Roy Lichtenstein: Hot Dog, 1963
23
Forsidebillede fra Computer Arts
24
Montage i transparente lag Det ‘fyldte’ billede som en sammensmeltning af –det perspektiviske billedes åbne rum –det moderne billedes todimensionale flade –i det digitale billedes rum af tranparente flader Hvad afbilder det digitale billede? –Associationens og drømmens indre rum? –Det ydre rum og cyberspace? –Interaktionens skiftende lag som en erkendelsens arkæologi?
25
Næste gang Internettet som demokratisk medie og internettets offentlighedsform
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.