Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Intro til Arbejdsmarkedsøkonomi _______________.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Intro til Arbejdsmarkedsøkonomi _______________."— Præsentationens transcript:

1 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Intro til Arbejdsmarkedsøkonomi _______________ Lektor v. Institut for Økonomi Aarhus Universitet Marianne Simonsen

2 Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Oversigt Min (uddannelses)vej hertil Mine jobs Men hvad kan man ellers lave som cand. oecon? En intro til arbejdsmarkedsøkonomi

3 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Min (uddannelses)vej hertil… Født i Århus, 1976 Vrejlev-Hæstrup folkeskole, 10. klasse, 1994 Hjørring Gymnasium, matematisk student, 1996 Richmond upon Thames College, AS-level regnskab & erhvervsøkonomi, 1997 Bach. oecon. 2000 (nationaløkonomi), AU emneemne Cand. oecon. 2002 (nationaløkonomi), AU Ph.d (econ) 2005, AU emneemne

4 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Mine jobs… Konsulent for Verdensbanken 2004, 200620042006 Visiting researcher, Stanford U, 2003 Visiting researcher, U of Maryland, 2004 Adjunkt, Aarhus U, 2005 – 2008 Lektor, Aarhus U, 2008 – Konsulent for Beskæftigelsesministeriet, 2008

5 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Men hvad kan man ellers lave?? Marie, cand. polit., Senior Financial Analyst@Novo Nordisk* Torben, Consultant@EDB-gruppen Thomas, Head of Section@Sundhedsstyrelsen Jakob, Analyst@Energi Danmark Camilla, cand. merc., selvstændig coach@sandemann.org Lars D., Business controller@Vejdirektoratet Lars M. C., Senior consultant@Rambøll Management* Viktor, General Manager@Mærsk Ditte, Business Manager@Hays Specialist Recruitment Pia, Business Controller@Arla Marek, Underwriter@Eksport Kredit Fonden Marianne, associate prof@U of Aarhus* (OBS: INGEN LEDIGE!)

6 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Yderligere spørgsmål? Studievejledningen på Institut for Økonomi: counsellor@econ.au.dk

7 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management En Introduktion til Arbejdsmarkedsøkonomi

8 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Væsentligste pointer og begreber Hvem er de vigtigste aktører på arbejdsmarkedet? Hvad karakteriserer udbuds- og efterspørgselskurver for arbejdskraft? Hvad er en økonomisk model, og hvorfor har vi brug for den?

9 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Hvorfor beskæftige sig med arbejdsmarkedet? Vi tilbringer en væsentlig del af vores liv på arbejdsmarkedet! (Ca. 15% af vores liv, 20% af den vågne tid…) Deltagelse på arbejdsmarkedet er bestemmende for: Vores indkomst, hvilke varer vi kan købe, vores valg af venner (og ægtefæller!), hvor vi tager på ferie, hvor vores børn går i skole etc.

10 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Hvorfor beskæftige sig med arbejdsmarkedet? (Social)politisk betydning! Hvad er effekten af indvandring på løn og beskæftigelse for danskere? Øger minimumsløn arbejdsløsheden? Øger adgang til generøs arbejdsløshedsunderstøttelse arbejdsløsheden? Øger adgang til børnepasning kvinders beskæftigelse? Øger kontanthjælpsloftet beskæftigelsen?

11 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Aktører på arbejdsmarkedet I Arbejdskraft (det er os ) Beslutter: Om vi vil arbejde Hvor mange timer vi vil arbejde Hvordan vi vil uddanne os (= vores egenskaber på arbejdsmarkedet) Hvor meget ”krudt” vi vil bruge på vores arbejde … Det antages, at arbejdskraften træffer de beslutninger, der er bedst for dem selv og deres nærmeste. Vi optimerer (velfærd).

12 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Udbud af arbejdskraft Individer, der optimerer, bruger mere tid på ting, der har et højere afkast (penge, glæde…) Jo højere lønnen er, jo flere mennesker vil tilbyde deres arbejdskraft

13 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Jeres udbudskurve for studentermedhjælpsjobs?

14 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Aktører på arbejdsmarkedet II Virksomheder Beslutter: Hvor mange og hvilken type ansatte de vil have Hvor mange arbejdstimer de skal bruge Hvilke arbejdsbetingelser de vil tilbyde … Det antages, at virksomhederne træffer de beslutninger, der er bedst for deres ejere. De optimerer også (profit) og ”the consumer is king”!

15 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Efterspørgsel efter arbejdskraft Virksomheder, der maksimerer profit vil ansætte flere, når lønnen er lav, og færre, når lønnen er høj

16 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Ligevægt Ligevægt er der, hvor udbud og efterspørgsel krydser (løn 200,000, beskæftigelse 20,000) Hvis fx lønnen er 250,000 vil 30,000 gerne arbejde, men virksomhederne vil kun ansætte 10,000 => lønnen bydes ned

17 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Eksempel: Den igangværende strejke Strejken blandt plejepersonalet i DK kan ses som et forsøg på at nå i ligevægt Hvis lønnen bliver fastsat for højt, er der ikke råd til at ansætte dem alle => arbejdsløshed blandt plejepersonale Hvis lønnen bliver fastsat for lavt, vil plejepersonalet ikke arbejde eller søger over i den private sektor => mangel på arbejdskraft i plejesektoren

18 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Eksempel II: Bevilling til Institut for Økonomi En af professorerne på IØ får en kæmpe bevilling hjem, der varer 5 år, og kan ansætte 15 nye folk. Han har også brug for et større antal studentermedhjælpere. Hvad sker der nu med beskæftigelse og løn for studentermedhjælpere?

19 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Eksempel II fortsat Efterspørgslen stiger – kurven rykkes ud ad Det resulterer i, at flere ansættes til en højere løn!

20 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Aktører på arbejdsmarkedet III Regeringen Beslutter rammerne for arbejdsmarkedet: Fastsætter skatter (topskat-debat) Udbyder uddannelse uden brugerbetaling m. SU Fastsætter immigrationsregler Giver befordringsfradrag …

21 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Eksempel III: Introduktion af skat Nu introduceres en indkomstskat på 25% Arbejderen beholder kun 75% af sin løn – skal tjene mere for at få det samme med hjem (hvis 200,000 kr. før, så 267,000 kr. nu) Svarer til at udbudskurven forskydes opad Hvad sker der med beskæftigelse og udbetalt løn? BEGGE LAVERE!! (I dette eksempel)

22 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management En økonomisk model for arbejdsmarkedet Vi har introduceret en simpel økonomisk model for arbejdsmarkedet Den omfattede tre grupper af aktører: arbejdere, virksomheder og regeringen Vi antog at arbejdsudbudskurven havde positiv hældning, og efterspørgselskurven havde negativ hældning Vi fik et overraskende stærkt værktøj til at analysere effekten af forskellige ændringer på arbejdsmarkedet!

23 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management En økonomisk model for arbejdsmarkedet Modellen er simpel og forklarer ikke alt Men en model, der forklarer alt, er lige så kompleks som virkeligheden => ubrugelig! En model skal indeholde lige præcis de vigtigste faktorer (den økonomiske kunst!) Vi kan svare på ting a la: Hvad sker der, hvis… (positive spørgsmål) Men vi kan ikke svare på: Burde vi have gjort… (normative spørgsmål) Det sidste kræver, at vi gør os begreb om tings værdi

24 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Eksempel IV: Introduktion af skat Vi så, at med introduktionen af en 25% skat, blev færre ansat og de, der blev ansat, fik mindre med hjem. Alle blev dårligere stillede! MEN! Lad os antage, at skattegevinsten gives til hjemløse i Danmark. De bliver nu bedre stillede, end de var før. Bør skatten introduceres? Det afhænger af, om man vægter de hjemløses glæde højere end glæden for de, der nu er uden beskæftigelse, og de beskæftigede, der får mindre i udbetalt løn! Det er mao. en POLITISK beslutning

25 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management BA-opgave 2000 Prisfastsættelse på receptpligtig medicin Teori: Markedsleder (fx Novo Nordisk på insulinmarkedet) sætter en pris, parallelimportører følger efter men sætter en lidt lavere pris Tester teori på ugentlige prisdata fra Sundhedsstyrelsen Prisbevægelser i data i overensstemmelse med teori tilbage

26 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Ph.d. projekt 2005 ”Essays on Motherhood and Female Labour Supply” Hvordan påvirkes kvinders løn og jobvalg, når de får børn? Hvordan påvirker adgang og pris på børnepasning mødres tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter barselsorlov? tilbage

27 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Verdensbank 2004 Country report: Udviklingen i Tanzania 1992 – 2004 Fattigdom? Vækst? Uddannelse? Børnedødelighed? tilbage

28 Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Verdensbank 2006 Hvordan påvirker helbred v. fødslen børns senere… … uddannelsesniveau? … beskæftigelse? … ægteskab og fertilitet? tilbage


Download ppt "Marianne Simonsen Folkeskoledag, Maj 2008 U N I V E R S I T Y O F A A R H U S School of Economics and Management Intro til Arbejdsmarkedsøkonomi _______________."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google