Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRebecca Kristensen Redigeret for ca. et år siden
2
1 Forandringsledelse og intranet hos COWI Onsdag April 18, 2001 Aalborg Universitet Hal F108, Sohngaardsholmsvej 57, kl 13.00-14.30
3
2 Agenda Præsentation Kilder til forandringer Virksomhedsanalyser Strategier Værktøjer Løsningsmodeler hos COWI –Intranet –Extranet –Økonomisystemer –Integrering
4
3 De “gamle” metoder Økonomistyring Financielle nøgletal Retrospektiv analyse
5
4 DuPont-modellen DuPont-pyramiden (Birk og Erichsen 1994)
6
5 Analyseværktøjer Benchmarking Ballanced Scorecard Business Process Reengineering (BPR) Total Quality Management (TQM) Entreprise Transformation Turnaround Management Den lærende organisation Vidensregnskaber
7
6 Offentligt engagement
8
7 Virksomhedsanalyse med Diamond-E modellen
9
8 Diamond-E
10
9
11
10 Diamond-E
12
11 Diamond-E
13
12 Diamond-E
14
13 Krav til ledere i den ny økonomi. Globaliseringen indebærer, at Research & Development i stigende udstrækning vil finde sted i de virtuelle miljøer, hvor intelligens, uddannelse og visioner har størst optimation, mens produktionen vil finde sted, hvor graferne for kompetence, teknologi og konkurrencedygtig arbejdskraft skærer hinanden på højeste niveau - forudsat bl.a. etiske krav til arbejdskraftens sammensætning og miljøhensyn opfyldes. De nye ledelsesressourcer skal generere vækst ved: - Erobring af nye markedsandele globalt. - At være førende på teknologisk ledelse. - Lave enhedsomkostninger. - Kvalificerede, kompetente og engagerede ansatte.
15
14 Lederegenskaber Den ny type leder skal besidde otte primære lederegenskaber: - Stærkt kunde-fokuseret. - Højt aktivitetsniveau. - Synlig ledelse. - Globalt perspektiv. - Holistisk holdning - hele mennesker giver hele ledere. - Innovativ tænkning. - Personlig integritet. - Interaktiv i kommunikationen.
16
15 De 10 vigtigste regler 1. Planlæg aldrig mere end 24 måneder frem. En plan, der ikke implementeres inden for 12 måneder, vil næppe lykkes. 2. Undlad at udvikle en strategi uafhængigt af den fulde forretningsplan. Der er en opfattelse af, at det er hurtigere at lave en isoleret strategi for den ny økonomi. Men det er faktisk både hurtigere og bedre at lave en samlet plan for hele virksomheden. 3. Brug forskellige strategier alt efter branche, geografi og kultur. Vi ved fra business process re-engineering (BPR) og customer relationship management (CRM), at de mest effektive forretningsplaner er dem, der sætter fokus på en bestemt del af markedet. 4. Giv gennem analyser ligelig vægtning af interne og eksterne processer.
17
16 5. Få bestyrelsen til at købe den samlede plan, og de måleredskaber og omkostninger, der følger med. 6. Når man vil etablere en ny aktivitet, skal virksomheder explicit vurdere alternative måder at nå de strategiske mål på. 7. Spil efter de nye regler. 8. Brug eller fjern distributionskanaler ud fra deres sande effekt og værdi. 9. Etabler måleprogrammer, der kan måle den reelle effektivitet af initiativet. Målingerne fra de forskellige kilder skal samles for at give hele billedet. 10. Hastighed og hensynsløs gennemførelse er alting. Der stilles større krav til hastighed og effektivitet end nogensinde tidligere.
18
17 Nye samarbejdsformer Joint-ventures Partnering Tidligt/fremskudt udbud
19
18 Partnering-modeller
20
19 2 forskellige partnering modeller
21
20 Opgavefordeling SamarbejdsaftaleKontrakt Planlægningsfasen: Udarbejdelse af byggeprogram Udførelse af nødvendige forundersøgelser Indledende forhandlinger med myndigheder Afholdelse af arbejdsgruppemøder Udarbejdelse af skitseforslag Udarbejdelse af anlægsbudget Indlevering af skema A Forslagsfasen: Bearbejdning af skitseforslag Afholdelse af arbejdsgruppemøder Afholdelse af projekteringsmøder Udarbejdelse af projektforslag i beskrivelser og tegninger Aftale med myndigheder Aftale om finansiering Detaljering af anlægsbudget Etablering af aftale om fast pris og tid Udførelsesfasen: Udarbejdelse af hovedprojekt Granskning af hovedprojekt Afholdelse af arbejdsgruppemøder Driftskontrakt Ejendomsdrift Anvisningsret Service-/pleje-/tilsynsaftale
22
21 Partnering-modellen
23
22 Forandringsprocessen hos COWI Hvem er COWI? Hvem er COWI?
24
23 Værktøjer til gennemførelse af forandringsprocessen Økonomi –Fleksibilitet –Distribueret adgang Sagsstyring/Produktion –Real-time –Distribueret adgang Salg/Marked –Markeds-/segment-/kundeovervågning –Vidensformidling Viden –Videnregistreringssystemer –Vidensregnskaber Udvikling/Uddannelse –Kapacitetskortlægning –Videnforædling
25
24 COWI’s værktøjer Intranet –Formidling/Front end/GUI –Viden –Nyheder –Kommunikation Outlook SAP-R/3 –Projektplanlægning –Projektstyring (tid/pris) –Økonomi Pris (Project Information System) CAS (Customer Action System)
26
25 Systemopbygning Intranet Extranet Økonomisystem SAP R/3 MS-Outlook PRIS CAS Projektstyring Økonomistyring Timeregistrering Internet Rapporter
27
26 Intranettet Etableret i 1. Version i 1997 –Generel informationsformidling –Best practice –CV’er –Nyheder 2. Version i 2001 –Projektinformation –Markedsinformation –Samarbejde –Målrettet best practice
28
27 PRIS (Project Information System) Grafic User Interface (GUI) SAP data Intranet data CAS data (Costumer Action System)
29
28 CAS (Customer Action System) Markedsføring Salgsaktiviteter Synergieffekt af mange divisioner på samme marked Markedsreaktioner Salgsresultater Markedsmatrix
30
29 MS- Outlook Kommunikation Informationsformidling Internt “Projekt-WEB” Ekstern projekt komunikation Dialog / FAQ / Helpdesk / Manualer / …
31
30 Extranet VPN - adgang Installation af ADSL/ISDN hos medarbejdere WW Mobil-adgang Primo 2001 –Outlook –Intranet –CAS –Pris Ultimo 2001 –SAP R/3 –Projektservere / Projekt WEB’s
32
31 SAP R/3 Uddelegation til de ansvarlige –Projektoprettelse –Projektmonitorering –Projektstyring –Projektrapportering/fakturering Dataanalyse –Nøgletal –Præstationsmål pr. afdeling –Præstationsmål pr. medarbejder –Præstationsmål pr. projekt Informationsformidling –Kunde/ Sag / Medarbejder / Markedssegment / Marked
33
32
34
33
35
34
36
35
37
36
38
37
39
38
40
39
41
40
42
41
43
42
44
43
45
44
46
45
47
46
48
47
49
48
50
49
51
50
52
51 1 2
53
52
54
53
55
54
56
55
57
56 1
58
57
59
58 1
60
59
61
60
62
61 Bridge
63
62 1 2
64
63
65
64
66
65
67
66
68
67
69
68 SAP R/3
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.