Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

CSR & CSR-data Databeskyttelsesdagen 28. januar 2013

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "CSR & CSR-data Databeskyttelsesdagen 28. januar 2013"— Præsentationens transcript:

1 CSR & CSR-data Databeskyttelsesdagen 28. januar 2013

2 Samfundsansvar er det nye ”sort”
Bedre risikostyring Bedre bundlinje Mere innovativ

3 Strukturen på dette indlæg Hvad er CSR. Hvem er drivkræfterne
Strukturen på dette indlæg Hvad er CSR? Hvem er drivkræfterne? Hvor er CSR-aktiviteterne? Hvilke karakteristika har CSR-data?

4 Hvad er CSR? 1

5

6

7 “The world is off balance - so what can WE do?”
Nødvendigheden…. Om 40 år vil der bo 30% flere mennesker på jorden. Gode nyheder: 9 milliarder af nye kunder Nye måder at kommunikere og sælge på. Dårlige nyheder: ”Skrumpende” ressourcer og klimaforandringer Samfund i forandring. “The world is off balance - so what can WE do?”

8 Den kritiske sti – 2050 Håndtere milliarder af menneskers udviklingsmæssige behov (uddannelse, økonomisk power (kvinder), miljøeffektive løsninger, livsstil og adfærd) Inkorporere omkostninger, forbundet med eksternaliteter Fordoble landbrugsproduktionen Stoppe skovrydning Halvere udledning af CO2 ( ) Tilsikre universal adgang til ”low carbon mobility” Nedsætte brugen af ressourcer med fire til ti gange. Kilde: World Business Council for Sustainable Development, Vision 2050

9 Hvad er CSR i praksis……………… CSR kan samles i tre kategorier:
Kloden: Det naturvidenskabelige: Det eksterne miljø (vand, energi, affald, flora og fauna, emissioner til luft, vand og jord, begrænsede ressourcer mv.). Mennesker: Det sociale: Arbejdstagerrettigheder, menneske-rettigheder, arbejdsmiljø (arbejdsulykker, sikkerhed, ligeløn, børnearbejde, sundhed, mangfoldighed, lighed, rettigheder til organisering mv. ) Samfundsudviklingen: Etik: Ansvarlig forretningsførelse, bekæmpelse af korruption, støtte til FN’s mål om bekæmpelse af fattigdom, reduktion af sygdomme, højnelse af uddannelse og mere lige fordeling af værdier og goder mv.

10 EU’s definition af CSR EU’s definition af CSR
The Commission puts forward a new definition of CSR as “the responsibility of enterprises for their impacts on society”. Respect for applicable legislation, and for collective agreements between social partners, is a prerequisite for meeting that responsibility. To fully meet their corporate social responsibility, enterprises should have in place a process to integrate social, environmental, ethical and human rights concerns into their business operations and core strategy in close collaboration with their stakeholders, with the aim of: maximising the creation of shared value for their owners/shareholders and for their other stakeholders and society at large; identifying, preventing and mitigating their possible adverse impacts. European Commission, October A renewed EU strategy for Corporate Social Responsibility Titel - Ændre dato og Titel i Vis > Hoved/Sidefod

11 Hvem er drivkræfterne? 2

12 Hard & Soft Law…….eksempler & trends
Hard law: CSR i regnskabsdirektiver fra EU Klima, kvoter og CO2-området, herunder kvoteregulering Produktansvar, herunder WEEE, ROSH, REACH etc. Transaktionsspor til kilde for salg af biobrændsel Antikorruptionslovgivning med global rækkevidde Soft law: Integreret rapportering (virksomheders værdskabelse) Tiltag omkring bæredygtig indkøb Menneskerettigheds”henstillinger” til stater og virksomheder Deltagelse i benchmarking så som CDP, SAM etc.

13 Hvad siger loven… - årsregnskabslovens § 99 a
En redegørelse i årsrapporten om: ”virksomhedens frivillige integration af CSR-emner, såsom menneskerettigheder, sociale forhold, miljø- og klimamæssige forhold samt bekæmpelse af korruption i dens forretningsstrategi og forretningsaktiviteter”. Med følgende tre dele: Det, vi vil Virksomhedens politikker for samfundsansvar. Det, vi gør Hvordan virksomheden omsætter sine politikker for samfundsansvar til handling. Det, vi får ud af det Hvad virksomheden har opnået i året samt eventuelle forventninger til arbejdet fremover.

14 § 99 a

15 Opfordringen til at bidrage ………..
Ved tilslutning til UN Global Compact (UN:GC) forpligter en virksomhed sig til: at arbejde med understøttelse af de ti principper for samfundsansvar at udarbejde en årlig statusrapport – en ”Communication on Progress” (CoP) – indeholdende: status på implementering af principperne væsentlige resultater og forventninger dertil

16 Om UN:GC - de ti principper
Menneskerettigheder 1. Virksomheden bør støtte og respektere beskyttelsen af internationalt proklamerede menneskerettigheder inden for virksomhedens indflydelsesområde. Virksomheden skal sikre, at den ikke medvirker til krænkelser af menneske- rettighederne. Arbejdstagerrettigheder 3. Virksomheden bør opretholde frihed til organisering og anerkende arbejdstagers ret til kollektive forhandlinger. 4. Virksomheden bør støtte afskaffelsen af alle former for tvangsarbejde. 5. Virksomheden bør støtte en effektiv afskaffelse af børnearbejde. 6. Virksomheden bør støtte afviklingen af diskrimination i arbejds- og ansættelsesforhold. Miljø 7. Virksomheden bør støtte en forsigtigheds- tilgang til miljømæssige udfordringer. 8. Virksomheden bør tage initiativ til at fremme større miljømæssig ansvarlighed. 9. Virksomheden bør opfordre til udvikling og spredning af miljøvenlige teknologier. Antikorruption 10. Virksomheden bør modarbejde alle former for korruption, inklusive økonomisk udnyttelse og bestikkelse.

17 Hvad dækker ”menneskerettigheder” typisk over?
Oprindelse: Indhold: At være født fri, antidiskrimination, slaveri, tortur, lige ret for loven, privatlivets fred, frihed til bevægelse, asyl, ejendomsret, religionsfrihed, menings- og ytringsfrihed, foreningsfrihed, frit valg af beskæftigelse, begrænsning af arbejdstiden, ferie med løn, tilstrækkelig levefod, undervisning….. Nøgledokumenter: ILO’s kernekonventioner: (Børnearbejde, tvangsarbejde, foreningsfrihed og kollektive overenskomster, diskrimination). Ruggie’s Guiding Principles: Protect, respect and remedy. Skal integreres i national lovgivning (jf. årsregnskabsloven og klageinstansen). Virksomheder skal foretage due diligence.

18 Hvor er CSR-aktiviteterne?
3

19 Værdikæden og indflydelsesfeltet (eksempler)
Råmaterialer Leverandører Transport og distribution Forskning Produktion Salg og markedsføring Slutbruger og affald Markedsadfærd Produktforhold Handelsrelationer Markedsføringsetik. Miljø Substitution Dyrevelfærd GMO, bioetik Vugge til vugge. Medarbejdere Arbejdsmiljø Menneskerettigheder Arbejdstagerforhold. Samfundsansvar Involvering i/ respekt for lokal-/ globalsamfundet Governance Ejerforhold Bonussystemer Ledelsesstruktur. Smugleri Misbrug af markedsposition Indkøb fra lande i konflikt. Gennemsigtighed Forfalskning. Markedsføringsetik Bestikkelse Karteldannelse. Ikke-forenelige ressourcer og GMO Biodiversitet. Dyreforsøg Gensplejsning. Affaldshåndtering Ressourceforbrug. Bortskaffelse Genbrug. Udledninger og klimainitiativer. Arbejdsforhold, inklusive børne-/tvangsarbejde Diskrimination, foreningsfrihed Illegale immigranter. Sikkerhed og sundhed/ernæring Rummelighed og integration Balance mellem privat- og arbejdsliv. Støtte af terrorister Respekt for lokal kultur og landområder Ophavsrettigheder. Patenter. Skattetænkning Kredittider Påvirkning af lokalsamfund. Resultat-/aktie-/optionsaflønning Gennemsigtig/retvisende rapportering.

20 Hvilke karakteristika har CSR-data?
4

21 CSR- og tilhørende data – institutionalisering – tre strukturer

22 Udvalgte eksempler på KPI’er og fodaftryk – set i lyset af EU’s definition af CSR

23 Kontaktinformation Birgitte Mogensen Partner E: bmo@pwc.dk
This publication has been prepared for general guidance on matters of interest only, and does not constitute professional advice. You should not act upon the information contained in this publication without obtaining specific professional advice. No representation or warranty (express or implied) is given as to the accuracy or completeness of the information contained in this publication, and, to the extent permitted by law, PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerelskab, its members, employees and agents do not accept or assume any liability, responsibility or duty of care for any consequences of you or anyone else acting, or refraining to act, in reliance on the information contained in this publication or for any decision based on it. © 2012 PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. All rights reserved. In this document, “PwC” refers to PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab which is a member firm of PricewaterhouseCoopers International Limited, each member firm of which is a separate legal entity.


Download ppt "CSR & CSR-data Databeskyttelsesdagen 28. januar 2013"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google