Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Program Fakta Forebyggelse 4 hovedpunkter Konsekvenser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Program Fakta Forebyggelse 4 hovedpunkter Konsekvenser"— Præsentationens transcript:

1 Program Fakta Forebyggelse 4 hovedpunkter Konsekvenser
Skab sikkerhed Vurdér personen Tilkald hjælp Almindelig førstehjælp Konsekvenser Nødflytning fra bil

2 Hvorfor er skaden ofte så stor ved færdselsrelaterede ulykker ?
Energi og skader Hvorfor er skaden ofte så stor ved færdselsrelaterede ulykker ?

3 Energi / skader Læsion opstår som følge af overførsel af energi
Fordobles hastigheden, firedobles energien.

4 Trafikdrab Knap 200 trafikdræbte om året. Mål for 2020 max 120 dræbte.
Tidligere ca pr. år Årsag til fald: Vejteknik Sikkerhedsudstyr Holdningsændring? Unge 17-18 årige = 7 gange højere risiko end ældre bilister 2 gange så mange unge er påvirket ved færdselsuheld. Der er mere end 3000 tilskadekomne hvert år (3257 personer i 2018) Målet er max i 2020.

5 Døde i trafikken 175 dræbt i trafikken i 2018
Typisk 75% mænd og 25% kvinder Ca. 20% var år (over-repræsenteret) Den mest almindelige dødsårsag for personer under 25 år 4 primære dødsårsager (huskes disse: kun 2 døde) Uopmærksomhed (ca. 30%) Fart (ca. 30%) Alkohol/stoffer (ca. 20%) Manglende sele (ca. 30%)

6 Uopmærksomhed 1 ud af 3 trafikdrab skyldes uopmærksomhed !
I gns. foretager man distraherende handlinger i 30 % af køretiden. Hvis man kører 80 km/t og kigger på sin telefon i 4 sek., har man kørt 89 meter i ”blinde”. Så husk: Hænder - på rattet (ikke på tlf., GPS osv.) Se - på trafikken (ikke på tlf., passagerer, irrelevante omgivelser, ting i bilen osv.) Lytte - til trafikken (ikke til høj musik, larm i bilen osv.) Tænke - på trafikken (ikke på problemer osv.)

7 Fart 1 ud af 3 dræbte skyldes fart. Derudover kommer mange alvorlige skader. Den lille forskel med den store betydning 80 km/t = 30% dør (”9.sal”) 90 km/t = 60% dør (”12.sal”)

8 Ca. 8000 bliver dømt hvert år. Antaget er der 15
Ca bliver dømt hvert år. Antaget er der spirituskørsler årligt. Ca med personskade pr. år. (oftest personbiler og knallerter, trods få knallerter i trafikken.) Ved 0,50 promille i blodet forhøjes risikoen for færdselsuheld 2-3 gange. Ved mere end 1,5 promille øges risikoen med op til gange. I 2015 var der 151 alvorligt skadede og 24 dræbte. (heldigvis faldende antal) Stoffer er et tiltagende problem i trafikken. Nul-tolerence, og straf som hvis spirituskørsel med 1,21 promille. Frakendt kørekort i 3 år(derefter ny teori- og køreprøve) + bøde + ANT-kursus (Alkohol, Narko og Trafik) til kr. Alkohol og stoffer

9 Manglende sele Hvis de sidste 8% også brugte sele, var der 40% færre trafikdræbte om året. 1 ud af 3 dræbte i personbil skyldes manglende sele. Risikoen for død er 7 gange større ved at ryge ud af bilen end at blive i bilen. (kun 1 ud af 4600 ulykker ville manglende sele have reddet personen) Personer uden sele kan være livsfarlig for medpassagerer.

10 Forebyggelse af trafikulykker…
Debatter følgende i grupper af 2-3, og fremfør bagefter for de andre. Hvad kan man personligt gøre for at mindske antallet af trafikulykker? Hvad kan myndighederne gøre for at mindske antallet af trafikulykker? Lovgivning Politi Vejdirektoratet Hvad kan andre (fx bilproducenter) gøre for at mindske antallet af trafikulykker?

11 Færdselsrelateret førstehjælp
Førstehjælpens 4 hovedpunkter (evt. særligt ved færdselsrelateret) Skab sikkerhed Vurdér personen Tilkald hjælp Giv førstehjælp

12 Skab sikkerhed Farligt ved færdselsuheld: Færden på ulykkessted
Airbags Batterier Benzin og olie Skarpe kanter Sikkerhedsudstyr: Nakkestøtte Sikkerhedssele Selestrammere Airbag

13 Skab sikkerhed – specielt i trafikken
Skabe overblik over uheldssituationen og tænk før du handler Sikre uheldsstedet, så det bliver sikkert at færdes der (bil som afspærring, katastrofeblink, advarselstrekant, trafikregulering, refleksvest) Vurdér om der skal nødflyttes Vurdér de enkeltes skader og vær særligt opmærksom på nakke-/rygskader Prioritér, hvem der skal have førstehjælp og rækkefølgen Fjern sele, evt. frigør fastklemte Anvend andre hjælpere og alarmer hensigtsmæssigt i forhold til forløbet.

14 Skab sikkerhed Støtte nakkeskader:
Hjælperen lægger sine hænder på begge sider af den tilskadekomnes hoved (over ørerne), og drejer forsigtige den tilskadekomnes hoved til ”neutralstilling”, hvor det fastholdes. ”Neutralstilling” af hovedet svarer til, at en person ligger på et plant underlag og kigger opad. (sidder i en bil og kigger ud af forruden). Når hovedet drejes: opstår smerte ? opstår følelsesløshed ? opstår kramper ? Hovedet i neutralstilling - ved nødflytning Hovedet i neutralstilling – siddende i bil

15 Vurdér personen Læs tegnene og snak med sidemanden om hvilken skade vi kan forvente: Hvilken skade kan vi forvente, hvis vi kommer hen til en forulykket bil med: Stjerne i forrude Bøjet rat Beskadiget solskærm og tagparti Lavt indstillet nakkestøtte

16 Vurdér personen Læs tegnene: Stjerne i forrude, forvent hovedskader
Bøjet rat, forvent bryst- og bughule-skader Beskadiget solskærm og tagparti, forvent brud på kranium og halshvirvelsøjle Lavt indstillet nakkestøtte Forvent skade på nakke og hals.

17 Klip i kørekortet Tre klip i dit kørekort inden for tre år, og du får frakendt kørekortet betinget. Hvis der sker en ulykke i fbm. forseelsen, eller hvis den har medført fare for andre, afgør politiet, om du i stedet skal frakendes førerretten. Overskrider fartgrænsen med mere end 30 procent Kører med for kort afstand til forankørende Kører ulovligt i nødsporet Ikke spænder børn under 15 år fast i bilen Ikke sørger for at passager på 8-15 år anvender styrthjelm på motorcykel Kører over for rødt lys Overtræder reglerne om vigepligt Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling Overskrider spærrelinjer ved overhaling Øger hastigheden når man bliver overhalet Overhaler ved fodgængerfelt Kører mod færdselsretningen Kører uforsvarlig slalom- og forbi-kørsel i tæt trafik Ændrer færdselsretning og placering til fare eller unødig ulempe for andre Kører venstre om helleanlæg Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning Brug af håndholdt teleudstyr og kommunikations- apparater (fx mobiltelefon, GPS, iPad og Smartwatch)

18 Særligt mht. traktor Overskridelse af fartgrænsen i traktor:
Tidligere fik man klip i kørekort, hvis man kørte for stærkt i traktor. Efter indførsel af Tempo 40 for et par år siden: Mere end 30%: Betinget frakendelse, så ny orienterende køreprøve, dvs. over 39 km/t eller 52 km/t (tempo 40) Mere end 60%: Ubetinget frakendelse, dvs. ved 48 km/t eller ved 64 km/t (tempo 40) Følgende vilkår giver også ubetinget frakendelse: Tilsidesættelse af ubetinget vigepligt: Hvis man efter at have passeret fx hajtænder eller stoptavle forårsager et færdselsuheld. Højresving: Hvis du fx påkører en bagfrakommende knallert eller cyklist. Venstresving: Hvis du fx forårsager et sammenstød med modkørende trafikanter. Overlæs: Hvis den tilladte totalvægt overskrides med mere end 30 % Halmspyd: Kørsel med halmspyd i lav og farlig højde Bagkofanger: Ved for stor afstand fra bagkant til kofanger Fremkørsel for rødt lys: Hvis du forårsager uheld. Spærrelinjer: overskrider spærrelinier med begge hjulpar over en strækning på min. 100 m. Udsyn: Hvis ens udsyn er væsentlig nedsat pga. is, belæsning eller konstruktion mv. Belæsning: Hvis der ved belæsning kan påvises risiko, eller at læsset falder af. Mangler ved styretøj: Fx væsentlig ratslør. U-vending med uheld. Påkørsel af fodgængere i fodgængerfelt. Væsentlige mangler ved bremser.

19 Øvelser i nødflytning – 3 og 3 sammen alle 3 skal prøve både at flytte og at holde hovedet
Nødflytning af person i bil eller traktor Hold hovedet neutralt hele tiden, for at Passe på nakken ! Pas også på din egen ryg !


Download ppt "Program Fakta Forebyggelse 4 hovedpunkter Konsekvenser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google