Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

v. Thomas Martinsen, DIGIT og Brian Graversen, Digital Identity

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "v. Thomas Martinsen, DIGIT og Brian Graversen, Digital Identity"— Præsentationens transcript:

1 v. Thomas Martinsen, DIGIT og Brian Graversen, Digital Identity
Præsentation og drøftelse af ønsker til ny funktionalitet i OS2kravmotor v. Thomas Martinsen, DIGIT og Brian Graversen, Digital Identity

2 Agenda Ønsker til funktionalitet – hvordan?
Finansiering af ønsker – hvordan? Ny funktionalitet – Fase 1 (2018) Ny funktionalitet – Fase 2 (2018)

3 Ønsker til funktionalitet – hvordan?
Der er 3 niveauer af ”produkter” i OS2. OS2kravmotor er et Niveau 2 produkt. Niveau 2 = Produkter med større indvirkning og et strategisk ophæng. Betyder minimumskrav til Relevans, Formkrav, Governance og Strategisk sammenhæng. Herunder nedsættelse af Styregruppe og Koordinationsgruppe Koordinationsgruppen prioriterer og indstiller ønsker til ny funktionalitet til styregruppen.

4 Ønsker til funktionalitet – hvordan?
Ønsker til ny funktionalitet administreres i værktøjet OS2 Jira

5 Ønsker til funktionalitet – hvordan?
Koordinationsgruppen mødes (typisk via skype) og evaluerer de indkomne ønsker Opdeles i: kritisk Større Mindre Der estimeres efterfølgende tid og økonomi med leverandøren (Digital Identity) Ønsker lægges som ”user stories”. Eksempel: Som bruger med rollen leverandør, skal jeg kunne logge på og tilgå det indkøb jeg er indbudt til, selv efter tidsfristen er overskredet (…)

6 Ønsker til funktionalitet – hvordan?
Alle anvender kommuner kan indgive ønsker til funktionalitet Men det er for nuværende ikke endeligt formaliseret hvordan anvender kommuner får oprettet ønsker i OS2kravmotor backlog på OS2 Jira. Backlog ”udvidet visning”, kan ses ved at blive OS2 Jira medlem – der findes ovenikøbet en Youtube guide  Nye ønsker står med særlig markering ”Input:” og status før de er behandlet. Ønsker kan også stå med markering ”research”, hvis de er behandlet, men der er behov for yderligere afklaring. 31/1-18 findes der 29 ønsker til funktionalitet. 9 af disse er udvalgt til behandling i 2 Faser i løbet af

7 Finansiering af ønsker – hvordan?
Fase 1 Økonomi Research: understøttelse af elektroniske udbud ? Leverandør skal kunne tilgå afsluttede indkøb 3.500 kr. Håndtering af bilag kr. Mulighed for ændre i prioriteten i et indkøb kr. Bedre håndtering af listevisning ved leverandørbesvarelser 2.500 kr. SUM, fase 1 kr. Fase 2 Yderligere opmærkning af krav kr. Research: Understøttelse af elektroniske udbud Tilføje baggrundtekst til krav 7.200 kr. Opmærke fælleskommunale krav med lokale udvidelser 7.000 kr. Research: Indarbejde krav fra ombudsmanden.dk SUM, fase 2 kr. I alt til fælles finansiering i 2018 kr. Critical og major-stories som ikke finansieres fælles i 2018 Export/import af kravbesvarelse kr. Leverandørvendte filtreringsspørgsmål kr. Integration til autoritativt systemkatalog i OS2KITOS Syddjurs Release note-feed på forsiden 9.000 kr. API til at udlæse en leverandørs besvarelse i JSON format Der er afsat kr ,- til finansiering af ønsker i 2018 ud af driftsmidlerne til OS2kravmotor. Implementering af yderligere ønsker i 2018 fra anvender kommuner, skal finansieres via den enkelte kommune. @Henrik Bojsen kan fortælle om baggrunden for de 3 ønsker markeret med ”Syddjurs”.

8 Ny funktionalitet - Fase 1+2 (2018)
Research: understøttelse af elektroniske udbud Ordregivende myndigheder har siden udbudslovens ikrafttrædelse skulle overholde en række krav om elektroniske sagsgange i udbudsproceduren. Fra 1. januar bliver det imidlertid et lovkrav, at udbudsprocedurer skal gennemføres fuldt ud elektronisk. Vi stiller skarpt på de regler, som ordregivere skal indrette sig på i fremtiden. Allerede nu skal ordregivende myndigheder indrette sin udbudsprocedure delvist elektronisk. At hele udbudsprocessen på sigt skulle gennemføres fuldt ud elekronisk, har imidlertid været klart helt fra vedtagelsen af udbudsdirektivet i 2014. Ønske fra Randers Kommune Det er vigtigt at få afklaret om understøttelse af udbudsprocessen er inden for scope af løsningen. Estimeret pris for udvikling = ukendt.

9 Ny funktionalitet - Fase 1 (2018)
Leverandør skal kunne tilgå afsluttede indkøb Som bruger med rollen leverandør, skal jeg kunne logge på og tilgå det indkøb jeg er indbudt til, selv efter tidsfristen er overskredet (jeg skal dog ikke kunne redigere efter tidsfristen er nået), så jeg har mulighed for at tilgå mine gamle data. Estimeret pris for udvikling = 3.500,-

10 Ny funktionalitet - Fase 1 (2018)
Håndtering af bilag Som bruger med rollen 'redaktør’, skal jeg kunne uploade bilag til et krav når jeg er på redigeringssiden for kravet, så disse bilag er synlige for leverandøren når denne skal besvare kravet. Som bruger med rollen 'leverandør’, skal jeg kunne downloade krav der er knyttet til et bilag, når jeg skal besvare et krav i forbindelse med indkøb. Dette er et udkast til en user story - ud fra noter fra sidste kravredaktionsmøde. Der udestår en kvalitetssikring fra kommunalt hold. Estimeret pris for udvikling = ,-

11 Ny funktionalitet - Fase 1 (2018)
Mulighed for at ændre prioriteten i et indkøb Som bruger med rollen 'indkøber’ skal jeg kunne ændre prioriteten på de valgte krav i mit indkøbsprojekt, så jeg kan tilpasse dem mit projekts behov Når et krav er valgt (der er sat flueben), så forvælges kravets standard-prioritet. På et valgt krav man kan ændre prioriteten via en dropdown. Hvis en kommune har valgt at minimumskrav ikke kan fravælges, kan miniumskrav ej heller få ændret deres prioritet (med mindre de er redaktører). Hvis en bruger ændrer et kravs prioritet TIL et minimumskrav, spørges de om de er sikre. Hvis en bruger ændrer et kravs prioritet FRA et minimumskrav (og har lov til det), spørges de om de er sikre. Dette er et udkast til en user story - ud fra noter fra sidste kravredaktionsmøde. Der udestår en kvalitetssikring fra kommunalt hold. Estimeret pris for udvikling = ,-

12 Ny funktionalitet - Fase 1 (2018)
Bedre håndtering af listevisning ved leverandørbesvarelser Når man som leverandør besvarer krav og trykker "Gem" i besvarelse-popup'en, bliver listen på den bagvedliggende side scrollet op til toppen (page refresh), så man skal til at scrolle ned hvor man var kommet til igen. Estimeret pris for udvikling = 2.500,-

13 Ny funktionalitet - Fase 2 (2018)
Yderligere opmærkning af krav Som bruger med rollen 'fælleskommunal redaktør’, skal jeg kunne vedligeholde en liste af fælleskommunale arkitekturprincipper, på lige fod med de eksisterende klassifikationer, så disse fælleskommunale arkitekturprincipper kan bruges i opmærkningen af krav. Som bruger med rollen 'redaktør’, skal jeg kunne opmærke krav med rationale, noter, lokale udvidelser, arkitekturprincipper og angivelse af om kravet er et informationskrav, så disse oplysninger kan præsenteres for leverandørerne, samt anvendes til senere vurdering af kravbesvarelsen. Estimeret pris for udvikling = ,-

14 Ny funktionalitet - Fase 2 (2018)
Opmærke fælleskommunale krav med lokale udvidelser Kommuner skal kunne opmærke fælleskommunale krav med lokaltilpasninger (ekstra tekst), så den fælleskommunale kravtest og den lokalt-kommunale tilpasning fremgår som samlet kravtest. Som bruger med rollen 'redaktør’, skal jeg kunne opmærke fælleskommunale krav med en lokalkommunal tekst, så disse oplysninger kan præsenteres for leverandørerne, hvor det tydeligt fremgår at dette er et tillæg til kravet, som gør sig gældende for denne kommune. Estimeret pris for udvikling = 7.000,-

15 Ny funktionalitet - Fase 2 (2018)
Research: Indarbejde krav fra ombudsmanden.dk Ombudsmanden har behandlet en række sager, hvor myndighederne har overset forvaltningsretlige krav ved indførelse af nye IT-systemer. Det har bl.a. drejet sig om mangelfuld datering af breve, mangler ved IT-systemers søgemuligheder og manglende sikring af dokumenters originale indhold og autenticitet. Indspark fra Københavns Kommune. Skal drøftes hvor vidt det er noget som bør lægges i kravmotoren. Estimeret pris for udvikling = Ukendt.

16


Download ppt "v. Thomas Martinsen, DIGIT og Brian Graversen, Digital Identity"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google