Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kollektiv vejledning - dagens program

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kollektiv vejledning - dagens program"— Præsentationens transcript:

1 Kollektiv vejledning - dagens program
Du skal: Kende uddannelsessystemet Udarbejde et tilbageblik til 8. klasse Have kendskab til muligheden for 10. klasse Kende adgangskravene til ungdomsuddannelserne Arbejde med Kende til mulighederne for brobygning og erhvervspraktik

2 Uddannelsessystemet Ungdomsuddannelser Videregående uddannelser
Erhvervsakademiuddannelser 2 år Professionsbacheloruddannelser 3-4½ år Universitetsuddannelser 3+2 år Videregående uddannelser Erhvervsuddannelser (EUD): Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport Gymnasiale uddannelser (GYM): HHX - Handelsgymnasiet HTX - Teknisk Gymnasium STX - Alment Gymnasium HF - Højere forberedelseseksamen IB - The International Baccalaureate EUX Andre uddannelser: EGU KUU STU Arbejde med Uddannelsesportfolie. På 9. årgang afprøver vi portfolien i år. Hensigten er dobbelt; at kvalificere ’Grundlaget’ på optagelse.dk og binde aktiviteterne i 8. og 9. kl. bedre sammen.   Tanken er, at eleverne i 9.1. arbejder med ’Aktiviteter i 8. klasse – hvad var det vigtigste du oplevede hvert sted’. Dvs, eleverne skal arbejde med den del af portfolien (i UnoUng) , der er skrevet med blå tekst. De må IKKE gå videre i dokumentet. I 9.2. arbejder de med overvejelser om uddannelsesvalget og i 9.3. det faktiske valg. Udfyldelse af portefolio: For at masseoprette et aktivt dokument, gør da følgende:  Gå i menuen og vælg ”Lister” Udsøg en klasse og sæt flueben ud for kolonnen ”Cprnr” for at markere de udsøgte unge. Rul ned i bunden af siden og tryk på knappen ”Aktive dokumenter” under ”handlings”-panelet. Vælg skabelonen ”Studievalgsportfolio – 9. klasse” og sæt flueben i ”Del med ung”. Dokumentet er nu oprettet på de unge og er automatisk journaliseret. Dokumentet er ydermere automatisk delt med de unge. Ungdomsuddannelser 9. / 10. klasse folkeskole, efterskole, privatskole

3 Studievalgsportfolie
Kollektiv vejledning 9.2 Overvejelser over dit uddannelsesvalg Kollektiv vejledning 9.1 Aktiviteter i 8. klasse Kollektiv vejledning 9.3 Dit faktiske valg Arbejde med Uddannelsesportfolie. På 9. årgang afprøver vi portfolien i år. Hensigten er dobbelt; at kvalificere ’Grundlaget’ på optagelse.dk og binde aktiviteterne i 8. og 9. kl. bedre sammen.   Tanken er, at eleverne i 9.1. arbejder med ’Aktiviteter i 8. klasse – hvad var det vigtigste du oplevede hvert sted’. Dvs, eleverne skal arbejde med den del af portfolien (i UnoUng) , der er skrevet med blå tekst. De må IKKE gå videre i dokumentet. I 9.2. arbejder de med overvejelser om uddannelsesvalget og i 9.3. det faktiske valg. Udfyldelse af portefolio: For at masseoprette et aktivt dokument, gør da følgende:  Gå i menuen og vælg ”Lister” Udsøg en klasse og sæt flueben ud for kolonnen ”Cprnr” for at markere de udsøgte unge. Rul ned i bunden af siden og tryk på knappen ”Aktive dokumenter” under ”handlings”-panelet. Vælg skabelonen ”Studievalgsportfolio – 9. klasse” og sæt flueben i ”Del med ung”. Dokumentet er nu oprettet på de unge og er automatisk journaliseret. Dokumentet er ydermere automatisk delt med de unge. Baggrunden for arbejdet med portfolie i 9. klasse, i dette skoleår, er ønsket om at støtte eleverne i kvalificeringen af deres valg og vejen til valget. Hensigten er at skabe sammenhæng mellem aktiviteterne i 8. og 9. klasse – ”en rød tråd”. Dels at de får bedre rum til at reflektere over valget og dels får produceret en bedre præsentation af sig selv til optagelse.dk. De tre bokse har samme farve som teksten i det dokument eleverne skal arbejde med i UnoUng. Eleverne skal logge på ung.unoung.dk september oktober november december august januar

4 Erhvervsuddannelser (EUD) 4 områder, over 100 uddannelser og en varighed på 1½-5 år
Omsorg, Sundhed og pædagogik Om: at hjælpe og tage sig af andre mennesker. Kontor, handel og forretnings- service Om: kundeservice, handel, butik, kontor, finans Fødevarer, jordbrug og oplevelser Om: fødevareproduktion, sundhed, køkken, restauration, landbrug, gartneri, skovbrug, pasning af dyr Teknologi, byggeri og transport Om: moderne produktion, elektriske installationer, it-systemer, motorer, transportmidler, alt på en byggeplads Vekseluddannelse: Skole - praktik – skole – praktik Aftale om læreplads (uddannelsesaftale) eller eventuelt skolepraktik Løn under hovedforløb (uanset alder) Adgangsbegrænsning til enkelte EUD, På nogle af erhvervsuddannelserne er der adgangsbegrænsning til grundforløbets 2. del. Adgangsbegrænsning betyder, at du skal have en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver om at komme i praktik, før du kan gå i gang med grundforløbets 2. del og resten af hovedforløbet.. Der er pr. 1/ adgangsbegrænsning til grundforløbets 2. del på følgende erhvervsuddannelser: Beklædningshåndværker Beslagsmed Bådmekaniker CNC-tekniker Den pædagogiske assistentuddannelse Digital media Film- og tv-produktionstekniker Fitnessinstruktør Fotograf Frisør Frontline pc-supporter Frontline radio/tv-supporter Grafisk Tekniker Guld- og sølvsmed Laboratorietandtekniker Mediegrafiker Metalsmed Produktør Teater-, udstillings- og eventtekniker Veterinærsygeplejerske Web-integrator (se særligt om denne uddannelse) Kvotepladser Hvis du uden held har prøvet at skaffe en uddannelsesaftale i en uddannelse med adgangsbegrænsning, kan du søge en kvoteplads. Du skal sende din ansøgning på senest 1. marts. Antallet af kvotepladser varierer fra år til år, og der er tale om et begrænset antal pladser. På skolernes hjemmesider kan du se, hvad der lægges vægt på i ansøgningerne. Du skal bl.a. kunne dokumentere, at du aktivt har søgt efter praktikplads. Der er ingen garanti for, at du får en kvoteplads, selvom du søger.

5 EUX EUX svendebrev med studiekompetence
Giver adgang til alle videregående uddannelser Der vil være mulighed for EUX på mange erhvervsuddannelser Alle EUX skal indeholde: Dansk A, engelsk B, matematik C og samfundsfag C Yderligere et antal grundfag, heraf mindst 2 fag på B niveau Giver generel adgang. Der skal eventuelt suppleres med adgangsspecifikke gymnasiale fag. Der er på Grundforløb 1 og 2, altså det første år, ikke eksamen i alle fag. Der vil årskarakter i en del fag være gældende. På 2. år, altså studieåret, vil der være eksamen i praktisk taget alle fag, samt også være en større skriftlig opgave og et eksamensprojekt. Dog gives der også her årskarakterer.

6 Uddannelsesforløb for unge direkte fra 9. eller 10. klasse
EUD Teknisk EUX og EUX Velfærd Merkantil EUX Forklaring på figuren: . Der er forskel på teknisk EUX og Merkantil EUX I hovedforløbet er der skiftevis praktikophold og skoleophold af forskellig varighed Fokus på overgangskravene.

7 Gymnasiale uddannelser
STX– Det almene gymnasium Sproglige studieretninger Naturvidenskabelige studieretninger Kunstneriske studieretninger Samfundsvidenskabelige studieretninger 3 år HTX – Teknisk gymnasium Naturvidenskabelige studieretninger Teknologiske studieretninger Kommunikationstekniske studieretninger 3 år HHX – Handelsgymnasium Økonomiske og markedsorienterede studieretninger Internationalt orienterede studieretninger Sproglig studieretning (3 fremmedsprog) 3 år HF – Højere forberedelseseksamen Fagpakker målrettet mod primært de korte- og mellemlange videregående uddannelser (fx lærer, pædagog, politibetjent, sygeplejerske, fysioterapeut, finansøkonom, teknolog osv.) Stadig mulighed for at bruge 2 årig HF til at komme på de lange videregående uddannelser 2 år Du skal læse videre på en videregående uddannelse eller tage en erhvervsuddannelse for af få erhvervskompetence

8 Obligatoriske fag på de tre - årige gymnasiale uddannelser
STX Dansk A Engelsk B Matematik C/B Samfundsfag C 2. fremmedsprog B/A Historie A Fysik C Oldtidskundskab C Religion C Idræt C Kunstnerisk fag C Samt to af fagene Biologi C Kemi C Naturgeografi C Informatik C HHX Dansk A Engelsk A Matematik B* Samfundsfag C 2. fremmedsprog B/A Afsætning B Virksomhedsøkonomi B International Økonomi B Historie B Erhvervsjura C * Dog kun matematik på C-niveau i den sproglige studieretning med 3 fremmedsprog HTX Dansk A Engelsk B Matematik B Samfundsfag C Fysik B Kemi B Biologi C Teknologi B Teknikfag A Idehistorie B Kommunikation/IT C obligatoriske fag - på mindste niveau: A-niveau svarer til 3 års undervisning B-niveau svarer til 2 års undervisning C-niveau svarer til 1 års undervisning Minimum 4 A-fag, max 5 HTX: 3 A-fag

9 Fag på den to -årige HF Dansk A Engelsk B Matematik C
Praktisk/musisk fag C/Idræt C Kultur og samfundsgruppen Historie B Religion C Samfundsfag C Naturvidenskabelig faggruppe Biologi C Kemi C Geografi C 2 fagpakkefag + et valgfag Ud over obligatoriske fag skal der generelt vælges enten 1) 2 B-fag eller 2) 1 B fag og 2 C fag.

10 Fag på IB – den internationale studentereksamen
Modersmål Dansk Engelsk Matematik Individ og samfund Historie Økonomi Psykologi Musisk kreative fag Billedkunst og design Musik Film Fremmedsprog Engelsk Dansk Tysk Spansk/fransk Naturvidenskabelige fag Fysik Kemi Biologi Idræt Optagelse på IB: Ønskeligt at eleven har 10 mundtligt og skriftligt engelsk og generelt gode faglige kundskaber i alle fag omkring 7 og over Optagelseskrav til IB: Pre-IB eller 1 år på STX Man kan efter Pre-IB året fortsætte på 2g i STX, hvis man ikke ønsker IB eller har de fornødne engelsk kundskaber. Når man vælger fag på IB, skal man være meget opmærksom på hvilke fag man vælger i forhold til ens overvejelser omkring videregående uddannelse, da der ellers kan blive et stort suppleringsbehov. Der skal vælges et fag fra hver fagområde (3 high level + 3 standard level)

11 10. skoleår Obligatorisk: Et udviklingsår: Andet: Muligheder: Dansk
Fagligt løft Afklaring af uddannelsesvalg Personlig og social udvikling Obligatorisk: Dansk Matematik Engelsk Brobygning Obligatorisk selvvalgt opgave (OSO) Uddannelsesplan Andet: Fysik/kemi Tysk el. fransk Tilbudsfag Muligheder: Kommunal 10.klasse EUD 10 Privatskole Efterskole 10. kl. Fordele ved 10. kl. – ikke spild af tid EUD10 SOSU/Aarhus Tech/ Jordbrugets Uddannelsescenter/Aarhus Business collage Ungdomsmiljø ikke folkeskole men start på ungdomsuddannelse. Målrettet, men almindelig 10. klasse Brobygning Én dag om ugen med erhvervstema – valg du tager Kan forberede til EUX Undervisning af faglærere Vejledere der kender kravene på EUD/EUX Efterskole: Efterskole.dk – Find din efterskole, søg på fag og linjer. Efterskolernes dag, sidste søndag i september. Privat 10. klasse – tag selv kontakt – først til mølle Laursens Realskole – fodbold/musik/boglig/adventure N. Koch skole – skiftende valgfag - Science/dans/musik/film/samf./kunst Rudolf Steiner skolen – kreativ og uden prøver, 11. og 12. skoleår, Skt. Knuds Skole Kommunal 10. klasse – vælg gymnasial eller flexibel Vestergårdsskolen – Linjer: Science, Litteratur & film, Body Challenge Rundhøjskolen – Valgfag: Boldspil, Faglig Boost, ESAA Tranbjerg skole - Linjer: Design & medier og Krop, træning & sundhed Hvilke fordele er der ved at tage 10. klasse? (Brainstorm på tavlen) Ikke uddannelsesparat Dyrke interesser Socialt - nye venner - Ungdomsmiljø Personligt – problemer med præstationsangst, mindre fokus på karakterne. I tvivl om uddannelsesvalg Omvalg - 3 forsøg på EUD EUD – kræver man er målrettet Gym. Studieretningsfagene er vigtige, så man ikke skal have supplering efter gym. F.eks. hvis man er i tvivl om hvilket gym. HHX, STX, HTX eller EUX Fagligt højere niveau A – B – C – D – E – F – G - Mere klar til ungdomsuddannelsen Overgangskrav på EUD fra GF til Hovedforløb ofte på D/E/F Frafald på GF1 næste søgning på GF2 dvs. ½ år til at nå et niveau. Hvis man skal have ekstra niveauer på VUC skal man være 18 år. Nemmere at finde læreplads Gym. Skal man bruge snit efter uddannelse. Med et snit på 4,0, kan det blive svært med klasse kammerater med snit på 10

12 Optagelse på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse
Erhvervsuddannelse: Være vurderet uddannelsesparat Gennemsnit på 02 i dansk til afgangsprøverne Gennemsnit på 02 i skriftlig matematik til afgangsprøverne Rettidig ansøgning på Gymnasiale uddannelser: Have modtaget prøveforberedende undervisning i tysk eller fransk fra 6. kl. Være vurderet uddannelsesparat Aflægge folkeskolens obligatoriske prøver for 9. klasse Rettidig ansøgning på For den 2 årige HF gælder desuden, at du skal opnå mindst 4 i gennemsnit i de bundne prøvefag, dvs. alle fire prøver i dansk, skriftlig matematik, mundtlig engelsk og den mundtlige fællesprøve i fysik/kemi, biologi og geografi. Til erhvervsuddannelse: Dansk: gennemsnittet beregnes ud fra alle fire delprøver og matematik: gennemsnittet beregnes ud fra de to skriftlige prøver Optagelse på EUX er erhvervsskolens afgørelse Optagelse på HF efter 9. kl. – kan eleven kun optages, hvis eleven er vurderet parat. Ingen mulighed for optagelsesprøve. OBS: Overgangsregel i forhold til tysk-/franskundervisning, se kapitel 13 i bekendtgørelsen :

13 Film ” Dit valg ” https://www.ug.dk/6til10klasse/dit-valg
Opgave om ug.dk- du kan vælge mellem tre opgaver a. Caseopgave: Medbring papir som eleverne kan notere på, eller bed dem om at skrive i Word. Eleverne arbejder to og to eller i grupper. Opsamling på opgave 1 ved at enkelte grupper fremlægger. Opgave 2 kan fravælges. b. Gæt et job – se beskrivelse på opgaven c. Tip en 13’er

14 Brobygning Brobygning tilbydes elever, der har brug for afklaring
Foregår i uge 43 og 44 (evt. i uge 49) 2 eller 3 dages varighed Tilmeldingsfrist senest søndag den 3. september Du tilmelder dig på: Tilmeldingen er bindende

15 Erhvervspraktik I 9. klasse har du mulighed for to slags praktik
Ønskepraktik -praktik du selv finder Temapraktik – gennem UU Læs mere på: Husk at ansøgningsskemaer skal via din klasselærer til UU Aarhus. Gennemgå temapraktik og ønskepraktik OBS på ansøgningsprocedure og forskellige deadlines – evt. print og hæng op i klassen

16 Opsamling på dagens program
I dag har vi arbejdet med: Uddannelsessystemet Tilbageblik til 8. klasse Mulighederne for 10.klasse Adgangskravene til ungdomsuddannelserne Arbejde med Mulighed for brobygning og erhvervspraktik Hvad er formålet Hvad skal eleverne lære i dag Hvad skal indholdet være Hvilke aktiviteter skal der være Hvordan sikrer vi formålet/læringen At opdage At fokusere At filtrere At forstå


Download ppt "Kollektiv vejledning - dagens program"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google