Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jobcentre i Midtjylland, 23. Marts 2012. Dagsorden  Effektivindsats.dk  Status 2012 + forberedelse af budget 2013  Hvorfor bruge

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jobcentre i Midtjylland, 23. Marts 2012. Dagsorden  Effektivindsats.dk  Status 2012 + forberedelse af budget 2013  Hvorfor bruge"— Præsentationens transcript:

1 Jobcentre i Midtjylland, 23. Marts 2012

2 Dagsorden  Effektivindsats.dk  Status 2012 + forberedelse af budget 2013  Hvorfor bruge www.effektivindsats.dkwww.effektivindsats.dk  Aftalerne om FL12 – Status for udmøntning  Bekæmpelse af fattigdom  Midlertidig forlængelse af dagpengeperioden  Mere fleksible rammer for aktiveringsindsatsen  Bedre vilkår for ledige  Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed  Finansieringsudvalgets evaluering af beskæftigelsestilskuddet

3 Effektivindsats.dk – Status 2012/13  Lancering i foråret 2011  Lidt sent i forhold til budgetlægningen for 2012  Status:  Stort set alle kommuner er nu oprettet som brugere  Mange ”turister”, men også mange modeller og opdateringer  Meget brugt i bestemte perioder  Stor tilslutning til undervisning – også i anden omgang  Feed-back  Mange bemærkninger og forslag ifm. lancering, undervisning og efterfølgende udviklingsworkshops  Kun begrænset brug af blog’en, men gode indlæg

4 Effektivindsats.dk – Status 2012/13  Forbedringer på baggrund af feed-back  Mere overskuelige nøgletal – Brutto, netto, aktivering/rettidighed  Flere muligheder for oprettelse af egne ordninger  Ordinær uddannelse, øvrig vejledning/opkvalificering  Anden aktør; både driftstilskud og bonusudgifter  Variable forsørgelsespriser – men stadig med forslagsværdier  Flere kommunespecifikke baggrundsvariable;  Målgruppe (ledighed, ØR) – inklusiv konsekvenser af lovændringer ved FL12  Karensperiodefordeling for dagpengemodtagere (RAM, dec. 2010 - nov. 2011)  Aktiveringsgrader (jobindsats 4 kvt. 2010 – 3. Kvt. 2011, korrigeret for FL12)  Enhedspriser på forsørgelse  Noter til egne indtastninger

5 Effektivindsats.dk – Status 2012/13  Konsoliderede 2012-mastere (version 3) på FL12- forudsætninger  2012-mastere kan anvendes til budgetopfølgning og/eller revision af budget i lyset af aftaler om FL12.  Netop udgivet 2013-mastere  FL12-forudsætninger – opregnet til 2013-niveau  Reviderede 2013-mastere forventes i juni 2012 på baggrund af regeringen økonomiske redegørelse i maj 2012.

6 Hvorfor bruge effektivindsats.dk?  Overordnet budgetsimulering/modellering, ikke detail- budgettering  Nemt/hurtigt at lave og sammenligne forskellige scenarier  Fx på budgetseminaret  Kan bruges på tværs af personer/teams med ansvar for hver sin målgruppe og så konsolidere til et samlet overblik  AMS’ forslagsværdier kan bruges til at validere egne data  Fælles ramme for erfaringsudveksling med andre jobcentre og regionen (se bl.a. blog’en)

7 FL12 – Status for udmøntning Bekæmpelse af fattigdom  Afskaffelse af fattigdomsydelse: Lov 1364 af 28. december 2011 om ophævelse af starthjælpen, loft over kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen, 225- timers-reglen, introduktionsydelsen m.v  Jobpræmie til enlige forsørgere: Lovforslag i ekstern høring. Forventet ikrafttræden 1. Juni 2012. Midlertidig forlængelse af dagpengeperioden Lovforslag L91 (Ikrafttræden 1. april 2012):  Vedtaget 22. marts 2012.  Virkning vedr. dagpenge fra 1. juli 2012  Omfatter også ferie til kontanthjælpsmodtagere.

8 FL12 – Status for udmøntning Mere fleksible rammer for aktiveringsindsatsen Lov nr. 17 af 15. Januar 2012 (ikrafttræden 23/1-2012)  Ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for unge under 30 år.  Ophævelse af reglerne om fuldtidsaktivering efter 2½ år for forsikrede ledige. Lovforslag L76 (Ikrafttræden 2. april 2012)  Vedtaget 22. marts 2012.  Varighedskravet til ret- og pligt tilbud nedsættes fra 4 til 2 uger for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere.  Gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere efter 12 i stedet for 6 måneder.  Sammen med regler om en mindre intensiv indsats (afbureaukratisering) har ændringer betydning for rettidighedskrav til aktive tilbud.

9 FL12 – Status for udmøntning Bedre vilkår for ledige Lovforslag L92 (Træder i kraft den 1. april 2012.):  Vedtaget 22. marts 2012.  Prisloftet for seks ugers selvvalgt uddannelse afskaffes for kurser til og med erhvervsuddannelsesniveau, herunder samtlige AMU-kurser.  20 mio. kr. ekstra til den lille jobrotationsordning. Afsat på finansloven for 2012.  Fravigelse af varighedsbegrænsning på seks uger i første periode for ufaglærte. Forsøg forlænges fra 1. august 2012 til 1. august 2013.  Flere penge til varsling og supplerende varsling. 10 + 10 mio. kr. afsat på finansloven for 2012.  Opkvalificering ved ansættelse: Forsøg forlænget til 1. august 2013 med (forsøgs-) bekendtgørelse 186 af 29. februar 2012.  Afskaffelse af obligatorisk brug af anden aktør: LVU- udbuddet blev opsagt pr. 1. januar 2012.

10 FL12 – Status for udmøntning Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed  Flere unge skal i jobrotation: Aftale med KL om i alt 1.000 jobrotationspladser i kommunerne i 2012, 40 % flere end i 2011.  Beskæftigelsesregionerne udpeger jobrotationskoordinatorer.  Flere unge skal blive voksenlærlinge: Forsøg, som udvider tilskudsperioden til virksomheder fra 2 til 4 år for ledige mellem 25-29 år, fra 1. januar 2012 til den 31. december 2013.  Flere dimittender skal i trainee-forløb: Konkret implementering drøftes p.t. med AC og FTF. Forventes igangsat i april 2012. Mulighed for forlængelse af virksomhedspraktik.  Reduktion af puljer på beskæftigelsesområdet. Udmøntet på finansloven for 2012 (+ BO-årene) på BER’s pulje (7,5 mio. kr.), beskæftigelsesrettede aktiviteter (7,5 mio. kr.), og LBR-puljen (81 mio. kr. i 2012 og 75 mio. kr. i 2013-15).

11 Finansieringsudvalgets evaluering af det særlige beskæftigelsestilskud  Et embedsmandsudvalg med deltagelse af;  Økonomi- og Indenrigsministeriet  Kommunernes Landsforening,  Danske Regioner,  Beskæftigelsesministeriet (AMS),  Finanministeriet,  Social- & Integrationsministeriet,  Skatteministeriet  Som led i den politiske aftale om strukturreformen fra 2007 blev det besluttet, at udvalget skulle foretages en vurdering af: ”behovet for eventuelle ændringer i de såkaldte socio-økonomiske kriterier, som ligger til grund for det kommunale udligningssystem”.

12 Finansieringsudvalgets evaluering af det særlige beskæftigelsestilskud  Finansieringsudvalget blev bedt om at færdiggøre en rapport til ultimo 2010.  Ved etableringen af det enstrengede beskæftigelsessystem blev kommissoriet ændret.  Finansieringsudvalget blev også anmodet om at vurdere;  Konsekvenserne af refusionsomlægningen 2011  mulighederne for at lade det generelle tilskuds- og udligningssystem omfatte også udgiftsområdet vedrørende forsikrede ledige.  Finansieringsudvalget har netop færdiggjort sit arbejde.  Betænkning nr. 1533 (645 sider!)

13 Evaluering af beskæftigelsestilskuddet  Udvalget har evalueret ordningen på baggrund af virkningerne for det første år – 2010.  Evalueringen har identificeret forskellige tekniske uhensigtsmæssigheder, som bl.a. forklarer den skævhed i kommunernes tilskud. LandsdelSamlet tilskudSamlede udgifterTab/gevinst 1. København og Østsjælland1.958,01.824,0134,0 2. Nordsjælland418,6407,910,6 3. Vest- og Sydsjælland + Bornholm860,4818,342,1 4. Fyn765,5769,9-4,4 5. Sydjylland881,3917,8-36,4 6. Østjylland1.069,21.109,4-40,2 7. Vestjylland529,5550,9-21,4 8. Nordjylland863,7948,1-84,4 Hovedtotal7.346,1 0,0

14 Evaluering af beskæftigelsestilskuddet  Årsagen var nogle betydelige forskydninger i udgiftsmønstret fra 2009 til 2010.  Hovedforklaringen på denne forskel er forskydninger i den andel af de ledige, der ikke er omfattet af karensperioden, der i 2010 udgjorde 18 uger.  Andelen steg markant fra ca. 43 pct. i 2009 til ca. 64 pct. i 2010 på landsplan.  Denne udvikling har gjort sig gældende i alle landsdele og er den væsentligste del af forklaringen på, at kommunernes nettoudgifter pr. ledig er steget markant fra 2009 til 2010.

15 Evaluering af beskæftigelsestilskuddet  Ændringen påvirker ikke kun den marginale ændring i ledigheden fra 2009 til 2010, men også den del af ledigheden, som kommunerne allerede havde i 2009, og som kommunerne skulle være blevet kompenseret for gennem grundtilskuddet.  Landsdele med høj ledighed i 2009 er derfor ikke gennem merudgiftsbehovet blevet kompenseret for ændringen i udgifterne til denne ledighed i udgangspunktet.  Især Nordjylland havde en relativ høj bruttoledighed i 2009, mens hovedstadsområdet have en relativ lav bruttoledighed.

16 Evaluering af beskæftigelsestilskuddet Finansieringsudvalgets vurderinger/anbefalinger:  Genberegning af grundtilskuddet  Udgangspunkt i faktiske udgifter i 2010 i stedet for 2009.  Ændret fordeling af merudgiftsbehovet  Model A: Fuld kompensation på landsdelsniveau  Model B: Kompensation ifht. gennemsnitsudgift pr. ledig  Det kan overvejes at bruge ledigheden efter karensperioden  Ny model for indregning af lovændringer efter generel frem for kommunespecifik fordelingsnøgle.

17 Konsekvenser af foreslåede modeller  På baggrund af et skøn over kommunernes udgifter i 2011 har udvalget regnet på kommunernes kompensation med den nuværende model og ændringer ved hhv. model A og B. Landsdel Nuværende model tab/gevinst Ændring ved model A Ændring ved model B 1. København og Østsjælland177,3-177,3-219,2 2. Nordsjælland9,5-9,9-21,8 3. Vest- og Sydsjælland + Bornholm7,6-7,6-15,8 4. Fyn38,2-38,2-35,3 5. Sydjylland-32,632,647,7 6. Østjylland-28,028,066,7 7. Vestjylland-76,976,981,3 8. Nordjylland-95,195,196,3 Hovedtotal0,0


Download ppt "Jobcentre i Midtjylland, 23. Marts 2012. Dagsorden  Effektivindsats.dk  Status 2012 + forberedelse af budget 2013  Hvorfor bruge"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google