Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArne Clemmensen Redigeret for ca. et år siden
1
Jobcentre i Midtjylland, 23. Marts 2012
2
Dagsorden Effektivindsats.dk Status 2012 + forberedelse af budget 2013 Hvorfor bruge www.effektivindsats.dkwww.effektivindsats.dk Aftalerne om FL12 – Status for udmøntning Bekæmpelse af fattigdom Midlertidig forlængelse af dagpengeperioden Mere fleksible rammer for aktiveringsindsatsen Bedre vilkår for ledige Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed Finansieringsudvalgets evaluering af beskæftigelsestilskuddet
3
Effektivindsats.dk – Status 2012/13 Lancering i foråret 2011 Lidt sent i forhold til budgetlægningen for 2012 Status: Stort set alle kommuner er nu oprettet som brugere Mange ”turister”, men også mange modeller og opdateringer Meget brugt i bestemte perioder Stor tilslutning til undervisning – også i anden omgang Feed-back Mange bemærkninger og forslag ifm. lancering, undervisning og efterfølgende udviklingsworkshops Kun begrænset brug af blog’en, men gode indlæg
4
Effektivindsats.dk – Status 2012/13 Forbedringer på baggrund af feed-back Mere overskuelige nøgletal – Brutto, netto, aktivering/rettidighed Flere muligheder for oprettelse af egne ordninger Ordinær uddannelse, øvrig vejledning/opkvalificering Anden aktør; både driftstilskud og bonusudgifter Variable forsørgelsespriser – men stadig med forslagsværdier Flere kommunespecifikke baggrundsvariable; Målgruppe (ledighed, ØR) – inklusiv konsekvenser af lovændringer ved FL12 Karensperiodefordeling for dagpengemodtagere (RAM, dec. 2010 - nov. 2011) Aktiveringsgrader (jobindsats 4 kvt. 2010 – 3. Kvt. 2011, korrigeret for FL12) Enhedspriser på forsørgelse Noter til egne indtastninger
5
Effektivindsats.dk – Status 2012/13 Konsoliderede 2012-mastere (version 3) på FL12- forudsætninger 2012-mastere kan anvendes til budgetopfølgning og/eller revision af budget i lyset af aftaler om FL12. Netop udgivet 2013-mastere FL12-forudsætninger – opregnet til 2013-niveau Reviderede 2013-mastere forventes i juni 2012 på baggrund af regeringen økonomiske redegørelse i maj 2012.
6
Hvorfor bruge effektivindsats.dk? Overordnet budgetsimulering/modellering, ikke detail- budgettering Nemt/hurtigt at lave og sammenligne forskellige scenarier Fx på budgetseminaret Kan bruges på tværs af personer/teams med ansvar for hver sin målgruppe og så konsolidere til et samlet overblik AMS’ forslagsværdier kan bruges til at validere egne data Fælles ramme for erfaringsudveksling med andre jobcentre og regionen (se bl.a. blog’en)
7
FL12 – Status for udmøntning Bekæmpelse af fattigdom Afskaffelse af fattigdomsydelse: Lov 1364 af 28. december 2011 om ophævelse af starthjælpen, loft over kontanthjælpen, 500-kroners-nedsættelsen, 225- timers-reglen, introduktionsydelsen m.v Jobpræmie til enlige forsørgere: Lovforslag i ekstern høring. Forventet ikrafttræden 1. Juni 2012. Midlertidig forlængelse af dagpengeperioden Lovforslag L91 (Ikrafttræden 1. april 2012): Vedtaget 22. marts 2012. Virkning vedr. dagpenge fra 1. juli 2012 Omfatter også ferie til kontanthjælpsmodtagere.
8
FL12 – Status for udmøntning Mere fleksible rammer for aktiveringsindsatsen Lov nr. 17 af 15. Januar 2012 (ikrafttræden 23/1-2012) Ophævelse af ret og pligt til tilbud af mindst 6 måneders varighed for unge under 30 år. Ophævelse af reglerne om fuldtidsaktivering efter 2½ år for forsikrede ledige. Lovforslag L76 (Ikrafttræden 2. april 2012) Vedtaget 22. marts 2012. Varighedskravet til ret- og pligt tilbud nedsættes fra 4 til 2 uger for dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere. Gentagen aktivering for ikke arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere efter 12 i stedet for 6 måneder. Sammen med regler om en mindre intensiv indsats (afbureaukratisering) har ændringer betydning for rettidighedskrav til aktive tilbud.
9
FL12 – Status for udmøntning Bedre vilkår for ledige Lovforslag L92 (Træder i kraft den 1. april 2012.): Vedtaget 22. marts 2012. Prisloftet for seks ugers selvvalgt uddannelse afskaffes for kurser til og med erhvervsuddannelsesniveau, herunder samtlige AMU-kurser. 20 mio. kr. ekstra til den lille jobrotationsordning. Afsat på finansloven for 2012. Fravigelse af varighedsbegrænsning på seks uger i første periode for ufaglærte. Forsøg forlænges fra 1. august 2012 til 1. august 2013. Flere penge til varsling og supplerende varsling. 10 + 10 mio. kr. afsat på finansloven for 2012. Opkvalificering ved ansættelse: Forsøg forlænget til 1. august 2013 med (forsøgs-) bekendtgørelse 186 af 29. februar 2012. Afskaffelse af obligatorisk brug af anden aktør: LVU- udbuddet blev opsagt pr. 1. januar 2012.
10
FL12 – Status for udmøntning Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed Flere unge skal i jobrotation: Aftale med KL om i alt 1.000 jobrotationspladser i kommunerne i 2012, 40 % flere end i 2011. Beskæftigelsesregionerne udpeger jobrotationskoordinatorer. Flere unge skal blive voksenlærlinge: Forsøg, som udvider tilskudsperioden til virksomheder fra 2 til 4 år for ledige mellem 25-29 år, fra 1. januar 2012 til den 31. december 2013. Flere dimittender skal i trainee-forløb: Konkret implementering drøftes p.t. med AC og FTF. Forventes igangsat i april 2012. Mulighed for forlængelse af virksomhedspraktik. Reduktion af puljer på beskæftigelsesområdet. Udmøntet på finansloven for 2012 (+ BO-årene) på BER’s pulje (7,5 mio. kr.), beskæftigelsesrettede aktiviteter (7,5 mio. kr.), og LBR-puljen (81 mio. kr. i 2012 og 75 mio. kr. i 2013-15).
11
Finansieringsudvalgets evaluering af det særlige beskæftigelsestilskud Et embedsmandsudvalg med deltagelse af; Økonomi- og Indenrigsministeriet Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Beskæftigelsesministeriet (AMS), Finanministeriet, Social- & Integrationsministeriet, Skatteministeriet Som led i den politiske aftale om strukturreformen fra 2007 blev det besluttet, at udvalget skulle foretages en vurdering af: ”behovet for eventuelle ændringer i de såkaldte socio-økonomiske kriterier, som ligger til grund for det kommunale udligningssystem”.
12
Finansieringsudvalgets evaluering af det særlige beskæftigelsestilskud Finansieringsudvalget blev bedt om at færdiggøre en rapport til ultimo 2010. Ved etableringen af det enstrengede beskæftigelsessystem blev kommissoriet ændret. Finansieringsudvalget blev også anmodet om at vurdere; Konsekvenserne af refusionsomlægningen 2011 mulighederne for at lade det generelle tilskuds- og udligningssystem omfatte også udgiftsområdet vedrørende forsikrede ledige. Finansieringsudvalget har netop færdiggjort sit arbejde. Betænkning nr. 1533 (645 sider!)
13
Evaluering af beskæftigelsestilskuddet Udvalget har evalueret ordningen på baggrund af virkningerne for det første år – 2010. Evalueringen har identificeret forskellige tekniske uhensigtsmæssigheder, som bl.a. forklarer den skævhed i kommunernes tilskud. LandsdelSamlet tilskudSamlede udgifterTab/gevinst 1. København og Østsjælland1.958,01.824,0134,0 2. Nordsjælland418,6407,910,6 3. Vest- og Sydsjælland + Bornholm860,4818,342,1 4. Fyn765,5769,9-4,4 5. Sydjylland881,3917,8-36,4 6. Østjylland1.069,21.109,4-40,2 7. Vestjylland529,5550,9-21,4 8. Nordjylland863,7948,1-84,4 Hovedtotal7.346,1 0,0
14
Evaluering af beskæftigelsestilskuddet Årsagen var nogle betydelige forskydninger i udgiftsmønstret fra 2009 til 2010. Hovedforklaringen på denne forskel er forskydninger i den andel af de ledige, der ikke er omfattet af karensperioden, der i 2010 udgjorde 18 uger. Andelen steg markant fra ca. 43 pct. i 2009 til ca. 64 pct. i 2010 på landsplan. Denne udvikling har gjort sig gældende i alle landsdele og er den væsentligste del af forklaringen på, at kommunernes nettoudgifter pr. ledig er steget markant fra 2009 til 2010.
15
Evaluering af beskæftigelsestilskuddet Ændringen påvirker ikke kun den marginale ændring i ledigheden fra 2009 til 2010, men også den del af ledigheden, som kommunerne allerede havde i 2009, og som kommunerne skulle være blevet kompenseret for gennem grundtilskuddet. Landsdele med høj ledighed i 2009 er derfor ikke gennem merudgiftsbehovet blevet kompenseret for ændringen i udgifterne til denne ledighed i udgangspunktet. Især Nordjylland havde en relativ høj bruttoledighed i 2009, mens hovedstadsområdet have en relativ lav bruttoledighed.
16
Evaluering af beskæftigelsestilskuddet Finansieringsudvalgets vurderinger/anbefalinger: Genberegning af grundtilskuddet Udgangspunkt i faktiske udgifter i 2010 i stedet for 2009. Ændret fordeling af merudgiftsbehovet Model A: Fuld kompensation på landsdelsniveau Model B: Kompensation ifht. gennemsnitsudgift pr. ledig Det kan overvejes at bruge ledigheden efter karensperioden Ny model for indregning af lovændringer efter generel frem for kommunespecifik fordelingsnøgle.
17
Konsekvenser af foreslåede modeller På baggrund af et skøn over kommunernes udgifter i 2011 har udvalget regnet på kommunernes kompensation med den nuværende model og ændringer ved hhv. model A og B. Landsdel Nuværende model tab/gevinst Ændring ved model A Ændring ved model B 1. København og Østsjælland177,3-177,3-219,2 2. Nordsjælland9,5-9,9-21,8 3. Vest- og Sydsjælland + Bornholm7,6-7,6-15,8 4. Fyn38,2-38,2-35,3 5. Sydjylland-32,632,647,7 6. Østjylland-28,028,066,7 7. Vestjylland-76,976,981,3 8. Nordjylland-95,195,196,3 Hovedtotal0,0
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.