Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAage Klausen Redigeret for ca. et år siden
1
Vækststrategi 2013-15 – midt i naturen og masser af muligheder Dialog møde i Gjethuset den 24. januar 2013
2
Program Præsentation af tankerne bag udkast til Vækststrategi 2013-15 Kort pause – drikkevarer i caféen Dialog/cafébordsdrøftelser – udveksling af idéer og refleksioner om, hvordan vi skaber mere vækst med udgangspunkt i tre spørgsmål Opsamling og de næste skridt
3
Baggrund Baggrunden for vækststrategien er reel – Halsnæs Kommune oplever svagt faldende befolkningstal og et pres på erhvervsudviklingen Vækststrategien fokuserer på både befolknings- og erhvervsvækst Udgangspunktet er kommunens vision – natur og udvikling
4
Proces Byrådet har sendt forslag til vækststrategi 2013-15 i høring Høringsfrist er den 14. februar 2013 Byrådet forventes at godkende Vækststrategien i marts 2013
5
Afsæt
6
Udfordringer
7
Befolkningsudvikling
8
Fastholde og tiltrække Vækststrategien fokuserer på både at fastholde og tiltrække borgere, som kan bidrage positivt til kommunens udvikling.
9
Befolkningssammensætning
10
Børnefamilier - mellemindkomstgruppen Primære målgruppe: Børnefamilier og par, som overvejer at stifte familie, typisk i mellemindkomst- gruppen og med en kort- eller mellemlang uddannelse
11
Uddannelsesniveau
12
Skattegrundlag
13
Børnefamilier - Højtuddannede Målgruppe: Børnefamilier, hvor begge eller den ene forældre er i højindkomstgruppen, typisk med en videregående uddannelse
14
Erhverv i Halsnæs Kommune
15
Erhvervssammensætning
16
Arbejdsstyrken
17
Arbejdsstyrken - brancheopdelt
18
Erhverv i Halsnæs Målgruppe: Små og mellemstore virksomheder Seks strategisk udvalgte erhvervsklynger: Stål- og plastindustrien Hundested Havn Turismeerhvervet Frederiksværk Bymidte Økolandsbyen Dyssekilde Socialøkonomiske virksomheder
19
Iværksættere og kunstnere Målgruppe: Iværksættere og kunstnere, der kan bidrage positivt til kommunens udvikling
20
Udviklingspotentialer
21
Fokus på uddannelse Fortsat udvikling af faglighed og fremmøde i folkeskolen Tiltrække erhverv, der efterspørger højtuddannet arbejdskraft Tiltrække og udvikle lokale uddannelsesmuligheder – Arbejder for at trække maritime uddannelser til Hundested
22
Infrastruktur Ny S-togsstation i Hillerød i tilknytning til regionssygehuset Direkte togforbindelse til Helsingør 20 minutters drift på lokalbanen Fortsat arbejde på styrkelse af infrastrukturen – 2+1 vej fra Hillerød – Togdrift mellem Hundested og fjernvarmeanlæg i Hillerød
23
Styrker
24
Særlige Halsnæs- kendetegn Unik natur Gode forhold for iværksættere og kreative Stort udvalg af kultur- og fritidstilbud Pasningsgaranti og fleksible åbningstider i daginstitutioner Socialansvarlighed
25
Attraktive boliger, erhvervslokaler og grunde Vækststrategiens målgrupperne efterspørger attraktive boliger i forhold til kvalitet, pris og beliggenhed I Halsnæs Kommune ligger gennemsnitsprisen for et parcelhus på 10.478 kr. pr. kvadratmeter Til sammenligning ligger kvardratmeterprisen på næsten 25.000 kr. blot en halvtimes kørsel mod sydøst
26
Boligsammensætning
27
Boligområder
28
Kirke- og Tårnvænget i Kregme Priserne er sat væsentligt ned Tæt på klima-daginstitution Gode trafikforbindelser til Hillerød og Frederikssund Attraktivt i forhold til ny S-togsstation og super-sygehuset i Hillerød
29
Erhvervsområder
30
Attraktivt virksomhedsnetværk Stort og aktivt netværk Platform for samarbejde om erhvervsudvikling og vækst mellem det lokale erhvervslivet og Halsnæs Kommune Flere mindre geografisk og/eller brancheorienterede netværk
31
Muligheder
32
Midler til vækst – branding og strategiske samarbejder Vækststrategien anviser to midler til øget befolknings- og erhvervsvækst: – Branding – Strategiske samarbejder Halsnæs Kommune kan ikke løfte vækstarbejdet alene – Sammenspil mellem kommunen, borgere og erhvervsliv er vigtigt
33
Sigtet med vækststrategien Halsnæs Kommune arbejder fortsat med at sikre gode rammevilkår og god service for både borgere og erhvervsliv Vækststrategien sætter en overordnet strategisk retning for de mange initiativer ved at fokusere og lægge tyngde
34
Branding Skabe gode resultater – fortælle om dem To sider af branding – Identitetsskabende (vores selvopfattelse) – Imageskabende (omverdens billede) Vi skal fortælle ”den gode historie”
35
Branding af Halsnæs Kommune
36
Strategiske samarbejder - bosætning Sikre attraktive almene boliger - i samarbejdet med boligselskaberne Tiltrække begivenheder til Halsnæs - i samarbejde med foreninger/organisationer Udvikle attraktionsområder - i samarbejde med lokale initiativtagere
37
Strategiske samarbejder - erhverv Understøtte energi- og klimaprojekter i erhvervslivet, boligselskaber og private boliger Videreudvikle et stærkt virksomheds- netværk og udvalgte erhvervsklynger Samarbejde om udviklingen af Melby- og Auderødlejren til natur- og fritidsformål
38
Strategiske samarbejder - erhverv Projekt Stålsat By i Frederiksværk, så detailhandel, turisme og kulturtilbud samtænkes Planerne for Hundested By, så Havnen og bymidten i højere grad integreres Videreudvikle samarbejdet omkring:
39
En kort pause Drikkevarer kan hentes i caféen
40
Inspiration til dialog - ved bordene Hvad er dine umiddelbare tanker om vækststrategien – er der særlige ting, som du vil fremhæve, og er der noget, som du mangler? Hvis du skal pege på noget, som kunne gøre Halsnæs Kommune endnu bedre at bo og drive erhverv i, hvad kunne det så være? Hvilke gode historier skal vi fremhæve og fortælle om Halsnæs Kommune - og hvordan gør vi det ?
41
Opsamling og de næste skridt Høringsfrist er den 14. februar 2013 Vækststrategien forventes godkendt af Byrådet i marts 2013
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.