Grafiske brugergrænseflader Javas AWT framework.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.2 Introduktion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Advertisements

CSS ver. 2 Rikke Møller-Poulsen. Visning af billeder?!? Er der stadig nogen, der har problemer med at få vist billeder på deres site?
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
GP9, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 9 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Design af brugerflader11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
Design af brugerflader12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
12 – GUI med Swing. 2 NOEA2009Java-kursus – GUI med Swing Designer view Komponenter Frame Properties Inspector.
Masterpages/Otto Knudsen 1 Master Pages Master Pages i ASP.NET 2.0.
Introduktion/Otto Knudsen 1 Overblik WebForms ASP.NET.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
1 Bestanddele i en Windows form-løsning GUI kontroller (eng.: controls) & komponenter (eng.: components) Almindelige egenskaber, metoder & hændelser for.
GP 9, 10/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 9 onsdag 10/ kl. 9:15 – 12:00.
1 Grafiske brugergrænseflader I. 2 Plan Grafiske komponenter Layout Hændelser og lyttere Rammer og dialoger Nye designmønstre: Composite Command.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 17, 2009Projekt: “Visualisering” Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project Course, ITU, Denmark )
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Klassen Container Layout-manager Event-håndtering.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Layout-manager Event-håndtering.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Forelæsning 7.1 – repetition
DIEB7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4C.1 Systemdesign Design med flere klasser, En kaffeautomat.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Rekursion 2.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringRekursion 2.2 Introduktion Vi har tidligere set eksempler på rekursive.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
Javas GUI Framework GUI-programmering i Java vha. AWT.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12A.1 Moduler Packages i Java.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
DIEB6.1 Kursusgang 6 Oversigt: Sidste kursusgang Værktøjer til udvikling og implementering af HCI-design Oversigt over Java Swing.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering MVC Et mønster for grænseflader.
Frameworks Hændelsesstyret programmering: ”Don’t call us – we’ll call you”
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11A.1 Grafiske Brugergrænseflader Java’s AWT framework.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
Javas GUI-framework.  Michael E. Caspersen, 2001Javas GUI-frameworkGUI.2 AWT og Swing Java har et omfattende framework til konstruktion af grafiske brugergrænseflader.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10C.1 Brugergrænseflader Swing.
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen, 2003, revideret af EE Introducerende objektorienteret programmering MVC Et mønster for grænseflader.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12B.1 Obligatorisk Opgave 2 Et program til planlægning af madplaner.
Objektinteraktion i GUI’er MVC og Observer.  Michael E. Caspersen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringmvc.2 AWT framework Listeners og.
Javas GUI Framework GUI-programmering i Java vha. AWT.
Del, løs og kombinér Et algoritmemønster.
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2003IOOPContainerklasser.2 Mange objekter Containerklasser –antag at man skal repræsentere.
Forelæsning Uge 13 – Torsdag
Abstraktioner.
”Avanceret” Programmering
Designmønstre Composite, Template Method, Strategy og State
Forelæsning Uge 13 – Mandag
Præsentationens transcript:

Grafiske brugergrænseflader Javas AWT framework

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.2 Introduktion Grafiske brugergrænseflader (GUI) er komplekse og der er mange detaljer  Hvad I lærer af detaljer er formodentlig forældet og ubrugelig viden imorgen  Men, … principperne for objektorienterede GUI’s er ved at ligge rimelige faste Vi vil bruge AWT (Java1.1), ikke Swing (Java1.2)

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.3 Introduktion Realisering af en GUI for en applikation berører to store områder: –1) Grafisk layout Tekniske aspekter Æstetik, overskuelighed (uden for dette kursus) –2) Interaktion AWT’s interaktionsmodel (framework-baseret) Anvendelighed, passer til typiske brugssituation (uden for dette kursus) Vi vil tage de to dele i denne rækkefølge

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.4 Andet læsestof I konkret arbejde er eksempler nyttige. JavaDoc af AWT er overvældende og giver ikke overblik. » Niño & Hosch er OK, men kun introducerende. En bog, som kan anbefales er –David Flanagan, “Java Examples in a Nutshell”, O’Reilly –Det er en “companion” til “Java in a Nutshell”, men den kan fint læses selvstændigt.

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.5 AWT og Swing Java har et omfattende framework til konstruktion af grafiske brugergrænseflader GUI widgets (komponenter) –Button, Label, Checkbox, Scrollbar, Frame, Dialog,... LayoutManagers –FlowLayout, BorderLayout, GridLayout,... Events og EventListeners –KeyEvent, MouseEvent, KeyListener, MouseListener Grafik og image-klasser –Color, Font, Graphics –Point, Rectangle –Image, Icon

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.6 En GUI består bl.a. af: Menu Label TextField Choice Checkbox List TextArea ScrollPane Button Applet el. Frame

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.7 GUI – det grafiske layout En GUI består af en række grafiske komponenter –knapper, lister, tekstfelter Disse fremstår i et visuelt layout i en grafisk container –en applet, en dialogboks, et vindue, eller et selvstændigt vinduesbaseret program (frame) Betegnelsen Container er velvalgt –indeholder polymorfe objekter nøjagtig som Set og Map.

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.8 java.awt.Component Container Component, ej Container

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.9 Kompositionshierarkier Enhver GUI i Java er et kompositionshierarki Et antal komponenter i en container: anApplet aCanvasaPanel aButton aChoice Container Component, ej Container

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.10 Designmønster: Composite Intent Sammensæt objekter i en rekursiv træstruktur der repræsenterer et part-whole hierarki. Mønsteret muliggør at enkelte og sammensatte elementer kan behandles uniformt. Motivation

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.11 Composite (2) Structure

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.12 Java og Swing Heavyweight vs. lightweight –AWT-komponenter er ”heavyweight” –Swing-komponenter er ”lightweight” Heavyweight komponenter –associeret med ”native” komponenter skabt af det underliggende operativsystem (peer component) –det er ”peer component” der bestemmer fremtoningen Lightweight komponenter –har ingen ”peer component” tilknyttet –fremtoningen bestemmes af Java-systemet på run-time Fremtoning uafhængig af platform! –pluggable look and feel

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.13 Swing Flere hundrede klasser og mange pakker! Letvægtskomponenter

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.14 Koordinatbaseret layout Mange tidligere tilgange til layout har været direkte koordinatbaserede: Denne tilgang er “uheldig”: –det er meget svært at kode en GUI tekstuelt x y changeButton.setSize(20,50); changeButton.setPosition(80, 60);

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.15 Alternativ til koordinatbasering Første bud på en løsning: GUI-Builders –interaktive værktøjer hvor man kan editere sin GUI grafisk –genererer derefter koordinatbaseret kildetekst Men det er ikke godt nok –Java skal være platformuafhængigt –men størrelsen af knapper, skrifttyper m.m. varierer fra platform til platform... I stedet for absolut placering specificeres den relative placering af komponenterne i en GUI –LayoutManagers

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.16 LayoutManager Layoutet af componenterne i en container bestemmes af containerens LayoutManager Ikke den absoultte, men den relative placering af komponenterne specificeres Positionen og størrelsen af komponenterne vil automatisk blive justeret når vinduets størrelse ændres

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.17 LayoutManager, hierarkiet

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.18 FlowLayout width = 400 height = 50 width = 100 height = 200

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.19 FlowLayout (2) public class Flow extends Applet { public Flow () { // FlowLayout is default, but... setLayout(new FlowLayout()); add(new Button("Java")); add(new Button("C++")); add(new Button("Perl")); add(new Button("Ada")); add(new Button("Smalltalk")); add(new Button("Eiffel")); }

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.20 BorderLayout

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.21 BorderLayout (2) import java.awt.*; import java.applet.Applet; public class Border extends Applet { public Border () { setLayout(new BorderLayout()); add("South", new Button("South")); add("North", new Button("North")); add("East", new Button("East")); add("West", new Button("West")); add("Center", new Button("Center")); }

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.22 GridLayout row = 3 col = 2 row = 1 col = 0 row = 0 col = 1

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.23 GridLayout (2) public class Grid extends Applet { public void init () { int row = 0, col = 0; // row =...; // col =...; setLayout(new GridLayout(row, col)); add(new Button("Java")); add(new Button("C++")); add(new Button("Perl")); add(new Button("Ada")); add(new Button("Smalltalk")); add(new Button("Eiffel")); }

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.24 Andre LayoutManagere CardLayout –hver komponent fylder det hele –fungerer som kort ovenpå hinanden GridBagLayout –yderst fleksibel, men kompliceret –kompasknapperne i Presenter er udlagt vha. en GridBag. Din helt egen manager –ved at udvide LayoutManager, kan man definere sin egen LayoutManager –ColumnLayout, udlægger komponenter i deres standardstørrelse som FlowLayout, men fra oven og nedefter (kan findes i “Java Examples in a Nutshell”)

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.25 Øvelse 1 Hvordan ser kompositionshierarkiet for applet’en ud som UML objekt-diagram?

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.26 Øvelse 2 Foreslå kompositionshierarki og LayoutManagere for en GUI for en lommeregner:

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.27 Hændelser GUI-komponenter kommunikerer med resten af programmet via hændelser Hændelser repræsenterer input eller handlinger Source (kilde) –den komponent hvor hændelsen opstår Listener –et objekt som modtager og behandler en hændelse Hændelser er klassificeret i hændelsesklasser –subklasser af AWTEvent (ActionEvent, MouseEvent,...) Hver hændelsestype modsvares af en listenertype –En listener er instans af en abstrakt klasse svarende til de events den kan lytte på (ActionListener, MouseListener,...)

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.28 Simpel hændelseshåndtering Tryk: dublerer teksten i tekstfeltet Slet: sletter teksten i tekstfeltet

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.29 Simpel hændelseshåndtering (2) public class SimpleEventHandler extends Applet { private TextField display; private Button button1, button2; public void init() { display = new TextField("", 20); add(new Panel().add(display)); button1 = new Button("Tryk"); button2 = new Button("Slet"); Panel p = new Panel(); p.add(button1); p.add(button2); add(p); ActionListener myListener = new ButtonActionListener(display); button1.addActionListener(myListener); button2.addActionListener(myListener); }

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.30 Listener som indre klasse class ButtonActionListener implements ActionListener { TextField t; public ButtonActionListener( TextField f ) { t = f; } public void actionPerformed(ActionEvent e) { String s = e.getActionCommand(); if ( s.equals("Tryk") ) { t.setText(t.getText() + t.getText()); } else if ( s.equals("Slet") ) { t.setText(""); } }

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.31 Hændelseshåndtering Listener –en klasse der er villig til at håndtere (visse) events En listener skal –implementere et passende listener-interface –informere en (eller flere) kilder om at den vil abonnere på en bestemt type hændelser fra den pågældende kilde En listener kan –abonnere på flere typer hændelser fra flere kilder En listener kan være –en indre klasse –en hel applet/app Kilden selv kan være listener

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.32 Applet selv som listener public class SimpleEventHandler extends Applet implements ActionListener { private TextField t; private Button button1, button2; public void init() {... button1.addActionListener(this); button2.addActionListener(this); } public void actionPerformed(ActionEvent e) { String s = e.getActionCommand(); System.out.println( "s: " + s ); if ( s.equals("Tryk") ) { t.setText(t.getText() + t.getText()); } else if ( s.equals("Slet") ) { t.setText(""); } }

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.33 En GUI opbygges i fire trin 1.Opret komponenterne 2.Udlæg komponenterne i en container 3.Arranger komponenterne i deres container 4.Håndtér hændelserne genereret fra komponenterne

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.34 Events, Listeners og Adapter Events –MouseEvent (museklik) højre venstre dobbelt –MouseMotionEvent musen flytter sig –ActionEvent knap trykkes tegn tastes,... –ItemEvent en indgang i en list vælges –WindowEvent vindue lukkes ikoniseres aktiveres Listeners –MouseListener –MouseMotionListener –ActionListener –ItemEvent –WindowEvent Adapter –MouseAdapter –MouseMotionAdapter –ActionAdapter –ItemAdapter –WindowAdapter

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.35 Navngivning Java har en gennemført navngivning; for en Event-type X: –1) Eventet hedder “XEvent” –2) Listenerklassen (egt. interfacet) hedder “XListener” –3) Metoden til at registrere listenere hehdder “addXListener”

 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringJava-syntaks.36 AWT framework Listeners og komponenter –er de abstrakte klasser i Javas AWT framework, som vi bruger og specialiserer for at skabe netop den grafiske brugergrænseflade vi ønsker –binder grænsefladen op på den model og funktionalitet som vi vil stille til rådighed. KomponentListener MinListener * AWT GUI Model ModelKlasser