Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Array og ArrayList Et slideshow. Som er sødt.. Hvordan virker ArrayList?  ArrayList NAVN = new ArrayList ();  NAVN.add(”Værdi”);  NAVN.add(index, ”værdi”)
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Selve objektet versus referencen til objektet Nedarvning
Grundlæggende programmering Efterår 2001
Hvordan man skriver koden.
Structs Structs allokeres på stakken Memory-allokering sker ved oprettelse af variabel og ikke ved new Der kan defineres metoder incl. Constructor. Eksempel.
FEN IntroJava AAU1 Opsamling: afvikling af Java-programmer Input fra keyboard og fil Fra en prompt Fra BlueJ Fra NetBeans.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Delphi og C++ Builder C++ Referencer og pointere.
Begreber og Redskaber 6. Plan for idag Tabeller Udvalgssortering, køretid Lidt mere om objekter Budskab: Køretid kan være et problem og bør løses med.
Begreber og Redskaber 5. Plan for idag Overblik over klasser,objekter,nedarvning –Repetition fra Dat A/Indledende programmering –Centrale begreber om.
Begreber og Redskaber 2. Plan for idag Noget om bestanddelene i et programmeringssprog Syntaksbeskrivelse af java Næste gang: –Binære tal –Repræsentation.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
GP6, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 6 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
Fundamentale datastrukturer
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
GP 5, 26/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 5 onsdag 26/ kl. 9:15 – 12:00.
GP 6, 13/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 6 onsdag 13/ kl. 9:15 – 12:00.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
GP 3, 12/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 3 onsdag 12/ kl. 9:15 – 12:00.
Begreber og Redskaber 8. Plan for idag Sortering fortsat Comparable Søgning –Lineær søgning –Binær søgning.
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
GP 6, 3/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 6 onsdag 3/ kl. 9:15 – 12:00.
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Rekursive underprogrammer Rekursive datastrukturer Rekursion vs iteration Rekursivt: Flette sortering.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder.
Uge 14: distribuerede objekter, fjernprocedurekald, RMI Tirsdag: Introduktion Mulige fordele ved distribuerede objekter Introduktion til RMI: - Interfacets.
KF04 GRAY Item 2, 12, 22, 32, 42, 52. Consider a builder when faced with many constructor parameters Item 2.
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Længste plateau En klassisk problemstilling (Gries, 1981) - og her i Java!!! Denne opgave drejer sig om at bestemme længden af det længste plateau i en.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
GP3, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 3 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Forelæsning 7.1 – repetition
Identitet vs lighed. Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String.
Paradigmer i Programmering 3. Højere ordens funktioner Idag: Højere ordens funktioner Algebraiske datatyper Næste gang: I/O, Filer, interaktive programmer.
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Begreber og Redskaber 4

Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer

Håndkøring 1 public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i=1 j=3

Håndkøring 1 public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i=1 2 j=3 2

Håndkøring 1 public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i=1 2 4 j=3 2 1

Håndkøring 1 public class Application{ public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; j=3; while(j>0){ i=i*2; j=j-1; } } } Application.main args = null i= j=

Metoder i klasser Klasser kan indeholde metoder - dvs underprogrammer class A{ int i,j; void udskriv(){ System.out.println(i+”,”+j);} } A a = new A(); a.i=7; a.j=3; a.udskriv(); Uddata: 7,3

Virkefelt Java er blokstruktureret (som Pascal, C...) Navne kan genbruges i forskellige blokke class A{ int i; void p(){ int i;...} } Klassen har felt i, metoden lokal variabel i

Funktioner Metoder kan have returværdi class A{ int i,j; int iogj(){return i+j; } } A a = new A(); a.i=7; a.j=3; System.out.println(a.iogj());} Uddata: 10

Håndkøring 2 public class Application{ public static int f(int x,int y){ x++; return x+y+1; } public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; i++; j=f(i,4); } Application.main args = null i= j=

Håndkøring 2 public class Application{ public static int f(int x,int y){ x++; return x+y+1; } public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; i++; j=f(i,4); } Application.main args = null i=1 2 j=

Håndkøring 2 public class Application{ public static int f(int x,int y){ x++; return x+y+1; } public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; i++; j=f(i,4); } Application.main args = null i=1 2 j= f x=2 y=4

Håndkøring 2 public class Application{ public static int f(int x,int y){ x++; return x+y+1; } public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; i++; j=f(i,4); } Application.main args = null i=1 2 j= f x=2 3 y=4

Håndkøring 2 public class Application{ public static int f(int x,int y){ x++; return x+y+1; } public static void main(String args[]){ int i,j; i=1; i++; j=f(i,4); } Application.main args = null i=1 2 j=8 f -> 8 x=2 3 y=4

Eksempel på objekter class A{ int i,j; }.. A a; // a kan have hægte til obj a = new A(); // a peger på obj. a.i = 1; // dot-notation

Oprettelse af objekter Hvis felter skal initialiseres under oprettelse kan det ske i en konstruktør class A{ int i,j; A(){ i = 0; j = 1; } }

Oprettelse Argumenter til oprettelsen class A{ int i,j A(int x, int y){ i=x; j = y;} }.... A a = new A(2,3);

Hægter til objekter Variable med klasse som type er hægter til objekter – initielt null class A{... } A a = new A(); A b = a; a b A obj.

this refererer til objektet class A{ private int i; void setI(int i){this.i=i;} int getI(){int i=this.i; return i;} void addToI(int j){i=i+j;} }

Håndkøring 3 class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t=

Håndkøring 3 class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0

Håndkøring 3 class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0 A X=0

Håndkøring 3 class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2

Håndkøring 3 class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t ;}} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2

Håndkøring 3 class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t; }} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2

Håndkøring 3 class A{int x;} public class Application { public static void main(String args[]) {A a,b,t; a=new A(); b=new A(); a.x=1; b.x=2; t=a; a=b; b=t; }} Application.main args = null a= b= t= A X=0 1 A X=0 2