Real-Time trafik på Ethernet MM4 Distribuerede systemer.
10 Mbit Ethernet % - delen af pakkerne der kom for sent > 2 msek. Data pr. stream: 1.5 Mbps.
Hub og Switch Hub Fældes net segment Switch Bridge
Collision-free Ethernet vha. Hardware Collision domain: Et logisk område i et computer netværk hvor data pakker kan ”kollidere" med hinanden fx: Ethernet. En Switch opdeler i et antal Collision domain’er. Hvis forbindelsen er full-duplex og det et rent switched net er der ingen Collision domain’er. Løser det alle problemer ?????
Switch’et pakke net Pakker skal stadig vændte på at få en connection. DVS: Switch indeholder køer. IEEE 802.1Q Definere 8 prioitetesniveauer.
En anden vej: Prøv fx at styre hvor meget der bliver sagt samt hvornår der bliver sagt noget.
QoS – Quality of Service Delay Jitter Bandwidth
QoS – Quality of Service Løsning: Kapacitet nok. Fx. Telefonsystemet. Reciver buffer. Øger delay og mininere jitter. Begrænsning af senderes bithastighed. Minder delay, mindre jitter og mindre Bandwidth.
Bucket algoritmen En sender buffer. En cyklisk task der er aktiv hvis der er data i bufferen og sender disse data med en passende lav bidhastighed.
Token Bucket algoritmen En sender buffer der fyldes med token token/sek. Senderen sender sine data vha tokens dvs. Nbit pr token fra bufferen.
RETHER ET token-bus pricip på et collision domain fx Ethernet.
RETHER Initiator Node 1 Node 2 Node n Switch-to-RETHER ACK
Voice over IP Typer : H.323: IP telefoni. Standard 1400 sider. SIP: Simplere end H.323. Standard 250 sider.
H.323
RTP.