Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Array og ArrayList Et slideshow. Som er sødt.. Hvordan virker ArrayList?  ArrayList NAVN = new ArrayList ();  NAVN.add(”Værdi”);  NAVN.add(index, ”værdi”)
Advertisements

KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
Grundlæggende programmering Efterår 2001
Hvordan man skriver koden.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Begreber og Redskaber 5. Plan for idag Overblik over klasser,objekter,nedarvning –Repetition fra Dat A/Indledende programmering –Centrale begreber om.
Grundlæggende elementer i UML
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Delphi og C++ Builder C++ Builder. C++ Historie Sproget blev designet for AT&T af danskeren Bjarne Stoustrup En objektorienteret videreudvikling.
Plan Mini Java style guide Bouncing balls Debugger dIntProg, E10.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
GP 3, 12/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 3 onsdag 12/ kl. 9:15 – 12:00.
Primitive typer. dIntProg, F08Typer.2 Subtyperelation for primitive typer byte ≤ short ≤ int ≤ long ≤ float ≤ double char boolean double d; int i; d =
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
Fundamentale sprogbegreber
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Opfølgning på Dygtig Skildpadde (Michael) To algoritmeskabeloner findEn findAlle Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed.
Længste plateau En klassisk problemstilling (Gries, 1981) - og her i Java!!! Denne opgave drejer sig om at bestemme længden af det længste plateau i en.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Forelæsning 7.1 – repetition
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Trinvis forfinelse vha. STREAM Systematisk, gradvis udvikling af programmer.
Fundamentale sprogbegreber Sætninger og udtryk Niveauer af programbeskrivelse (statisk versus dynamisk syn)
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Klassevariable- og metoder Tilstand og opførsel på klasseniveau.
Checklister Comparable og Comparator. dIntProg, E08Checklister.2 Checkliste for Comparable Antagelse –vi har en liste med elementer af typen T: List lst;
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering12A.1 Moduler Packages i Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Trinvis forfinelse Systematisk, gradvis udvikling af programmer.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Polymorfi Abstrakte klasser, substitutionsprincippet, statisk og dynamisk type.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation.
Grafik Modeller, objekter og opførsel. dIntProg, F08Grafik.2 Nye begreber Repetition (iteration) –gentagelse af opførsel Parametrisering –generalisering.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
Klassevariable- og metoder Funktionalitet på klasseniveau.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech

Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13

Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;

dIntProg, E13 Erklæringer i Java Reglen i Java er at alle navne skal erklæres (eller importeres) før de kan bruges –Eneste undtagelse er navne fra java.lang der automatisk importeres til alle filer (String, Math, Thread,...) Navne kan erklæres i filer (gælder dog kun navne på klasser), i klasser og i metoder –I denne sammenhæng skal vi indskrænke os til at betragte navne på variabler (herunder parametre) erklæret i klasser og metoder Forskel på klasser og metoder –Som vi skal se i det følgende, er der lidt forskel på reglerne for variabler erklæret i klasser og variabler erklæret i (blokke i) metoder

public class Date { private int day; private int month; private int year; public void addDays(int d) { for ( int i=0; i<d; i++ ) { setToNextDate(); } private int daysInMonth() { int[] daysInMonth = {0,31,28,...}; int res; res = daysInMonth[month]; // special case:.. if (month == 2 && isInLeapYear()) { res++; } return res; } public class Date { private int day; private int month; private int year; public void addDays(int d) { for ( int i=0; i<d; i++ ) { setToNextDate(); } private int daysInMonth() { int[] daysInMonth = {0,31,28,...}; int res; res = daysInMonth[month]; // special case:.. if (month == 2 && isInLeapYear()) { res++; } return res; } dIntProg, E13 Tre slags variabler Feltvariabler Parametre Lokale variabler Field variables, parameters, and local variables

dIntProg, E13 Feltvariabler En klasse definerer et navnerum hvor alle navne erklæret i klassen er tilgængelige overalt i klassen (med mindre...). public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void addOne() { i = i + 1; } int i; public void addTwo() { i = i + 2; } public int value() { return i; } public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void addOne() { i = i + 1; } int i; public void addTwo() { i = i + 2; } public int value() { return i; }

dIntProg, E13 Parametre En metode definerer et navnerum hvor parametre til metoden er tilgængelige overalt i metoden (med mindre...). public void addDays(int d) { for ( int i=0; i<d; i++ ) { setToNextDate(); } public void addDays(int d) { for ( int i=0; i<d; i++ ) { setToNextDate(); }

dIntProg, E13 Lokale variabler I en metode (funktion) definerer en blok {...} et navnerum hvor alle navne erklæret i blokken er tilgængelige efter erklæringen og indtil blokkens afslutning. public void pip() { x = x++; // error! int x = 0; x++; } public void pip() { x = x++; // error! int x = 0; x++; }

public void pip() { int i = 0; { i++; System.out.println(i); int x = 0; x = i; x++; i++; System.out.println(x); } System.out.println(i); } public void pip() { int i = 0; { i++; System.out.println(i); int x = 0; x = i; x++; i++; System.out.println(x); } System.out.println(i); } dIntProg, E13 Indre blokke I en blok kan man erklære indre blokke { {... } }. Reglen for indre blokke er den samme som reglen for blokke i metoder (forrige slide). Virkefelt for x

public void pip() { i = j; // Fejl, j virker ikke her! int j = 0;... { i++; System.out.println(i); j++; System.out.println(j); }... } public void pip() { i = j; // Fejl, j virker ikke her! int j = 0;... { i++; System.out.println(i); j++; System.out.println(j); }... } dIntProg, E13 Et navn virker i indre blokke Hvad er virkefeltet for int j ? Virkefelt for j

public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println(i); int i = 0; i++; System.out.println(i); } public static void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); } int i; } public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println(i); int i = 0; i++; System.out.println(i); } public static void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); } int i; } dIntProg, E13 Og dog... Hvad sker der når vi oversætter (og evt. afvikler) følgende program?

dIntProg, E13 En forklaring på “(med mindre...)” Hvad er virkefelterne for de to int i ’er ? public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println(i); int i = 0; i++; System.out.println(i); } public static void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); } int i; } public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println(i); int i = 0; i++; System.out.println(i); } public static void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); } int i; } Virkefelt for ydre i Virkefelt for indre i

dIntProg, E13 Virkefeltsregler i Java En variabel erklæret i en klasse virker overalt i klassen med undtagelse af –virkefeltet for eventuelle ens-benævnte variabler erklæret i (blokke i) klassens metoder. En variabel erklæret i en blok virker overalt i blokken med undtagelse af –den del af blokken der går forud for erklæringen –virkefeltet for eventuelle ens-benævnte variabler erklæret i indre blokke i blokken.

dIntProg, E13 Kontrolvariabel i for-løkke svarer til Konstruktionen for (int j=0; j<4; j++) { System.out.println(j); } for (int j=0; j<4; j++) { System.out.println(j); } { int j; for (j=0; j<4; j++) { System.out.println(j); } { int j; for (j=0; j<4; j++) { System.out.println(j); }

Antagelse: Feltvariable er erklæret øverst i klasse Metode: Gå op og ud indtil en erklæring nås Scope gælder fra erklæring til blok-slut Hvilken variabel? public class Scope { private int i; public Scope (int i) { i = i + 1; System.out.println(“a “ + i); } public void foo() { System.out.println(“b “ + i); for (int i = 0; i < 3; i ++){ System.out.println(“c “ + i); } System.out.println(“d “ + i); } new Scope(1).foo(); public class Scope { private int i; public Scope (int i) { i = i + 1; System.out.println(“a “ + i); } public void foo() { System.out.println(“b “ + i); for (int i = 0; i < 3; i ++){ System.out.println(“c “ + i); } System.out.println(“d “ + i); } new Scope(1).foo(); dIntProg, E13

public class Scope { private int i; public Scope(int i) { i = i + 1; System.out.println(“a” + i); } public void foo() { System.out.println(“b” + i); for(int i = 0; i < 3; i++){ System.out.println(“c” + i); } System.out.println(“d” + i); } new Scope(1).foo(); public class Scope { private int i; public Scope(int i) { i = i + 1; System.out.println(“a” + i); } public void foo() { System.out.println(“b” + i); for(int i = 0; i < 3; i++){ System.out.println(“c” + i); } System.out.println(“d” + i); } new Scope(1).foo(); dIntProg, E10Virkefelt.16 Hvilken variabel refereres til? Ingen (compilerfejl) 5. Ved ikke

Iteration for- og for-each-løkker

Motivation for løkker Gentagelser Mere overskuelig kode Dynamisk kode dIntProg, E13

for-løkke dIntProg, E13 for(init; betingelse; inkrementering) { statements } int sum = 0; int[] values = {1,2,3,4}; for(int i=0; i<values.length; i++) { sum += values[i]; }

for-each-løkke dIntProg, E13 for(type variabel: collection) { statements } for(Die d: dies) { d.roll(); }

Brug for-løkke –Iteration over arrays (T[]) –Forskellig handling/operation ud på elementerne –Matematisk sum for-each-løkke –Iteration over lister (Collection ) –Ens handling/operation udført på alle elementer –find-én og find-alle dIntProg, E13

Comparable Sammenligning af objekter

Afkobling af programkomponenter Collections T min(Collection c) void sort (List l)... > Comparable Person Terning Track dIntProg, E13

Ansvarsfordeling over Atlanten (1) dIntProg, E13 min(myList) Collections Comparable : Driver e.compareTo(res) e: T

Ansvarsfordeling over Atlanten (2) public T min(List l) { T res; res= l.get(0); // res == min element so far for ( T e : l ) { if ( e.compareTo(res) < 0 ) { res= e; } return res; } dIntProg, E13 public class Driver { public void run() { ArrayList myList; myList= new ArrayList ();... Track t= Collections.min(myList); } Comparable public class Track implements Comparable {... public int compareTo(Track t) {... }

dIntProg, E13 Checkliste for Comparable (1) Antagelse –vi har en liste med elementer af typen T: ArrayList lst; –vi ønsker at kunne udføre standardoperationer der fordrer en naturlig ordning (f.eks. max(lst) og sort(lst) fra Collections) Lad klassen T implementere Comparable : public class T implements Comparable {... public int compareTo(T t) { return... }

dIntProg, E13 Checkliste for Comparable (2) Det er underforstået at det er den naturlige ordning der anvendes ved kald af standard-operationer: ArrayList lst;... T res= Collections.max(lst);... Collections.sort(lst);

Eksamensprojekt 1, 2007 Opgave 9 –Programmér metoden widestRange. Metoden skal returnere flytypen med størst rækkevidde (range). Hvis flere flytyper har samme rækkevidde, er det underordnet hvilken af disse der returneres. Udvid Plane-klassen med de nødvendige get- metoder. dIntProg, E13

ImErKo IMporter ERklær initialiser i KOnstruktør

Realisering af en-til-mange (ImErKo) For at realisere en en-til-mange relation i koden skal man : 1.Importere en collection (f.eks. en liste) import java.util.ArrayList; 2.Erklære en attribut af passende type private ArrayList persons; 3.Initialisere collection’en i Konstruktøren public AddressBook(){ persons = new ArrayList (); } dIntProg, E13

Realisering af en-til-mange Hvilken af nedenstående kodestumper realiserer en-til-mange relationen i diagrammet ovenover? B * import java.util.*; public class A { private ArrayList list; public A(){ list= new ArrayList (); } import java.util.*; public class A { private ArrayList list; public A(){ list= new ArrayList (); } import java.util.*; public class B { private ArrayList list; public B(){ list= new ArrayList (); } import java.util.*; public class B { private ArrayList list; public B(){ list= new ArrayList (); } Ingen af ovenstående A 6. Flere af ovenstående

Eksamensprojekt 1, 2012