1.lektion: Samfund og individ

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

Faglig læsning Dagsorden
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Elsker DU også at læse lektier?
Bytte   PowerPoint  .
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
Illustration fra Bogen om kræft figur 5.1.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
Illustration fra Bogen om kræft figur 6.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 7.1. Figur 7.1. Kapitel om Telomere og telomerase.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Illustration fra Bogen om kræft figur 8.1.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Introduktion til historie
Program for i dag Præsentation: Hvorfor it? Præsentation: Weebly.com
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Illustration fra Bogen om kræft figur 9.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 10.1.
Præsentationens transcript:

1.lektion: Samfund og individ 1.lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4, i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010

1. lektion: Det traditionelle og det moderne samfund Lektien til 1.lektion: s.57-62 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum og Hansen, Columbus 2010, Dagsorden og arbejdsformer Individuel øvelse Fælles opsummering Tjek-på-lektien-spørgsmål Parøvelse Diskussionsøvelse

Skriv: Hvorfor har du valgt at gå i gymnasiet (hf)? Individuel øvelse Skriv: Hvorfor har du valgt at gå i gymnasiet (hf)?

Parøvelse Læs op for hinanden i par. I skal kunne genfortælle den andens historie

Fælles opsummering

Indrestyring Gruppestyring Traditionsstyring Tjek på lektien Hvad menes med det ’traditionelle’, det ’moderne’ og det ’senmoderne’ samfund? Hvad er forskellen på at være ’traditionsstyret’ og ’indrestyret’? (se figur 4.1 og 4.3 fra bogen, s. 59 & 62)

Parøvelse - Kig på det I skrev ned i starten af timen. Er der spor af traditions- og indrestyring i jeres begrundelser for at starte på gymnasiet/hf?

Fælles opsummering Er vi stadig ’traditions’ og ’indrestyrede’? (elevernes ord op på tavlen) Har Tönnies ret i sin pessimisme omkring det moderne samfunds udvikling?