Begreber og Redskaber 3 BRP.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Regler og lovmæssigheder i matematik
Advertisements

R G B - tilstand Green Red Blue Additive colors.
Heraki for de forskellige regnearter
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Grundlæggende IT Lektion 4 Sådan virker pc’en
Ligninger af første grad i en variabel
Hardware …og hvor dum en computer egentlig er
COMPUTERENS ANATOMI KENDER DU DIN COMPUTER SÅ GODT SOM DU TROR?
TEST 3 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Pc-kørekort Sådan virker pc’en Keld Hinsch.
Akademiuddannelsen i informationsteknologi Softwarekonstruktion
Symbolsk maskinsprog.
Datastrukturer Simple-type structs
Efteruddannelse Embedded C
Oversættelse af Java-programmer JavaBytecode javac Normalt oversættes Java-programmer til bytecode, som fortolkes af en JVM (Java Virtual Machine). Java.
GP 2, 13/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 2 onsdag 13/ kl. 9:15 – 12:00.
Grundlæggende programmering Efterår 2001
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Intro Variabler - datatyper. 2. forelæsning Hvad skete sidste gang Hvad er PHP? Kursussammensætning: læse – newsgroup – forelæsning – øvelsestime – aflevering.
Eksponentielle funktioner
Eksponentielle(pot) Stephanie og Cecilie L, hh2øa.
Adresserum Adresserum: Det interval af adresser, der kan arbejdes med i den samme proces (fra 0 til største adresse) Lippiatt++: adresser fylder 8 bit.
Begreber og Redskaber 8. Plan for idag Sortering fortsat Comparable Søgning –Lineær søgning –Binær søgning.
Modul 9. Binær og Hexadecimal tal system
Induktion og rekursion
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Sorteringsalgoritmer Logaritmer,tabeller,køretid Simpelt iterativt: udvalgssortering Rekursivt: Flette sortering.
Intro Forelæsning 6 Linux Install Party i PC-Cafeen i morgen.
Læring i bevægelse Motivation
Begreber og Redskaber 2 BRP.
Indledende Datalogi /kelk 1 Nice to know ”Terniary operator” – ”?:” Bitwise operatorer og hexadecimale tal.
Uligheder.
Multi-vejs hobe med ekstra bytes Foredrag: Claus Jensen Projektmedlemmer: Jyrki Katajainen, Fabio Vitale, Claus Jensen.
COMPUTERENS ANATOMI Af Freja og Frederik S.
Strategisk investering & finansiering 2011
Anvendelser I Leg og spil.
Begreber og Redskaber 2. Plan for idag Noget om bestanddelene i et programmeringssprog Syntaksbeskrivelse af java Næste gang: –Binære tal –Repræsentation.
Eksponentielle funktioner
Af Ulrik, Ella-Josephine, Nikolaos og Christoffer.
GP 11, 14/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 11 onsdag 14/ kl. 9:15 – 12:00.
Fundamentale datastrukturer
DATATYPER. For at tilpasse hvert felt i databasen til dets formål og dermed øge funktionalitet 1 bit er tilstrækkelig til at angive køn (0/1) men for.
Klasser.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Procestræ under afvikling af cp init login shell cp cp src dest.
Paradigmer i Programmering 1. Program for idag : Funktioner og udtryk i SML : Øvelse : Frokost – 14.00: Deklarative.
Primitive typer. dIntProg, F08Typer.2 Subtyperelation for primitive typer byte ≤ short ≤ int ≤ long ≤ float ≤ double char boolean double d; int i; d =
Paradigmer i Programmering 1. Plan for kurset 4 x Mads R, 4 x Torben B, 2 x opgave MR: Funktionsprogrammering, SML TB: Logikprogrammering, Prolog Opgave:
Anvendelser I Leg og spil.
Opfølgning på Dygtig Skildpadde (Michael) To algoritmeskabeloner findEn findAlle Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed.
GP4, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 4 Vi begynder Slides ligger på hjemmesiden. Du er velkommen til.
Grundlæggende programmering Forår 2002
Basics: Binære variable, logiske operationer
Hvad er Hardware! Jan Christiansen, Tietgenskolen.
(Tal)repræsentation Jens Bennedsen.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.1 Talsystemer Positionstalsystemer Decimale og binære tal.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Positionstalsystemer Decimale og binære tal
Fundamentale sprogbegreber Typer. dIntProg, F08Typer.2 Typer Primitive typer –boolean –byte, char, short, int, long, float, double Objekttyper –klassetype.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5B.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
 Michael E. Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4A.1 Sweep-algoritmer Programmering med invarianter og uden kaniner.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Modellering og data Nyt forløb.
Reduktion AM 2009.
Præsentationens transcript:

Begreber og Redskaber 3 BRP

Simple datatype Tal: heltal og kommatal Logiske værdier Tegn Vi venter med strenge, tabeller, referencer Operationer Værdiernes repræsentation i maskinen Pladsforbrug og repæsentation Formål: forstå hvordan – ikke eksperter i binær hovedregning

Computer Beregningsenhed (CPU) Internt lager (RAM) Fjernlager (Harddisk) Det interne lager Program, der skal udføres Data, der bruges af program En lang sekvens af ”bytes”

Computer RAM Tastatur CPU Skærm Mus Harddisk Cache CD-ROM Ydre enheder Registre Mus Harddisk Cache CD-ROM

2 potenser Regne med potenser x0 = 1 for x andet end 0 xa+b = xa∙xb 20 = 1, 21 = 2, 22 = 4, 23 = 8 , 24 = 16 25 = 32 , 26 = 64, 27 = 128, 28 = 256 210 = 1024 ≈ 103 (1 k) 220 = 210 *210 ≈ 106 = 1.000.000 (1M) 230 ≈ 109 = 1.000.000.000 (1G)

Binære tal 10-tals system: 34641 = 2-tals system: 10101 = 3 ∙ 10000 + 4 ∙ 1000 + 6 ∙ 100 + 4 ∙ 10 + 1 ∙ 1 2-tals system: 10101 = 1 ∙ 16 + 0 ∙ 8 + 1 ∙ 4 + 0 ∙ 2 +

Byte En byte = 8 bit Et tal i 2-talssystemet 110001 = 1*25 +1*24 +1*20 = 1*32 +1*16 +1*1 = 49 = 4*101 +9*100 = 4*10 +9*1 1

Interval Største tal i en byte 1*27+1*26+1*25+1*24+1*23+1*22+1*21+1*20 = 255 Interval: 0..255 , dvs 256 forskellige tal I 16 bit: 216 =65534 forskellige tal I 32 bit: 232 =4.294.705.156 forskellige tal 1

Tælle binært 0: 1: 2: 3: 4: 5: 6: 7: 1 1 1 1 1 1 1

Negative tal Mulighed 1: Brug fortegnsbit og resten til selve tallet Problem: +0 og –0 To-komplement Inverter bitmønster og læg en til (!) 49 inverter +1, fortegn 1 1 1

Tælle binært 1 -128: .. -2: -1: 0: 1: 127: 1 1 1 1

Regning Ulempe: Skævt interval: -128..127 Fordel: regning er nemt: -2 +1 =-1: +1: =0: Ignorer cifre, der løber over efter 8. bit 1 1 1 1

Regneoperationer på tal + Addition - Subtraktion * Multiplikation / Division % Rest ved division - Ændre fortegn 7 / 3 = 2 7%3 = 1

Højre/venstreskift << Venstreskift (indsæt 0 til højre) (*2) 49: 49<<1: =98 >> Højreskift (dupler fortegn) (/2) >>> Højreskift (indsæt 0 til venstre) -2 -2>>>1: 1 1 1 1

Oktal og hexadecimal Binært: Oktalt: 3 bits til oktalt ciffer: 061 = 6*8+1 Hexadecimalt: 4 bits til hexadecimalt ciffer 31 = 3*16+1 Hex cifre: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F BAD16 = 11*256+10*16+13 = 298910 1

Heltalstyper i Java byte: -128 .. 127 short: -32768 .. 32767 int: -2147483648 .. 2147483647 long: -9223372036854775808 .. 9223372036854775807 (8, 16, 32 og 64 bits) char: ’\u0000’ ..’\uFFFF’ (16 bit unicode tegn)

Logiske værdier boolean: true eller false Operationer: && logisk og || logisk eller ^ logisk eksklusiv eller ! logisk negation

Logiske værdier Eksempler (i>=0) && (i <= 10) (svar==’j’) || (svar==’n) !((svar==’j’) || (svar==’n)) (svar!=’j’) && (svar!=’n) (i==0)==true er det samme som (i==0)

Regne med logiske værdier !(p || q) = !p && !q !(p&&q) = !p || !q p && (q || r) = (p&&q) || (p&&r) p || (q && r) = (p||q) && (p||r) p  q = !p || q

Bitoperationer ’logiske’ operationer på tal: ’&’ ’|’ ’^’ Der regnes som om ’true’ er 1 og ’false’ er 0 Sandhedstabeller ^ 1 & 1 | 1

Bitoperationer | bitvis eller & bitvis og ^ bitvis eksklusiv eller ~ inverter bitmønster 49: 49|7: 55 49&7: 1 49^7: 54 1 1 1 1

Kommatal Tal med en heltalsdel og nogle decimaler Og meget store tal, men uden alle cifre Og meget små tal – tæt på 0 Ide: repræsenter kommatal som fortegn og to tal fortegn * kommadel * 10eksponent

Entydighed 1*100 = 10*10-1 = .. Tal skal normaliseres, dvs være på formen fortegn*0,kommadel*10eksponent hvor kommadel skal starte med andet end nul Eller kommadel = eksponent = 0 og tallet er 0

Float Float: 4byte = 32 bit Eksponent 8 bits: -126..127 Kommadel: 23bit (+1) + fortegn Præcision: 224 =210*210*24≈16.000.000 ca 7 cifre Interval: 2127≈ 10? + e e 1 1 1

Dobbelt præcision double: 64 bit eller 8 byte 11 bit eksponent (op til 10308) 52 bit kommadel (ca 15 cifre)

Regne med kommatal Kommatal er ikke eksakte. Ved komplekse udregninger kan afrundingsfejl hobe sig op. Sammenlign ikke med =, men undersøg om forskel er mindre end en grænseværdi Træk ikke to næsten lige store tal fra hinanden Undgå gentagen sammenlægning af tal

Afrunding Jo mere præcision og jo større interval , jo mere plads er der brug for. En fornemmelse for 2 potenser og bitmønstre Hvis I skal regne med kommatal så pas på faldgruberne