Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Advertisements

Array og ArrayList Et slideshow. Som er sødt.. Hvordan virker ArrayList?  ArrayList NAVN = new ArrayList ();  NAVN.add(”Værdi”);  NAVN.add(index, ”værdi”)
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
Array vs. ArrayList. Arrays Et array er en struktureret metode til at gemme flere værdier af den samme datatype. Data’en i et array ligger op ad hinanden.
Grundlæggende programmering Efterår 2001
Hvordan man skriver koden.
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
FEN IntroJava AAU1 Opsamling: afvikling af Java-programmer Input fra keyboard og fil Fra en prompt Fra BlueJ Fra NetBeans.
Collectionklasser Ekstra materiale. Collections Motivation – hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer – Importer, erklær, initialiser.
Begreber og Redskaber 5. Collections i Java 1.2 Framework: samling af datastrukturer og algoritmer som generelt værktøj. En ramme til at arbejde med søgning.
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Fundamentale datastrukturer
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
10. Datastrukturer. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Collections library Datastrukturer i.NET kaldes normalt Collections Findes i namespace System.Collections.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Forelæsning 7.1 – repetition
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2003IOOPContainerklasser.2 Mange objekter Containerklasser –antag at man skal repræsentere.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Forelæsning Uge 3 – Mandag Niveauer af programbeskrivelser – Statiske / dynamiske beskrivelser ArrayList –Collection med variabelt antal elementer –Der.
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 12 – Torsdag
Forelæsning Uge 6 – torsdag – repetition
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Quiz – Uge 4 – mandag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Parametrisering En kort introduktion.
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke Afleveringsopgave 3.2: Generaliseret raflebæger dIntProg, E14

iTunes – et motiverende eksempel Playlist Track dIntProg, E14

* ≈ én-til-mange relation iTunes klassemodel Player void add(PlayList p) List<PlayList> find(String q) void print() * Playlist PlayList String getName() void addTrack(Track t) void print() Track shortestTrack() Track longestTrack() List<Track> search(String q) List<Track> longerThan(int r) void shuffle() * Track * ≈ én-til-mange relation Vilkårligt mange objekter af den pågældende type Track String getName() String getArtist() int getTime() dIntProg, E14

? Andet eksempel * En adressebog hvor man kan: Problem Tilføje kontakter (personer) – så mange som man vil Udskrive adressebogen Finde et telefonnummer, givet et navn Finde gennemsnitsalderen på kontakterne Problem Hvordan kan man huske på personerne? Hvordan realiseres én-til-mange relationen? AddressBook void addPerson(Person p) void print() String getPhone(String name) int averageAge() Person String getName() String getNumber() int getAge() ? * dIntProg, E14

Collections – Samlinger af objekter Objektreferencer for at holde fast i et objekt skal der bruges en objektreference (en variabel) for at holde fast i 10.000 objekter skal der bruges 10.000 objektreferencer... Collections en særlig slags objekter, der kan opbevare (referencer til) objekter f.eks. ArrayList java.util en pakke, der bl.a. indeholder klasserne i Javas såkaldte collection framework dIntProg, E14

Eksempel: Liste af personer public void testMethod() { Person person; ArrayList<Person> persons = new ArrayList<Person>(); // add some persons person = new Person( "Jeppe", "89425665", 33 ); persons.add(person); person = new Person( "Ole", "32789878", 28 ); person = new Person( "Linda", "90023234", 21 ); } dIntProg, E14

Objektmodel for personeksempel persons: ArrayList<Person> 0 1 2 size() = 3 name: number: age: 33 ”Jeppe” ”89425665” name: number: age: 28 ”Ole” ”32789878” name: number: age: 21 ”Linda” ”90023234” person: dIntProg, E14

Realisering af én-til-mange – UML AddressBook Person String getName() String getNumber() int getAge() ArrayList<Person> persons void addPerson(Person p) void print() String getPhone(String name) int averageAge() * dIntProg, E14

Realisering af en-til-mange - Kode For at realisere en en-til-mange relation i koden skal man gøre 3 ting: Importere klassen ArrayList import java.util.ArrayList; Erklære en feltvariablen af typen ArrayList<…> private ArrayList<Person> persons; Initialisere feltvariablen i konstruktøren public AddressBook(){ persons = new ArrayList<Person>(); } dIntProg, E14

Collection – parametriseret type ArrayList<E> lister (sekvenser) af objekter af typen E public class ArrayList<E> { boolean add(E e){…} void add(int index, E element){…} E get(int index){…} boolean contains (Object o){…} boolean isEmpty(){…} Iterator<E> iterator(){…} boolean remove(Object o){…} int size(){…} ... } Implementer addPerson metoden Se på Javadoc Se JavaDoc... dIntProg, E14

Gennemløb med Javas for-each-løkke public void testMethod() { Person person; ArrayList<Person> persons = new ArrayList<Person>(); // add some persons person = new Person( ”Jeppe”, ”89525665”, 33 ); persons.add(person); ... // for each person print for ( Person person : persons ) { System.out.println(person); } Implementer print-metoden dIntProg, E14

Find gennemsnitsalder Specifikation (hvad) /** * return the average age of the people in the addressbook */ public int averageAge() { ??? } dIntProg, E14

Implementation (hvordan) /** * return the average age of the people in the * address book */ public int averageAge() { return ageSum() / persons.size(); } /** * return the sum of the age of the people in the * address book */ private int ageSum() { ??? } dIntProg, E14

Implementation af ageSum /** * return the sum of the age of the people in the * address book */ private int ageSum() { int result= 0; // accumulate the sum of ... in variable result return result; } dIntProg, E14

Implementation af ageSum /** * return the sum of the age of the people in the * address book */ private int ageSum() { int result= 0; for (Person person : persons) { result += person.getAge(); } return result; dIntProg, E14

Opsummering ArrayLists (og andre collections) kan bruges til at realisere én-til-mange relationer Importere klassen ArrayList import java.util.ArrayList; Erklære en feltvariablen af typen ArrayList<…> private ArrayList<Person> persons; Initialisere feltvariablen i konstruktøren public AddressBook(){ persons = new ArrayList<Person>(); } Javas for-each-løkke kan bruges til at gennemløbe ArrayLists og andre collections for (Person person : persons) {...} dIntProg, E14

Aflevering 3.2: Generaliseret raflebæger (DieCup2) I indeværende uge laver i et BlueJ projekt med et raflebæger og to terninger Terning Raflebæger dIntProg, E14

Aflevering 3.2: Generaliseret raflebæger (fortsat) I den kommende uge: Lav en TestDriver klasse med en metode, som kan: Skabe et raflebæger med to terninger. Lave et kast med terningerne. Udskrive det samlede antal øjne i kastet. Generaliser raflebæger så der kan være et vilkårligt antal terninger Brug ArrayList<Die>. Skriv ny testmetode. Generaliser terning så der kan være et vilkårligt antal øjne dIntProg, E14