6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
Advertisements

6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Introduktion til surveybanken: Grundlag og tematikker
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
Illustration fra Bogen om kræft figur 5.1.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Velfærd – stat, marked og det civile samfund
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
Illustration fra Bogen om kræft figur 6.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Illustration fra Bogen om kræft figur 8.1.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Livsstilsanalyse i Danmark
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Illustration fra Bogen om kræft figur 9.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 10.1.
Præsentationens transcript:

6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Velfærdsstatens fremtid” baseret på kapitel 10 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer Lektien til 6.lektion: Læs side 195-197 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus, København 2010 Samt følgende artikel og blog ”Velfærd i bredden og dybden” af Per Schultz Jørgensen – kan læses på http://www.psykiatrifonden.dk/Forside/Forlag/Psykiatri-Information/%C3%86ldre+numre/2006%2F1+%7C+Velf%C3%A6rd+og+psyke/Tema+%7C+Velf%C3%A6rd+i+bredden+-+og+i+dybden   ”Ved Velfærdsstatens svulmende bryst” af Anne Sophia Hermannsen, folketingskandidat for Liberal Alliance - blog på berlingske.dk http://annesophia.blogs.berlingske.dk/2010/05/28/en-nation-af-ofre/ Dagsorden og arbejdsformer: Tjek-på-lektien-spørgsmål Blog-opgave Fælles opsamling

1. Tjek på lektien? (ca. 5. min.) a. Hvad forstås ved øget individualisme? b. Hvad kendetegner sort arbejde?

Blog-opgaven I blogindlægget skal I fokusere på Redegøre for om der er en tendens til individualisering i det danske samfund, og hvis I er enige i dette, - kort forklare hvorfor disse individualiseringstendenser opstår i samfundet Diskutere hvilke konsekvenser en tiltagende individualisering kan få for den danske velfærdsstat og det danske samfund.

6. lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer – individualisering Se evt. Samfundsstatisk 2010 for nyere tal

Kilde: Jørgen Goul Andersen, 2007. CCWS/Ugebrevet Mandag Morgen

6. lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer – individualisering Kilde: Jørgen Goul Andersen, 2007. CCWS/Ugebrevet Mandag Morgen

6. lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer – individualisering Kilde: Jørgen Goul Andersen, 2007. CCWS/Ugebrevet Mandag Morgen

6. lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer – individualisering Medlemstal for udvalgte partier 1960-2006 Kilde: Dansk Politik i et internationalt perspektiv. Columbus Forlag

6. lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer – individualisering Figur 10.5: Holdninger til sort arbejde

6. lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer – individualisering Kilde: Forsikring og Pension, Finanstilsynet

Afslutning i klassen (fælles afrunding) Afslutningsvis diskuteres i plenum, hvorvidt individualisering og en veludbygget velfærdsstat er hinandens modsætninger (10 min.)