DComNet1 Computere og Netværk (dComNet) Jens Kargaard Madsen Jens Bennedsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Niveauer af abstrakte maskiner
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
ISA-niveauet (1) Machine Language: You try to shoot yourself in the foot only to discover you must first reinvent the gun, gunpowder, the bullet, and your.
Introduktion til BOSC Operativsystemer og C.
1 Pentium IA-32 Maskinarkitekturen. 2 Historie (1) Starter i 1970 med udviklingen af Intel 4004:
1 Pentium IA-32 Maskinarkitekturen Kort resume – uge 5.
Symbolsk maskinsprog.
Computer netværk og TCP/IP protokoller Kort resume – uge 6
Oversættelse af Java-programmer JavaBytecode javac Normalt oversættes Java-programmer til bytecode, som fortolkes af en JVM (Java Virtual Machine). Java.
Første generation (maskiner/operativsystemer) 45-55: radiorør Kun maskinsprog programmering = skrivning af nullerog ettaller Intet operativsystem programmør.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Hvordan man skriver koden.
01 – Java platform for starters. 2 NOEA2009Java-kursus – Java Platform Introduktion til Java Baggrund Hvad er Java? Faciliteter i Java.
1 Pentium IA-32 Maskinarkitekturen. 2 Historie (1) Starter i 1970 med udviklingen af Intel 4004:
GP 10, 7/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 10 onsdag 7/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN IntroJava AAU1 Opsamling: afvikling af Java-programmer Input fra keyboard og fil Fra en prompt Fra BlueJ Fra NetBeans.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Program for fremlæggelse
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
DComNet1 Computer netværk og TCP/IP protokoller. dComNet2 Maskinarkitektur.. fokus på intern organisation af en enkelt computer:
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
DComNet1 Computere og Netværk (dComNet) Jens Kargaard Madsen Jens Bennedsen
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Procestræ under afvikling af cp init login shell cp cp src dest.
DComNet1 Computer netværk og TCP/IP protokoller. dComNet2 Maskinarkitektur.. fokus på intern organisation af en enkelt computer:
DComNet1 ISA-niveauet (1) Machine Language: You try to shoot yourself in the foot only to discover you must first reinvent the gun, gunpowder, the bullet,
Begreber og Redskaber 7. Plan for idag Rekursive underprogrammer Rekursive datastrukturer Rekursion vs iteration Rekursivt: Flette sortering.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
Eksempler på en beregningsprocess… Puslespil ved ombytninger Maximum delsum.
Fundamentale sprogbegreber
Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder.
Uge 14: distribuerede objekter, fjernprocedurekald, RMI Tirsdag: Introduktion Mulige fordele ved distribuerede objekter Introduktion til RMI: - Interfacets.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Længste plateau En klassisk problemstilling (Gries, 1981) - og her i Java!!! Denne opgave drejer sig om at bestemme længden af det længste plateau i en.
Process Control Hardware baggrund Process begrebet i et OS Process tilstande Context switching.
DComNet1 ISA-niveauet (2). dComNet2 Niveauer af virtuelle maskiner ISA niveauet / maskinkodeniveauet / maskinniveau.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Analyseværktøjer [CLRS, 1-3.1]
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
DMasArk1 Pentium IA-32 Maskinarkitekturen. dMasArk2 Historie (1).. starter i 1970 med udviklingen af Intel 4004:
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Eksamen Praktisk prøve.
Fromelle sprog Per P. Madsen Afd. for proceskontrol.
Quiz Uge 2 – torsdag. Hvorfor har vi clicker quizzer? Formålet med quizzerne er –at afveksle undervisningsformen – så I ikke falder i søvn –at tvinge.
Quiz Uge 2 – mandag.
Programmering.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
Præsentationens transcript:

dComNet1 Computere og Netværk (dComNet) Jens Kargaard Madsen Jens Bennedsen

dComNet2 Computere og netværk Beskrivelse At give den studerende kendskab til computere og netværks opbygning og virkemåde. Herunder hvorledes en computer kan opfattes som niveauer af abstrakte maskiner realiseret i hardware og software [...] Læringsmål Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne: forklare opbygningen af computere som niveauer af virtuelle maskiner, beskrive formål, opbygning og begreber på de enkelte niveauer, anvende begreber og programmere på de enkelte niveauer. forklare opbygningen af større og mindre netværk af computere.

dComNet3 Undervisningsmateriale Andrew S. Tanenbaum Structured Computer Organisation (SCO) 5. udgave, Prentice-Hall, 2005 Derudover kapitler fra bog omkring TCP/IP netværk. Noter, vejledninger og ugesedler hentes via www-siderne.

dComNet4 Øvelser Hold DA1, Allan Stisen, Onsdag 8-12, Stibitz-113 (21 studerende) Hold DA2, Jonas Kölker, Onsdag 14-18, Stibitz-123 (24 studerende) Hold DA3, Freek van Walderveen, Torsdag 8-12, Stibitz-123 (23 studerende) Hold DA4, Jonas Kölker, Tirsdag 11-15, Stibitz-113 (23 studerende) Hold DA5, Freek van Walderveen, Tirsdag 8-12, Stibitz-123 (25 studerende) Hold IT1, Andreas S., Fredag 12-16, Stibitz-113 (17 studerende) Hold IT2, Andreas S.Pedersen, Torsdag 11-15, Stibitz-113 (17 studerende) Hold IT3, Anders Jensen, Tirsdag 12-16, Stibitz-123 (17 studerende) Holdbytte kun muligt hvis man har en at bytte med! Nogle af jer er ikke sat på et hold af studiekontoret. Mød op på det hold der passer jer bedst.

dComNet5 Ugesedler og opgaver Ugeseddel offentliggøres på hjemmesiden mandag eftermiddag: Læsestof for fredagens forelæsning Opgaver til øvelser i den efterfølgende uge Der trykkes ikke ugesedler: Tavle- og diskussionsopgaver Ugeopgaver Ugeopgaver er obligatoriske og skal laves i grupper. Dan grupper af 2-3 personer senest ved første øvelsesgang. Grupper er faste og kan ikke gå på tværs af øvelseshold.

dComNet6 Eksamen Kræver at samtlige seks ugeopgaver er godkendt. Eksamen er multiple choice eksamen (og derved skriftlig) og uden forberedelsestid. Eksamen varer 60 minutter. Selvom det er MC er det IKKE en test af fakta

dComNet7 ?

8 Computere og netværk Beskrivelse At give den studerende kendskab til computere og netværks opbygning og virkemåde. Herunder hvorledes en computer kan opfattes som niveauer af abstrakte maskiner realiseret i hardware og software [...] Læringsmål Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne: forklare opbygningen af computere som niveauer af virtuelle maskiner, beskrive formål, opbygning og begreber på de enkelte niveauer, anvende begreber og programmere på de enkelte niveauer. forklare opbygningen af større og mindre netværk af computere.

dComNet9 Rigtige maskiner Difference,Analytical Engine, Babbage, 1834 ENIAC, Mauchley, Eckert, 1946 PDP-1, DEC, 1960 PDP-11, DEC, 1970 IBM PC, 1981 transistorer 1948 integrerede kredsløb, 1958 VLSI, 1980

dComNet10 Typisk opbygning ”von Neumann” maskinarkitektur: First Draft of a Report on the EDVAC, John von Neumann, 1946 Maskiner Afvikle programmer gemt i lageret/hukommelsen. Programmer skrives i et programmeringssprog

dComNet11 Virtuelle / Abstrakte Maskiner En (virtuel) maskine definerer instruktioner og datatyper. En virtuel maskine kan programmeres som en fysisk maskine.

dComNet12 Fornuftige spørgsmål om en maskine 1.Hvad skal maskinen bruges til? 2.Hvordan programmeres maskinen? 3.Hvordan er maskinen opbygget? I dComNet vil vi undersøge de forskellige niveauer udfra disse spørgsmål, fokus afhænger af niveau...

dComNet13 Niveau 5: Højniveausprog

dComNet14 Niveau 5: Højniveausprog Java, C, C++, Pascal, SQL, Algol-60, Fortran,... Begreber variabler, typer, værdier,.. tildelingssætninger, if-then-else, while,.. procedurer, funktioner, klasser, objekter,... Programmet er statisk, mens udførelsen er dynamisk k = 6 - i – j; værdier gemmes i variabler som ændres under udførelsen.

dComNet15 Eksempel - Towers of Hanoi Problem: Flyt n skiver fra pind 1 til 3... Algoritme: - flyt n-1 skiver fra pind 1 til 2 - flyt 1 skive fra pind 1 til 3 - flyt n-1 skiver fra pind 2 til 3

dComNet16 Eksempel - Towers of Hanoi /* towers.c */ #include void towers(int n, int i, int j) { int k; if (n == 1) printf ("Move a disk from %d to %d\n", i, j); else { k = 6 - i - j; towers(n-1, i, k); towers(1, i, j); towers(n-1, k, j); } int main(int argc, char *argv[]) { towers(3, 1, 3); } /* Towers.java */ public class Towers { public static void towers(int n, int i, int j) { int k; if (n == 1) System.out.println ("Move a disk from " + i + " to " + j); else { k = 6 - i - j; towers(n-1, i, k); towers(1, i, j); towers(n-1, k, j); } public static void main(String[] args) { towers(3, 1, 3); } C kodeJava kode

dComNet17 Eksempel - Towers of Hanoi (2) /* Towers.java */public class Towers { public static void towers(int n_, int n__, int n___) { int n____; if (n_ == 1)System.out.println("Move a disk from " + n__ + " to " + n___); else { n____ = 6 - n__ - n___; towers(n_-1, n__, n____); towers(1, n__, n___); towers(n_-1, n____, n___); } } public static void main(String[] args) { towers(3, 1, 3); } } /* Towers.java */ public class Towers { public static void towers(int n, int from, int to) { int via; if (n == 1) System.out.println ("Move a disk from " + from + " to " + to); else { via = 6 - from - to; towers(n-1, from, via);//one disc left on from towers(1, from, to); //move the one disc towers(n-1, via, to); //move the rest } public static void main(String[] args) { towers(3, 1, 3); } Java kode v.2Java kode v.3

dComNet18 Niveau 4: Symbolsk maskinsprog

dComNet19 Niveau 4: Symbolsk maskinsprog Højniveausprog oversættes til symbolsk maskinsprog gcc -S towers.c javac towers.java; javap -c towers > towers.code Begreber ordrenavne movl $6,%edx registernavne %edx, %eax, %ebp, %esp etiketter (labels).towers,.L3: operander $-4, 16(%ebp) direktiver.string “Move...”

dComNet20 towers.s (Pentium).section.rodata.LC0:.string"Move a disk from %d to %d\n".text.align 4.globl towers.type towers: pushl %ebp movl %esp,%ebp subl $24,%esp cmpl $1,8(%ebp) jne.L3 addl $-4,%esp movl 16(%ebp),%eax pushl %eax […].L3: movl $6,%edx movl %edx,%eax subl 16(%ebp),%eax movl %eax,%edx subl 12(%ebp),%edx movl %edx,-4(%ebp) addl $-4,%esp movl -4(%ebp),%eax pushl %eax movl 12(%ebp),%eax pushl %eax movl 8(%ebp),%eax decl %eax pushl %eax call towers addl $16,%esp addl $-4,%esp […]

dComNet21 Pentium ordrer.L3: movl $6,%edx movl %edx,%eax subl 16(%ebp),%eax movl %eax,%edx subl 12(%ebp),%edx movl %edx,-4(%ebp) […]

dComNet22 Pentium Registre Værdier kan lagres i registre (register maskine). k = 6 - i – j; movl $6,%edx movl %edx,%eax subl 16(%ebp),%eax movl %eax,%edx subl 12(%ebp),%edx movl %edx,-4(%ebp)

dComNet23 Pentium Stak Værdier kan lagres også på stakken... k = 6 - i – j; movl $6,%edx movl %edx,%eax subl 16(%ebp),%eax movl %eax,%edx subl 12(%ebp),%edx movl %edx,-4(%ebp) Hver instans af towers har sin eget stakafsnit (stack frame) som udpeges af ebp registret.

dComNet 24 towers.code (JVM) Method void towers(int, int, int) 0 iload_0 1 iconst_1 2 if_icmpne 42 5 getstatic #2 8 new #3 11 dup […] 29 iload_2 30 invokevirtual #7 33 invokevirtual #9 36 invokevirtual #10 39 goto bipush 6 44 iload_1 45 isub 46 iload_2 47 isub 48 istore_3 49 iload_0 50 iconst_1 51 isub 52 iload_1 53 iload_3 […]

dComNet25 JVM ordrer 42 bipush 6 44 iload_1 45 isub 46 iload_2 47 isub 48 istore_3

dComNet26 JVM Stak JVM giver kun mulighed for at lagre værdier på en stak… k = 6 - i – j; bipush 6// 6,... iload_1 // i,6,... isub // 6-i,... iload_2 // j,6-i,... isub // 6-i-j,... istore_3 //...

dComNet27 IJVM Simplificering Java’s Virtuelle Maskine (JVM): Senere vil vi behandle Pentium IA-32 markinarkitekturen.

dComNet28 Niveau 2: Maskinniveau (ISA)

dComNet29 Niveau 2: Maskinniveau (ISA) Programmer i symbolsk maskinsprog oversættes til absolut maskinkode. von Neumann arkitektur Program lagres som en sekvens af bitmønstre (absolut maskinkode). Begreber lager, lagerceller, registre, ordrer, ordreformat,...

dComNet30 Pentium ordreformat movl $6,%edx

dComNet31 JVM / IJVM ordreformat bipush 6 svarer til = 0x10 0x6

dComNet32 Udførelse af maskinordrer En program counter udpeger den aktuelle ordre i lageret... Typisk via et mikroprogram, der fortolker den aktuelle ordre... Via fetch-decode-execute cycle: En aritmetisk/logisk enhed styres af en kontrolenhed...

dComNet33 Niveau 1: Mikroarkitektur niveau

dComNet34 Niveau 1: Mic-1 Mikroarkitektur Begreber Busser, registre, dataoverførsel, kontrollager, mikroordrer, clock cykler, fetch-decode-execute,… Fortolkning af maskininstruktioner:

dComNet35 Mikroprogrammer 0x64 isub pop two words from stack; push their difference: bipush 20 // 20,... bipush 12 // 12,20,... isub // 8,... Main1 PC=PC+1; fetch; goto (MBR).... isub1 MAR=SP=SP-1; rd isub2 H=TOS isub3 MDR=TOS=MDR-H; wr; goto Main1

dComNet36 Niveau 0: Digitale niveau

dComNet37 Niveau 0: Det Digital Niveau Begreber Porte (gates), kombinatoriske kredsløb, lagerkredse, bit, digitale værdier,...

dComNet38 Kombinatoriske kredsløb og lagre 1-bit ALU 8-bit ALU Clocked D-latch

dComNet39 Computere og netværk

dComNet40 TCP/IP Protokolstakken

dComNet41 ?