Socialgrupper Side 94-97 i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København
Advertisements

6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Statistik.
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Præsentation af materialer på personalemøde
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Har du lagt mærke til, at dette opslag findes i alle lokaler på skolen? Har du læst hvad der står?? Det handler om, hvad du skal gøre, hvis brandalamen.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
7. klasse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
Livsstilsanalyse i Danmark
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
© Anvendt statistik - for de finansielle uddannelser, Kenneth Hansen, Hans Reitzels Forlag 2017
© Anvendt statistik – for de finansielle uddannelser, 1. udg
© Thybo, P. (2013). Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
Hans Reitzels Forlag.
©Statistikhåndbogen Xenia Brun Hansen Hans Reitzels Forlag, 2010.
©Statistikhåndbogen Xenia Brun Hansen Hans Reitzels Forlag, 2010.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Præsentationens transcript:

Socialgrupper Side 94-97 i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København

Dagsorden: Hvad betyder socialgruppen for ens muligheder? Øvelse Sammenhæng mellem socialgruppe og helbred Opsamling

Øvelse Placer følgende erhverv i en af de 5 socialgrupper: Brandmand   Brandmand Skolelærer Murerarbejdsmand Pølsevognssælger Pedel Kantineassistent Sygehjælper Læge Sygeplejerske Gymnasielærer Rektor på et gymnasium Salgsassistent Bankfuldmægtig Tømrer

Sammenhæng mellem socialgruppe og helbred I bliver nu inddelt i grupper med 4 elever i hver. I skal ved hjælp af de læste artikler (hver anden ufaglærte er ryger og Fordomme. Hvorfor dør de ufaglærte først) og tabellen 8.4 i dokumentere, at der er en sammenhæng mellem helbred og socialgruppe, og I skal diskutere følgende 2 spørgsmål: Hvorfor dør ufaglærte først? Har man et dårligere liv, hvis man er ufaglært? (25 minutter)

Afrunding på timen Opsamling på spørgsmålene Hvad betyder socialgruppen for ens muligheder? Har man dårligere chance for det gode liv i socialgruppe 5?