DEN ENSOMME ULV OG FORSKNINGSFÆLLESSKABET Mette Birkedal Bruun Afdeling for Kirkehistorie Københavns Universitet Gammel og ny humaniora? Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation 29. januar 2013
HVORDAN HÅNDTERER HUMANISTISKE FORSKERE MØDET MELLEM faglige værdier samfundsmæssige værdier traditionelt vigtige spørgsmål aktuelt vigtige spørgsmål ambitionen om god forskning kravene om nytteværdi ? Menneskelivets kompleksitet undersøgelse, forståelse, f remstillingSvar og løsningsmodeller
AT TALE PRÆCIST OM KOMPLEKSITETEN I spændingsfeltet mellem indadvendthed og udadvendthed I. ERC-PROJEKTET SOLITUDES II. FORSKNINGSFÆLLESSKABET: OVERVEJELSER a. Ulven og forskningsfællesskabet b. Farer og faldgruber III. AFRUNDING OG UDBLIK c. Profiler og færdigheder
SOLITUDES WITHDRAWAL AND ENGAGEMENT IN THE LONG SEVENTEENTH CENTURY FKK, juni 2012 European Research Council, juli 2012 Monks at La Trappe (c. 1690) Monks at La Trappe (c. 1690) Waisenhaus, Halle (founded 1695) Müller: Geistliche Danck-Altar (1669)
S OLITUDES : W ITHDRAWAL AND ENGAGEMENT IN THE LONG 17 TH CENT. The Christian in the world not of the world S ALON Hôtel de Nevers H OUSEHOLD (P ROT.) Wolfen- büttel U TOPIA (P ROT.) Andreae S CHOOL (P ROT.) Halle G EMEIN - SCHAFT Herrnhut K ONVEN - TIKEL Stauning Vicarage H OUSE - HOLD (C ATH.) Mme de Guise U TOPIA (C ATH.) Mont- pensier S CHOOL (C ATH.) Saint-Cyr M ONASTERY La Trappe
THE PROJECT The Christian in the world not of the world S ALON Hôtel de Nevers H OUSEHOLD (P ROT.) Wolfen- büttel U TOPIA (P ROT.) Andreae S CHOOL (P ROT.) Halle G EMEIN - SCHAFT Herrnhut K ONVEN - TIKEL Stauning Vicarage H OUSE - HOLD (C ATH.) Mme de Guise U TOPIA (C ATH.) Mont- pensier S CHOOL (C ATH.) Saint-Cyr M ONASTERY La Trappe
THE PROJECT The Christian in the world not of the world S ALON Hôtel de Nevers H OUSEHOLD (P ROT.) Wolfen- büttel U TOPIA (P ROT.) Andreae S CHOOL (P ROT.) Halle G EMEIN - SCHAFT Herrnhut K ONVEN - TIKEL Stauning Vicarage H OUSE - HOLD (C ATH.) Mme de Guise U TOPIA (C ATH.) Mont- pensier S CHOOL (C ATH.) Saint-Cyr M ONASTERY La Trappe
THE PROJECT The Christian in the world not of the world S ALON Hôtel de Nevers H OUSEHOLD (P ROT.) Wolfen- büttel U TOPIA (P ROT.) Andreae S CHOOL (P ROT.) Halle G EMEIN - SCHAFT Herrnhut K ONVEN - TIKEL Stauning Vicarage H OUSE - HOLD (C ATH.) Mme de Guise U TOPIA (C ATH.) Mont- pensier S CHOOL (C ATH.) Saint-Cyr M ONASTERY La Trappe
S OLITUDES : W ITHDRAWAL AND ENGAGEMENT IN THE LONG 17 TH CENT. MATERIALE Hôtel de Nevers N. Clérambault ( ): Motet prie-dieu Versailles Jeanne de Liancourt (d. 1674) A.H. Francke to H.J. Elers (1722) Reglemens et usages de … St-Cyr (1700) Freylinghausen: Geist-reiches Gesang-Buch (1704) Waisenhaus, Halle (1749) Plan of Saint-Cyr, c Rigaud: Rancé (1695) STEDERTEKSTER VISUEL OG MATERIEL KULTURMUSIK OG PERFORMATIV KULTUR Lütkemann: Leich-Sermon (1652) Lütkemann: Leich-Sermon (1652) Müller: Geistl. Danck- Altar (1669) La Trappe (c. 1690) La Trappe (c. 1690)
• En ny analytisk strategi for forskning i tilbagetrækningens former og symboler SOLITUDES: WITHDRAWAL AND ENGAGEMENT IN THE LONG 17 TH CENT. VISION • Et nyt forskningsdesign for tværfaglige kulturstudier
AT TALE PRÆCIST OM KOMPLEKSITETEN I spændingsfeltet mellem indadvendthed og udadvendthed I. ERC-PROJEKTET SOLITUDES II. FORSKNINGSFÆLLESSKABET: OVERVEJELSER a. Ulven og forskningsfællesskabet b. Farer og faldgruber III. AFRUNDING OG UDBLIK c. Profiler og færdigheder
INTERMEZZO
Caravaggio: Hieronymus (c. 1606) ULVEN OG FORSKNINGSFÆLLESSKABET
Louis Le Nain ( ), L'Académie ULVEN OG FORSKNINGSFÆLLESSKABET
Field trip V: Wolfenbüttel Field trip IV: Herrnhut Workshop IV: Rhetoric of Withdrawal - Paris Workshop III: Withdrawal from/in society –Halle Workshop I: Opening Write articles Edit anthology Write up monograph Edit anthology Write up monograph Halle La Trappe Stauning vicarage Field trip I: Halle Hôtel de Nevers Field trip II: La Trappe Workshop II: The religious self Mme de Guise Field trip III: Pal. de Luxembourg /St-Cyr Wolfenbüttel Saint-Cyr Herrnhut Utopia: Andreae Utopia: Montpensier Period 1 18 mths: Period 1 18 mths: Period 2 18 mths: Period 2 18 mths: Period 3 14 mths: Period 3 14 mths: Conference: Loci of withdrawal Workshop V: Tools of withdrawal Finish monograph SOLITUDES: WITHDRAWAL AND ENGAGEMENT IN THE LONG 17 TH CENT. STRUKTUR
Field trip V: Wolfenbüttel Field trip IV: Herrnhut Workshop IV: Rhetoric of Withdrawal - Paris Workshop III: Withdrawal from/in society –Halle Workshop I: Opening Write articles Edit anthology Write up monograph Edit anthology Write up monograph Halle La Trappe Stauning vicarage Field trip I: Halle Hôtel de Nevers Field trip II: La Trappe Workshop II: The religious self Mme de Guise Field trip III: Pal. de Luxembourg /St-Cyr Wolfenbüttel Saint-Cyr Herrnhut Utopia: Andreae Utopia: Montpensier Period 1 18 mths: Period 1 18 mths: Period 2 18 mths: Period 2 18 mths: Period 3 14 mths: Period 3 14 mths: Conference: Loci of withdrawal Workshop V: Tools of withdrawal Finish monograph Mette Birkedal Bruun Sven Rune Havsteen NN (art) PhD I PhD II Motif / Texts Religious mentalities (Catholic) Motif / Texts Religious mentalities (Catholic) Music / Aesthetics Religious mentalities (Protestant) Music / Aesthetics Religious mentalities (Protestant) Architecture Ego-Dokumente Performative culture NN (architecture) Art
AT TALE PRÆCIST OM KOMPLEKSITETEN I spændingsfeltet mellem indadvendthed og udadvendthed I. ERC-PROJEKTET SOLITUDES II. FORSKNINGSFÆLLESSKABET: OVERVEJELSER a. Ulven og forskningsfællesskabet b. Farer og faldgruber III. AFRUNDING OG UDBLIK c. Profiler og færdigheder
FARER OG FALDGRUBER 1 KOMMUNIKATIVT KOLLAPS
FARER OG FALDGRUBER 2 INDIVIDUEL SPECIALISERING
FARER OG FALDGRUBER 3 UTOPISK INDADVENDTHED
FALDGRUBER: MULIGE MODTRÆK 1 Hôtel de Nevers N. Clérambault ( ): Motet prie-dieu Versailles Jeanne de Liancourt (d. 1674) A.H. Francke to H.J. Elers (1722) Reglemens et usages de … St-Cyr (1700) Freylinghausen: Geist-reiches Gesang-Buch (1704) Waisenhaus, Halle (1749) Plan of Saint-Cyr, c Rigaud: Rancé (1695) STEDERTEKSTER VISUEL OG MATERIEL KULTURMUSIK OG PERFORMATIV KULTUR Lütkemann: Leich-Sermon (1652) Lütkemann: Leich-Sermon (1652) Müller: Geistl. Danck- Altar (1669) La Trappe (c. 1690) La Trappe (c. 1690)
Field trip V: Wolfenbüttel Field trip IV: Herrnhut Workshop IV: Rhetoric of Withdrawal - Paris Workshop III: Withdrawal from/in society –Halle Workshop I: Opening Write articles Edit anthology Write up monograph Edit anthology Write up monograph Halle La Trappe Stauning vicarage Field trip I: Halle Hôtel de Nevers Field trip II: La Trappe Workshop II: The religious self Mme de Guise Field trip III: Pal. de Luxembourg /St-Cyr Wolfenbüttel Saint-Cyr Herrnhut Utopia: Andreae Utopia: Montpensier Period 1 18 mths: Period 1 18 mths: Period 2 18 mths: Period 2 18 mths: Period 3 14 mths: Period 3 14 mths: Conference: Loci of withdrawal Workshop V: Tools of withdrawal Finish monograph Mette Birkedal Bruun Sven Rune Havsteen NN (art) PhD I PhD II Motif / Texts Religious mentalities (Catholic) Motif / Texts Religious mentalities (Catholic) Music / Aesthetics Religious mentalities (Protestant) Music / Aesthetics Religious mentalities (Protestant) Architecture Ego-Dokumente Performative culture NN (architecture) Art FALDGRUBER: MULIGE MODTRÆK 2
AT TALE PRÆCIST OM KOMPLEKSITETEN I spændingsfeltet mellem indadvendthed og udadvendthed I. ERC-PROJEKTET SOLITUDES II. FORSKNINGSFÆLLESSKABET: OVERVEJELSER a. Ulven og forskningsfællesskabet b. Farer og faldgruber III. AFRUNDING OG UDBLIK c. Profiler og færdigheder
“The project’s ambition for the research team tests a vision of an interdisciplinary work form which does not aim simply at an assemblage of parallel specialized studies but seeks an integrated approach in which a team of scholars challenge and inspire each other in a joint pursuit...” “Specialist knowledge is important. Just as central is, however, readiness to engage in interdisciplinary collaboration on the material and in theoretical and source-related discussions towards an integrated methodology for interdisciplinary cultural studies.” PROFILER OG FÆRDIGHEDER
Sprog Gehør for faglig samtale Disciplin / ansvar Fagligt vovemod Metode- og teori-bevidsthed FÆRDIGHEDER OG VÆRKTØJER Specialisering / stærkt fagligt instinkt
AT TALE PRÆCIST OM KOMPLEKSITETEN I spændingsfeltet mellem indadvendthed og udadvendthed I. ERC-PROJEKTET SOLITUDES II. FORSKNINGSFÆLLESSKABET: OVERVEJELSER a. Ulven og forskningsfællesskabet b. Farer og faldgruber III. AFRUNDING OG UDBLIK c. Profiler og færdigheder
HVORDAN HÅNDTERER HUMANISTISKE FORSKERE MØDET MELLEM faglige værdier samfundsmæssige værdier traditionelt vigtige spørgsmål aktuelt vigtige spørgsmål ambitionen om god forskning kravene om nytteværdi ? Menneskelivets kompleksitet undersøgelse, forståelse, fremstillingSvar og løsningsmodeller
AFRUNDING OG UDBLIK
FAGLIG SAMTALE: Gentænkning af tværfaglighed VISION: Metodisk ambition STRUKTUR: Integration frem for parallelitet AT TALE PRÆCIST OM KOMPLEKSITETEN Den ensomme ulv og/i forskningsfællesskabet HUMANISTISK FORSKNINGS ”VI”
DET HUMANISTISKE ”VI” ? ?
NY HUMANIORA? – GENTÆNKT HUMANIORA? ARBEJDE MED – OG PÅ TVÆRS AF – ÆSTETISKE, SAMFUNDSMÆSSIGE, RELIGIØSE OG FILOSOFISKE DISKURSER SAMTALE SOM VIDENSKABELIG METODE UNDERSØGE KOMPLEKSITET GENNEM SPØRGSMÅL OG SYSTEMATISERINGER