Algoritmeskabeloner findOne, findAll, findNoOf, findSumOf Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed (for objekter, herunder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Grundlæggende programmering Efterår 2001
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
GP 10, 7/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 10 onsdag 7/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
FEN Rekursion og induktion1 Induktion og (især) rekursion Mange begreber defineres ud fra en basis og så en gentagen anvendelse af et antal regler.
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Delphi og C++ Builder C++ Builder. C++ Historie Sproget blev designet for AT&T af danskeren Bjarne Stoustrup En objektorienteret videreudvikling.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
Paradigmer i Programmering 2. Sammensatte typer Tupler og lister Programmering med rekursion Programmering med pipe-lines Programmering med polymorfe.
Primitive typer. dIntProg, F08Typer.2 Subtyperelation for primitive typer byte ≤ short ≤ int ≤ long ≤ float ≤ double char boolean double d; int i; d =
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
PD – kursusgang 3 Introduktion til Java Script. Mål Viden om hvordan JavaScripts indlejres i HTML dokumenter Viden om programmering i JavaScript  Erklæring.
Opfølgning på Dygtig Skildpadde (Michael) To algoritmeskabeloner findEn findAlle Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed.
Forelæsning 7.1 – repetition
Identitet vs lighed. Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String.
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
Fundamentale sprogbegreber Typer. dIntProg, F08Typer.2 Typer Primitive typer –boolean –byte, char, short, int, long, float, double Objekttyper –klassetype.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time. Skov med hjorte (stag = hjort) Programmér metoden ofSpecies. Metoden skal returnere en hjort af arten species. Hvis.
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 6 – torsdag – repetition
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 4 – mandag – første time
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Parametrisering En kort introduktion.
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Quiz – Uge 9 – mandag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Præsentationens transcript:

Algoritmeskabeloner findOne, findAll, findNoOf, findSumOf Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed (for objekter, herunder strenge) Opfølgning på Skildpadde opgaven Rekursive metoder Afleveringsopgave: Billedredigering Forelæsning Uge 4 – Mandag p1 == p2 evaluerer til false :Person "Jill" p2 Person "Fred" p1 Person

● Algoritmeskabeloner 2 public Pixel findOnePixel(int color) { for ( Pixel p : pixels ) { if ( p.getColor() == color) { return p; } return null; } public Person findOnePerson(String q) { for ( Person p : persons ) { if (p.getName().contains(q)) { return p; } return null; } Finder en peson, hvis navn indeholder den angivne textstreng Finder et element, der opfylder betingelsen Finder en pixel med den angivne farve

findOne = finder ét element Algoritmeskabelon –Gennemsøger LISTE og returnerer et element, der opfylder TEST –Hvis flere elementer opfylder TEST, returneres et vilkårligt af disse –Hvis ingen elementer opfylder TEST, returneres null (den tomme pointer) 3 public TYPE findOne( PARAM ) { for ( TYPE elem : LISTE ) { if ( TEST(elem, PARAM) ) { return elem; } return null; }

En anden algoritmeskabelon 4 public ArrayList findAllPixels(int color) { ArrayList result = new ArrayList (); for ( Pixel p : pixels ) { if ( p.getColor() == color ) { result.add(p); } return result; } public ArrayList findAllPersons(String q) { ArrayList result = new ArrayList (); for ( Person p : persons ) { if (p.getName().contains(q)) { result.add(p); } return result; } Finder alle pixels med den angivne farve Finder alle, hvis navn indeholder den angivne textstreng Finder alle elementer, der opfylder betingelsen

findAll = finder alle elementer Algoritmeskabelon –Gennemsøger LISTE og returnerer en arrayliste med alle elementer, der opfylder TEST –Hvis ingen elementer opfylder TEST, er arraylisten tom –Video 4.2 fra BlueJ bogen behandler et eksempel på denne algoritmeskabelon 5 public ArrayList findAll( PARAM ) { ArrayList result = new ArrayList (); for ( TYPE elem : LISTE ) { if ( TEST(elem,PARAM) ) { result.add(elem); } return result; }

Lad os kigge lidt nærmere på findAll Lad os bibeholde de grønne dele, men udskifte de blå 6 public ArrayList findAll( PARAM ) { ArrayList result = new ArrayList (); for ( TYPE elem : LISTE ) { if ( TEST(elem,PARAM) ) { result.add(elem); } return result; } Initialisering af resultat variabel Opdatering af resultat variabel Resultat type Returner resultat Start på for-each løkke TEST af element Parameter

Ny algoritmeskabelonfindNoOf = finder antal elementer 7 public int findNoOf( PARAM ) { int result = 0; for ( TYPE elem : LISTE ) { if ( TEST(elem,PARAM) ) { result++; } return result; } Initialisering Opdatering Algoritmeskabelon –Gennemsøger LISTE og returnerer antallet af elementer, der opfylder TEST Hvad gør denne algoritmeskabelon?

Endnu en algoritmeskabelon findSumOf = finder summen af elementerne 8 public int findSumOf( PARAM ) { int result = 0; for ( TYPE elem : LISTE ) { if ( TEST(elem,PARAM) ) { result += VALUE(elem, PARAM); } return result; } Opdatering Beregner værdi ved hjælp af VALUE, f.eks. – farven i et Pixel-objekt – længden af navnet i et Person-objekt Algoritmeskabelon –Gennemsøger LISTE og returnerer SUMMEN af de enkelte elementers værdier (beregnet ved hjælp af VALUE) –Hvis man undlader TEST (og fjerner if-sætningen), summerer man over alle elementer i LISTE Hvad gør denne algoritmeskabelon? Initialisering

Sammenligning af de fire algoritmeskabeloner Fælles –Alle skabeloner gennemsøger en arrayliste og tjekker hvert enkelt element i listen op mod en angiven betingelse (der kan afhænge af parametre) –Betingelsen involverer kun det element i listen, der pt. undersøges Forskelle –findOne returnerer ét element, der opfylder den angivne betingelse (og stopper så snart en sådant element er fundet) –findAll returnerer en arrayliste med alle de elementer, der opfylder den angivne betingelse –findNoOf returnerer antallet af elementer, der opfylder den angivne betingelse –findSumOf returnerer summen af værdierne af de elementer, der opfylder den angivne betingelse 9 SkabelonInitialiseringOpdatering findAlltom listeadd findNoOf0+= 1 findSumOf0+= VALUE Alle eksamensopgaver indeholder spørgsmål, som kan løses ved hjælp af algoritmeskabeloner

Eksempler på findNoOf 10 public int findNoOfPixels(int color) { int result = 0; for ( Pixel p : pixels ) { if ( p.getColor() == color ) { result++; } return result; } public int findNoOfPersons(String q) { int result = 0; for ( Person p : persons ) { if (p.getName().contains(q)) { result++; } return result; } Finder antal pixels med den angivne farve Finder antal personer, hvis navn indeholder den angivne textstreng Finder antal elementer, der opfylder betingelsen

Eksempler på findSumOf 11 public int findSumOfDarkPixels(int color) { int result = 0; for ( Pixel p : pixels ) { if ( p.getColor() <= color ) { result += p.getColor(); } return result; } public int findSumOfTeenagers() { int result = 0; for ( Person p : persons ) { if ( 13 <= p.getAge() && p.getAge() <= 19 ) { result += p.getAge(); } return result; } Finder summen af mørke pixelværdier Finder summen af teenageres alder Finder summen af de elementer, der opfylder betingelsen

● Primitive typer i Java double d; int i; byte short int long 8 bit16 bit32 bit 64 bit Heltal ≤ 12 X ≤ Y angiver at udtryk af type X kan assignes til variabler af type Y char 16 bit Tegn boolean 1 bit Sandhedsværdier d = 7; i = 3.5; Eksempel: Lovligt: int ≤ double Ulovligt: Man kan ikke proppe en stor værdi ind i en lille variabel Man må gerne assigne en lille værdi til en stor variabel Reelle tal 32 bit 64 bit float double ≤ ≤ ≤ ≤ ≤

Forfremmelse og begrænsning En værdi kan forfremmes til en "større type" Lovligt: integer udtrykket 7 bliver forfremmet til typen double d = 7; i = d; i = (int) 3.5; En værdi kan begrænses til en "mindre type" Lovligt: double udtrykket 3.5 bliver begrænset til typen int Ulovligt: Man kan ikke proppe en stor værdi ind i en lille variabel Håndteres automatisk af compileren (når det er nødvendigt) Kræver et type-cast (indsat af programmøren) type-cast

Eksempler på forfremmelse og begrænsning (int) (12 / 2.5) (int) (12.0 / 2.5) (int) * 2 / (int) / (int) (2 / 2.5) = 5 12 forfremmes til begrænses til 4 ved at smide decimalbrøken væk Hvad er værdien af dette udtryk? Er nedenstående erklæringer lovlige? double d = 7; int i = d; Selv om d har værdien 7 kan den ikke assignes til heltals variablen i Det er typen der er afgørende Ikke den øjeblikkelige værdi

Konstanter (literals) TypeLiteral byte15 short-3215 int45320 long45320L float15.03e5F double15.03e5 char'a' booleanfalse 15 Objekt type Wrapper type Byte Short Integer Long Float Double Character Boolean Primitive typer String"hello" Objekt typer

● Identitet versus lighed (magen til) Java == identitet equalslighed (magen til) I det virkelige liv skelner vi mellem objekter, der er identiske, og objekter, der ligner hinanden –To personer er ikke identiske, selvom de hedder det samme og er født samme dag (har samme attributværdier). –Hvis man fortæller tjeneren, at man vil have den Pizza, som står på nabobordet, kommer han med en der ligner (dvs. er magen til). 16 Metode i Object klassen (redfineres i mange underklasser, f.eks. String) Operator

Identitet mellem objekter 17 p1 == p2 evaluerer til false :Person "Jill" p2 Person "Fred" p1 Person p1 == p2 evaluerer til false :Person "Fred" p2 Person "Fred" p1 Person p1 == p2 evaluerer til true :Person "Jill" p2 Person "Fred" p1 Person Operatoren == tester for identitet –Det er ikke nok, at de to objekter har samme attributværdier –Nedenfor peger p1 og p2 på samme objekt

Sammenligning af strenge if( input == "stop" ) {... } == tester identitet Testet evaluerer til false String input = reader.getInput(); equals tester lighed (magen til) Strenge skal altid sammenlignes ved hjælp af equals metoden fra String klassen 18 Eksempel – eller true, hvis det er en smart compiler if( input.equals("stop") ) {... } Testet evaluerer til true Næste input Test ved hjælp af equals metoden Lad os antage, at input derved har fået værdien "stop" "stop" input String "stop" String Test ved hjælp af == operatoren

● Opfølgning på Skildpadde opgaven Fakultets funktionen n! er defineret ved 19 public int faculty(int n) { int result = 1; for (int i=2; i<=n; i++) { result *= i; } return result; } n! = 1 * 2 *...* (n-2) * (n-1) * n for n ≥ 1 Beregning ved hjælp af en for-løkke 5! = 1 * 2 * 3 * 4 * 5 = 120 1! = 1

Fakultets funktionen (rekursiv) Fakultets funktionen kan også defineres rekursivt, dvs. ved hjælp af sig selv 20 public int faculty(int n) { if (n == 1) return 1; return faculty(n-1) * n; } n! = 1 for n = 1 n! = (n-1)! * n for n ≥ 1 Rekursiv metode til beregning af n! Rekursion ≈ Induktionsbeviser

Fibonacci tallene Nedenstående talfølge, hvor hvert tal er lig summen af de to foregående 21 public int fibonacciLoop(int n) { if (n == 1) return 0; int first = 0; int second = 1; int temp; for (int i=3; i<=n; i++) { temp = second; second += first; first = temp; } return second; } 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, … Beregning ved hjælp af en for-løkke

Fibonacci funktionen (rekursiv) Rekursiv definition 22 public int fibonacci(int n) { if (n == 1) return 0; if (n == 2) return 1; return fibonacci(n-2) + fibonacci(n-1); } fib(1) = 0 fib(2) = 1 fib(n) = fib(n-2) + fib(n-1) for n ≥ 2 Rekursiv beregning

Koch kurver 23 n = 1 n = 2 n = 3 n = 4 n = 5 n = 4 Koch(n) Koch(n-1) public void kochCurve(int n, double length) { if ( n == 0 ) { move(length); } else { kochCurve(n-1, length/3); turn(-60); kochCurve(n-1, length/3); turn(120); kochCurve(n-1, length/3); turn(-60); kochCurve(n-1, length/3); } Rekursiv metode n = 0 n ≥ 1

Sierpinksi kurver 24 Sierpinksi(n) public void sierpinskiCurve(int n, int length) { if ( n == 0 ) { triangle(length); } else { sierpinskiCurve(n-1, length/2); turn(-60); move(length/2); turn(60); sierpinskiCurve(n-1, length/2); turn(60); move(length/2); turn(-60); sierpinskiCurve(n-1, length/2); move(-length/2); } Rekursiv metode n = 1 n = 2 n = 3 Sier(n-1) n = 0 n ≥ 1

Skildpadde på kængurustylter 25 Lad os nu antage, at skildpadden har taget kængurustylter på –Den afsætter kun en plet, når den lander –Den hopper rundt mellem tre punkter –Men den er nybegynder, så den når aldrig helt hen til punkterne

● Afleveringsopgave: Billedredigering I får ”udleveret” et projekt med nedenstående to klasser –Samme som i billedredigering i mandagsforelæsningen 26

Afleveringsopgave – fortsat I skal implementere en række billedoperationer på gråtone billeder 27 Lysere og mørkere Spejling vandret og lodret Invertering (lys ↔ mørk) Udjævning (uskarpt) Skalering Original

● Opsummering Fire algoritmeskabeloner, som alle tjekker elementer i en arrayliste op mod en angiven betingelse –findOne returnerer ét element –findAll returnerer en arrayliste med alle elementer –findNoOf returnerer antallet af elementer –findSumOf returnerer summen af værdierne Primitive typer –Regler for assignments og parametre (bestemt via ≤ relation) –Forfremmelse (til større type) og begrænsning (til mindre type) –Konstanter og Wrapper klasser Identitet versus lighed –For objekter generelt –Strenge skal altid sammenlignes ved hjælp af equals metoden Rekursive metoder Afleveringsopgave: Billedredigering 28

Det var alt for nu….. … spørgsmål 29