Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
-DEPRESSION- Diagnose og behandling i psykologfaglig optik
Advertisements

Psykoedukation for børn, unge og forældre
Psykoedukation til unge i OPUS
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Bipolar affektiv sindslidelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tema: Depression – Hvad er det
Velkommen. Sund livsstil Regelmæssige mættende måltider (gerne 4-6 måltider) Kost som indeholder frugt og grønt Kost med rigt indhold af fuldkorn og.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Temaaften om Stress & Depression
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DEPRESSION! Undervisning af udviklingssygeplejerske Irene Amby
Fremme af unges mentale sundhed
Se signalerne på depression hos unge
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Socialfobi - den skjulte angstlidelse
Bivirkninger ved ADHD-medicin
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
Stress og depression Janus Ravn Læge Afd. Q, AUH, Risskov
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 4 og 5
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
DEPRESSION – KAN DET OGSÅ RAMME MIG? Oplæg af udviklingssygeplejerske Irene Amby Regionspsykiatrien Vest – Herning d Arbejdet med mennesker.
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
Psykoser og skizofreni Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni elle anden psykose.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Skizofreni, årsager og symtomer Undervisere:
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Patientundervisning 1. session Bipolar lidelse Generelt om Bipolar Affektiv sindslidelse.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Hvordan rummer man en kollega med depression på en arbejdsplads.
Patientundervisning 3. Session Bipolar lidelse Symptomer ved depressive episode.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Velkommen Forældregruppe Program  – 13.40Velkommen - Præsentation  – 14.10Oplæg  – 14.30Gruppe  – 15.00Oplæg 
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Præsentationens transcript:

Hvordan opstår depression, angst og OCD

Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech, læge Deltagere: Holdet er med løbende optagelse. Derfor velkommen til deltagere der har været med flere gange- og nye deltagere! Tavshedspligt: Der forventes at deltagerne respekterer at alle drøftelser i psykoedukationen er omfattet af tavshedspligt.

Program Oplæg ved Dorte Linde-Bech : Ætiologi Symptomer på depression, angst og OCD Pause Gruppedrøftelse Opsamling

Ætiologi Genetik angst, depression, OCD Biologi Misbrug under graviditet, fødselkomplikationer, traumer, fysisk sygdom Psykologisk Personlighed, temperament, kognitiv stil Socialt Miljø, tilknytningsmønstre, familiemønstre, traumer/belastninger, rollemodeller Comorbiditet

OCD og overlap

Belastninger Psykologisk stress Ikke bare at have travlt Inkluderer en følelse af belastning Reaktion på en for den berørte barn/unge ubehagelig situation Medfører overbelastning af den psykiske bearbejdning, førelsesmæssigt og tænkningsmæssigt. Afhængig af personlighed, udviklingstrin, situation, forhold til andre. Dødsfald nærtstående Overgreb Mobning, vold Misbrug Eller anden risikoadfærd

Stress-sårbarhedsmodel

Depression Generelle kriterier: Kernesymptomer: én af disse skal være tilstede, førend der er tale om depression Ledsagesymptomer: kan ses ved depression, men også andre tilstande

Kernesymptomer Nedtrykthed : Der ses tristhed, som også kan komme til udtryk gennem irritabilitet og aggression. Nedsat lyst og interesse: Barnet/den unge kan give udtryk for at han keder sig, trækker sig typisk tilbage, og foretrækker soloaktiviteter. Dette kan forveksles med at man ingenting gider. Nedsat energi: Barnet/den unge føler sig helt udmattet, træt, eller som om man helt har tabt energien.

Ledsagesymptomer 1 Nedsat selvtillid eller selvfølelse: Man tænker, at man ikke er nær så god som andre, og ikke har noget at byde ind med. Selvbebrejdelser eller skyldfølelse: Overdreven skyld er ikke så almindelig hos børn og unge Tanker om død eller selvmord: Man tænker, at man har lyst til at forsvinde. ”Bare gerne væk fra det hele”, eller siger måske direkte, at man ønsker at dø

Ledsagesymptomer 2 Tænke- eller koncentrationsbesvær: Man får pludselig svært ved at tænke klart, og sammenhængende og koncentrere sig, hvilket ofte ses tydeligt på forringede skolepræstationer. Agitation eller hæmning: Kan blive urolig, eller modsat meget hæmmet. Kan have svært ved at sidde stille, eller sidder helt passivt tilbage- sidstnævnte dog ikke så almindeligt hos børn.

Ledsagesymptomer 3 Søvnforstyrrelser: Søvnen kan være forstyrret ved, at man har svært ved at falde i søvn, sove igennem, eller vågner meget tidligt. Man kan sove mere ned man plejer. Appetit eller vægtændring: Man kan have manglende eller øget appetit. Vægttab kan ses som egentlig tab af kilo, men også som manglende forventet vægtøgning

Udviklingsangst Normal reaktion, der er sørger for selv-beskyttelse. Yngste børn: overlevelsesangst - angst for fremmede, uventede hændelser, høje lyde. Ældre børn: bevidste relationer opbygges – angst for adskillelse. bevidsthed om øget selvstændighed, bevidsthed om egen sårbarhed – at komme til skade, død, naturkatastrofer. Ældste børn/unge: separation og individuation. sammenligning med jævnaldrende, socialt, fremtræden, kritik, faglig præstationer, ansvar for sig selv, erkendelse af egne begrænsninger.

Angst Agorafobi: Angst for steder med mange mennesker/alene Socialfobi: Angst ved at føle sig observeret eller kritiseret af andre Enkeltfobi: Angst for specielle ting eller situationer

Angst Panikangst: Angstanfald der kommer pludseligt og voldsomt, kontroltab/angst forværres Generaliseret angst: Mere eller mindre konstant angst, nervøsitet eller anspændthed

OCD O = obsessioner tvangstanker, -ideér, -forestillinger C = compulsioner tvangshandlinger, -ritualer, -systemer Klassificeres under nervøse og stressrelaterede tilstande, efter angst.....

OCD Obsessioner Gentagende Ruminerende Ufrivilligt Pinagtigt og angst Forsøges modstand Compulsioner Fysisk eller mentale TVIVL Afværge frygtet Erkendt ineffektiv Funktion = angst

OCD-cirkel

Gruppedrøftelse: Hvornår blev I opmærksomme på de første symptomer på angst, OCD, depression? Hvornår blev skole og familie opmærksomme på mistrivsel hos jeres barn/ung?