Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Cirkulær Økonomi Rethink Business, 12. august 2015 Trine Balskilde Stoltenborg Tlf: 41593445 Jesper Algren Tlf.: 21680856

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Cirkulær Økonomi Rethink Business, 12. august 2015 Trine Balskilde Stoltenborg Tlf: 41593445 Jesper Algren Tlf.: 21680856"— Præsentationens transcript:

1 Cirkulær Økonomi Rethink Business, 12. august 2015 Trine Balskilde Stoltenborg Tlf: 41593445 tbs@energiakademiet.dk Jesper Algren Tlf.: 21680856 jesper.algren@ru.rm.dk

2 To make it easier for business and people to make the transition towards circular economy. (Region Midtjylland, CØ strategi af 14.08.2013) Trends og perspektiv

3 Initiativer med fokus på forretningsudvikling og efterspørgsel –Grønne forretningsmodeller –Grøn industrisymbiose –Klimatilpasning –Rethink Business –Rethink Business – Design for Disassembly –Challenge Water –Grøn efterspørgsel –Uddannelse –H2020 –Materialestrømme Samarbejder og nye partnerskaber, hinandens forudsætninger –Policymaking nationalt, UM, Miljøministeriet, Erhvervsministeriet, FI –NGO samarbejde –På Tværs af afdelinger og sektorer i RM –Samarbejder Internationalt med EMF, Skotland, Vallonien, Holland –Samarbejder UN –DI, DE, DAKOFA, Kommuner, Regioner

4 Perspektivet  Samarbejder og nye partnerskaber, hinandens forudsætninger  Samsø arbejder for omstilling gennem utraditionelle partnerskaber  Samsø er en platform, hvor eksperimenterne med omstilling ikke er en skrivebordsøvelse men lokalt på markedsvilkår  Det er intelligent at udvikle og eksperimentere i lille skala i venligt stemte omgivelser

5 Samsø Energiakademi

6 Samsø vil ikke redde hele verden…  men et spørgsmål om at vise, at det er en god forretning at satse på bærdygtig omstilling (omstilling til uafhængighed af fossile brændstoffer)  System- og relationstænkning er nøglen på Samsø og i CØ

7 Samsø – et udstillingsvindue  Et internationalt symbol på mulig omstilling  God praktisk case, som kan formidles til såvel beslutningstagere som almindelige borgere uden den store tekniske indsigt  Sikrer central placering af den bæredygtige omstilling i den samfundsmæssige debat  Frontrunner – så alt ikke fortaber sig i langsigtede planer  Branding epicenter – bærere af fortællingen

8 Vejen dertil  Hav produkterne på hylderne og skab fortællingerne  Historier alle kan fortælle sig selv ind i  Urban farming Gellerup  CØ nu!  Lad os sammen skabe det større univers med de mange tandhjul og fortællerperspektiverne

9

10

11

12 Cirkulær økonomi Ellen MacArthur Foundation 2013

13 Øget ressourcepres og stigende materiale- og råvarepriser

14  Ved at cirkulere 23% af alle materialer i EU alene, estimeres a ca. 630 milliarder USD, eller ca. 3.400 mia. kr., kan spares årligt (McKinsey)  Der er en 20 % besparelse ved at bygge efter cirkulære frem for traditionelle metoder i forbindelse med ombygning af et konkret erhvervslejemål (COWI)  Gevinster frem mod 2035 (EMF):  Vækst i BNP på mellem 0,8 og 1,4 %  Mellem 7.000 og 13.000 nye jobs  3-7 procent mindre CO2-udledning  Øget netto-eksport på mellem 3-6 %  5-50 procent mindre forbrug af stål og plastic  Skabe jobs til forarbejdning, sortering, indhentning og genfabrikering Mulige gevinster

15 Forbedret konkurrenceevne  Øget innovation: nye produkter, nye produktionsprocesser, nye organisationsformer, nye markedsforingsmetoder, nye forretningsmodeller. Innovative virksomheder er mere produktive= mere værdi pr. arbejdstime.  Øget energi- og ressourceeffektivitet:energi- og materialeforbrug i forbindelse med udvinding, produktion, salg, (indsamling og remanufactoring)  Det kræver organisatorisk, strukturel og teknisk innovation og lovgivningsmæssige ændringer. Og nye indgange til erhvervsfremme.  Forretningsudvikling: Adgang i stedet for ejerskab, salg af restprodukter, optimeret ressourceforbrug mm.

16 “We must consider the goods of today as the resources of tomorrow at the resource prices of yesterday.” Walter R. Stahel

17 Den danske ressourcestrategi har som mål at min. 50% af husholdningsaffald, min. 70 % af elektronikaffald, min. 60% af plastemballage, pap, papir, glas er genanvendt i 2022.

18 Prisvindende daginstitution - Skovby Børnehus (Galten)

19  Det kan lade sig gøre at få arkitektur, gode klimaløsninger og bæredygtighed til at spille sammen og gå op i en højere enhed.  Passivt hus med et energiforbrug på 15 kilowatt pr. kvadratmeter pr. år. (traditionelt 70 kw)  Glaspartier til udnyttelse af solvarme  Kombination af solceller og solvarmeanlæg på tag, som forsyner el og varme  Miljøgodkendte byggematerialer, ingen unødvendig CO2 udledning.  Genbrugstegl, sparer miljøet for ca. 2 tons CO2 pr. kvadratmeter mursten.  Vinduer og døre er i træ og alle materialer er svanemærket Prisvindende daginstitution - Skovby Børnehus

20 Brobækken – svanemærket børnehus (Odense) DER ER LEVERET 30.000 MURSTEN TIL BROBÆKKEN. DET BETYDER, AT VALGET AF DISSE MURSTEN FREMFOR NYE HAR SPARET MILJØET FOR 15 TON CO 2

21

22 Det positive byggeri

23 Hvad har potentiale for CØ?  Og hvilket potentiale? (1=højeste potentiale) 1. Produktvedligeholdelse 2. Nybrug/redistribution af produkter 3. Genopfriskelse 4. Genbrug/omdannelse 5. Total nedbrydelse og nyanvendelse af produktressourcerne

24 CØ-potentialet  Muligheder for energi fra vedvarende energikilder (CO2 footprint)?  Ressourcebesparelser?  Vandandvendelse og symbiose?  Levere flere services frem for produkter? (Lys-casen)  Nye samarbejder i produktionskæden?  Videneksport?

25 www.eco2wood.com  Wood in Carbon Efficient Construction  Calculate the carbon footprint of your wooden house with an easy-to-use tool


Download ppt "Cirkulær Økonomi Rethink Business, 12. august 2015 Trine Balskilde Stoltenborg Tlf: 41593445 Jesper Algren Tlf.: 21680856"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google